Hernia L5 S1 met zenuwbeknelling

#1
Hallo,

Net geopereerd aan een zeer forse hernia die een zenuw beknelde. Heel mijn linkerbil tm tenen was dof en verdoofd. Linker voet had krachtverlies.
Hier 3 weken mee rondgelopen en toen geopereerd.

Na de operatie is het doffe gevoel flink verminderd maar nog altijd wel aanwezig, voet heeft nog steeds krachtverlies en kan niet op mijn tenen staan. Kuitdpier wordt niet volledig aangestuurd. Krachtverlies ongeveer 50% tov de rechter voet.

Hoe lang duurt het voordat de zenuw zich herstelt heeft en het doffe gevoel verdwenen is? Iemand hier ervaring mee?
Loop inmiddels bij de fysio en doe dagelijks oefeningen om de kuitspier te trainen.

Alvast bedankt!

Re: Hernia L5 S1 met zenuwbeknelling

#2
Hoi,

Ik denk dat je het beste aan jou behandelend arts kunt vragen wat voor jou de prognose is.
Tegen mij werd gezegd dat het wel een jaar kan duren voor een zenuw maximaal hersteld is.
En wat "maximaal" is, hangt af van hoe erg hij beschadigd is door de beknelling.
De eerste weken na de operatie zal het ook nog invloed hebben dat er vocht en irritatie door de operatie rondom de zenuw zit.
Hopelijk heb jij geluk dat je na 3 weken al geopereerd bent, dan zal de kans op herstel groter zijn.
Ik ben veel te laat geopereerd, wat voor permanent krachtverlies en aansturingsproblemen in mijn been heeft geleid.

Groetjes Suus

Re: Hernia L5 S1 met zenuwbeknelling

#3
Hoi Suus,

Dat is heel vervelend om te horen. Wil dat zeggen dat je nu niet meer goed kan lopen?
Heb je alleen fysio gedaan na je operatie? Zou je eventueel iets aanraden? Qua oefeningen of andere behandelingen?
Ook wel benieuwd of er dan in de loop van de tijd wel nog verbeteringen zijn opgetreden?

Alvast bedankt.

Groeten,
Paul

Re: Hernia L5 S1 met zenuwbeknelling

#5
Hallo
Florine schreef: Ah, ik lees hier even mee. Afgelopen maandag geopereerd aan een forse hernia L4/L5 met beknelde wortel L5. Helaas is mijn klapvoet rechts nog steeds aanwezig en de neuroloog zei dat er een reële kans is dat dit blijvend zal zijn. Ik ben benieuwd naar ervaringen hiermee.
Hallo Florine,
mijn angst is ook wel dat er niet heel veel herstel meer optreed. Daarom erg benieuwd naar ervaringen hiermee.
Jij werkt ook alleen met fysio behandelingen? Of heb je nog andere behandelingen hiervoor?

groeten,
Paul

Re: Hernia L5 S1 met zenuwbeknelling

#6
Hoi Paul en Florine

Ik heb ook een hernia gehad, L5/S1.
Tegen mij werd gezegd dat als je direct na de operatie al enige verbetering voelt, dit een heel goed teken is.
Maar dat het minimaal een jaar duurt voordat je het maximale herstel beoordelen kunt.
Bij mij was het voor de operatie zo dat ik een volledige klapvoet had en een compleet stuurloos en aan de buitenkant gevoelloos onderbeen met hele felle pijnscheuten er steeds doorheen.
Na de operatie kon ik mijn voet enigszins weer bewegen en was de pijn echt veel minder.
Ik heb bij de fysio heel intensief getraind en daarnaast thuis trouw geoefend met als resultaat dat ik voor mijn idee weer best heel goed kon functioneren.
Mijn linkerbeen is wel altijd minder sterk gebleven en ook "struikel gevoelig ".
En dat heeft er helaas toe geleid dat ik de afgelopen jaren dusdanig vaak door mijn enkel ben gegaan,wat ik niet goed voelde door het gevoelsverlies in het onderbeen, dat ik nu met een blijvend beschadigde enkel zit na er een tijd terug even echt hard en verkeerd doorheen gegaan te zijn.
Ik zou jullie aan willen raden om, als je een klapvoet hebt, daar niet mee af te wachten of het vanzelf gaat herstellen, maar direct te zorgen dat je een goede klapvoetbrace ( EVO, enkelvoet orthese) aangemeten krijgt tijdens de herstel periode.
Dit maakt lopen een stuk makkelijker en vooral veiliger voor jezelf en je voorkomt dat je dergelijke collateral damage oploopt zoals ik heb gedaan.
En daarnaast met een fysiotherapeut trainen om sterker te worden.
Ook kan de fysio bijvoorbeeld EMS toe passen om spieren en zenuwen te stimuleren, ik heb dit nu na mijn enkelblessure ook,maar waarschijnlijk is het bij mij te laat omdat het in de herstel periode na de hernia direct meer effect had zou kunnen hebben.
Sterkte!
Groetjes Elise

