illiolumbale ligamenten

#1
Hallo,

Ik kan mijn rug niet bewegen. En ik heb een holle rug. Ik kan mijn bekken niet naar achteren bewegen. Heb veel pijn. Kan de pijn plek precies aanwijzen. Mijn rechterbovenbeen is aan de buitenkant gevoelloos. Een arboarts heeft me verteld dat er iets mis is met de iliolumbale ligamenten. Hebt u hier wel eens van gehoord en wat kan ik hieraan doen. Mijn fysiotherapeut had daar nog nooit van gehoord. Mijn vraag bij welke arts kan ik terecht voor de illiolumbale ligamenten om te laten nakijken of dat het werkelljk is. Of hebt u enig idee wat het kan zijn.

Alvast bedankt

Re: illiolumbale ligamenten

#2
Beste bakkertje,

de iliolumbale ligamenten zijn de banden die het ilium (bekken) aan de onderrug (lumbale wervelkolom) verbinden. Deze banden zijn dus van groot belang in de beweging tussen onderrug en bekken en de totale stand van de wervelkolom. Bij een veranderde stand van het bekken (deze kan in een voorwaartse of achterwaartse positie staan) ten opzichte van de onderrug kunnen de iliolumbale banden op teveel spanning komen.
Meer informatie over dergelijke klachten kun je teruglezen op https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... richt-pijn
Het eerste doel is dan ook om een eventueel veranderde stand van het bekken ten opzichte van de onderrug te corrigeren, dit kan goed bij een fysiotherapeut of manueel therapeut. De behandeling zal gericht zijn op het mobiliseren en losmaken van het bekkengewricht. Vraag de fysiotherapeut waar mogelijk eens een verdere kijk te doen op de mobiliserende oefeningen volgens Don-Tigny.
Ik hoop je zo voldoende geïnformeerd te hebben!

Met vriendelijke groet
cron