Scoliose; nooit last en nu alleen na het slapen

#1
Nooit heb ik last gehad van mijn rug. Behalve af en toe lage rugpijn bij lang staan. Vorig jaar begon ik last te krijgen van mijn rug (midden) en werd er wakker van. Na het opstaan verdween deze pijn weer. Nu heb ik van jongs af aan scoliose, maar nooit last gehad. Ik dacht dat het aan het bed lag, dus hebben we een compleet nieuwe boxspring aangeschaft. De pijn bleef, hetzij dat het minder was nadat ik ook bij de fysio mijn rug/ nek heb laten los masseren. Ik merk dat ik weer eerder wakker wordt en mijn rug voel. Ik slaap op mijn zij, maar als ik op mijn rug kom te liggen is de pijn erger. De rugpijn komt van de scoliose wordt mij gezegd. Ik blijf dit vreemd vinden, want ik heb nooit last gehad met het slapen. Tegenwoordig ben ik blij dat ik mijn bed uit ben, want dan trekt de pijn weg.

Re: Scoliose; nooit last en nu alleen na het slapen

#2
Beste Esmee,

Wat vervelend. Wat is jou leeftijd? Wordt jou scoliose erger? Bijna iedereen heeft een lichte scoliose in de rug. Bij de meeste mensen wordt deze niet erger. En geeft dit ook geen klachten. Het is afhankelijke hoe groot de scoliose is en of deze groter wordt. In jou geval vermoed ik niet dat het van de scoliose komt als je daar nog nooit klachten van hebt gehad. Maar jou rug is wel zwakker (afhankelijk van hoe groot de scoliose is).

Heb je overdag last van jou rug met bepaalde bewegingen, houdingen of tijdens het zitten?

Het kan vanalles zijn. Heb je ook jou hoofdkussen veranderd? Aangezien je aangeeft dat behandeling van je nek ook geholpen heeft.

Re: Scoliose; nooit last en nu alleen na het slapen

#5
Heel bekend, heb precies hetzelfde! 2 Jaar geleden is er een scoliose vastgesteld nadat er fotos van mijn longen waren gemaakt. Had destijds een zware klaplong waar ik een vats operatie voor nodig had. Toch vind ik het raar dat deze pijnen alleen zijn begonnen na de ruggenprik en de hele operatie. In iedergeval ik kan ook niet meer langer slapen dan 5 a 6 uur, heb hevige pijn in me rug als ik wakker word en het verdwijnt als ik uit bed ga.

Scoliose

#6
Hoi ik ben uitgegroeid en heb een s bocht in me rug aan de bovenkant 23 graden en aan de onderkant 16 graden. Er is mij geadviseerd oefeningen te doen en dat het niet erger zou worden. Ik ben nu dus best van dat als ik over 10/20 jaar opeens rug klachten krijg en ik een foto laat maken mijn rug verergerd is. Moet ik me hier zorgen om maken of is dat niet echt mogelijk met mijn milde scoliose ??