Re: Hernia L5 S1 met zenuwbeknelling

#7
Elise schreef:
02 mar 2024, 13:09
Hoi Paul en Florine

Ik heb ook een hernia gehad, L5/S1.
Tegen mij werd gezegd dat als je direct na de operatie al enige verbetering voelt, dit een heel goed teken is.
Maar dat het minimaal een jaar duurt voordat je het maximale herstel beoordelen kunt.
Bij mij was het voor de operatie zo dat ik een volledige klapvoet had en een compleet stuurloos en aan de buitenkant gevoelloos onderbeen met hele felle pijnscheuten er steeds doorheen.
Na de operatie kon ik mijn voet enigszins weer bewegen en was de pijn echt veel minder.
Ik heb bij de fysio heel intensief getraind en daarnaast thuis trouw geoefend met als resultaat dat ik voor mijn idee weer best heel goed kon functioneren.
Mijn linkerbeen is wel altijd minder sterk gebleven en ook "struikel gevoelig ".
En dat heeft er helaas toe geleid dat ik de afgelopen jaren dusdanig vaak door mijn enkel ben gegaan,wat ik niet goed voelde door het gevoelsverlies in het onderbeen, dat ik nu met een blijvend beschadigde enkel zit na er een tijd terug even echt hard en verkeerd doorheen gegaan te zijn.
Ik zou jullie aan willen raden om, als je een klapvoet hebt, daar niet mee af te wachten of het vanzelf gaat herstellen, maar direct te zorgen dat je een goede klapvoetbrace ( EVO, enkelvoet orthese) aangemeten krijgt tijdens de herstel periode.
Dit maakt lopen een stuk makkelijker en vooral veiliger voor jezelf en je voorkomt dat je dergelijke collateral damage oploopt zoals ik heb gedaan.
En daarnaast met een fysiotherapeut trainen om sterker te worden.
Ook kan de fysio bijvoorbeeld EMS toe passen om spieren en zenuwen te stimuleren, ik heb dit nu na mijn enkelblessure ook,maar waarschijnlijk is het bij mij te laat omdat het in de herstel periode na de hernia direct meer effect had zou kunnen hebben.
Sterkte!
Groetjes Elise
Hallo Elise,

goed om te horen dat er dus nog wel kans op verbetering is. En uiteraard bedankt voor de tips.
Ik ga ondertussen ook naar de fysio en doe thuis ook veel oefeningen.
Wel eens benieuwd wat voor oefeningen jij zoal gedaan hebt? En heb je juist wel of niet veel proberen lopen?
EMS? Met elektro impulsen stimuleren bedoel je?

veel succes met de enkel!

groeten,
Paul

Re: Hernia L5 S1 met zenuwbeknelling

#8
Hoi Paul en Elise,

Wat goed om jullie ervaringen hier te lezen. Dit hele gebeuren met die klapvoet valt mij nogal zwaar. Helpt ook niet dat reizen, het maken van lange wandelingen en bezoeken van musea (ik had net weer mijn Museumjaarkaart verlengd) onder mijn hobby’s vallen. Dingen die ik misschien nooit meer zal kunnen doen op de manier waarop ik het nog leuk vind. Ik zou dit jaar vrienden in Australië gaan bezoeken, maar dat kan ik waarschijnlijk ook wel op mijn buik schrijven. Het valt me op dat de medical professionals nogal luchtig doen over de gevolgen.

Mijn fysio is wel van het doorpakken en ik ben in overleg met haar alweer begonnen met oefeningen om wat kracht in mijn rechtervoet te kweken. Het voelt in ieder geval goed om actief iets te doen. Ik zal inderdaad ook eens vragen hoe haar expertise is als het gaat om EMS.

Elise, een EVO is mij ook aangeraden door de neuroloog om de reden die jij noemt, goed dat je dit nog even benoemd. Maar persoonlijk weet ik van mezelf dat ik er toch niet mee in het openbaar durf te verschijnen dus ik zie er nog even van af. Veel sterkte met je enkel!

Groeten,

Florine

Re: Hernia L5 S1 met zenuwbeknelling

#9
Hi Florine,

Als jou neuroloog een evo ook heeft aangeraden, laat je er dan echt één aanmeten!
Je kunt hem in het openbaar onder je broek dragen en al zou je hem alleen thuis eerst gebruiken als je been moe is na bijvoorbeeld fysio.
Je zult dan merken dat je op een gegeven moment hem mist als je hem niet aan hebt.
En juist de dingen die jij noemt, wandelen, een museum bezoeken, zijn die dingen die met een evo makkelijker zullen gaan!
Je beperkt jezelf door niet toe te willen geven dat je een beperking hebt.....
Ik heb nu voor de rest van mijn leven een enkel brace, ook een behoorlijk "zichtbare" om het zo maar te zeggen. Daar dacht ik in het begin net zo over als jij over een evo. Maar nu heb ik inmiddels in de gaten dat die schaamte niet op weegt tegen de hulp die het ding mij geeft.
Wat jij misschien ook zou kunnen proberen,is een goede aso enkelbrace, die is wat minder nadrukkelijk zichtbaar. Daarmee kun je ook je voet in 90° vastzetten, je voorkomt dat je je enkel verzwikt (mijn orthopeed zegt dat je enkel verzwikken met een klapvoet de perfecte manier is om hem goed en grondig kapot te maken, omdat je alle banden in één vloeiende beweging in één keer kapot trekt als je het goed doet) als je tenen blijven hangen.
Ik zou willen dat mijn neuroloog of fysio had bedacht dat ik andere schade aan die voet zou kunnen oplopen door die klapvoet! Ik ben twee operatie's verder en mijn enkel is echt gewoon naar de kloten, wat misschien niet had gehoeven.
Don't be like me!😅

Groetjes Elise

Re: Hernia L5 S1 met zenuwbeknelling

#10
Hi Paul,

Dank je!
Oefeningen zou ik met je fysio bespreken, want dat kan heel persoonlijk zijn.
Core stabillity is heel belangrijk, maar het kan per persoon verschillen welke spiergroepen bij jou aandacht nodig zijn.
Bijvoorbeeld of je luie rugspieren hebt,of juist veel spierspanning op je rug hebt. Luie rugspieren gaan volgens mijn fysio vaak samen met (te) sterke buikspieren en luie buikspieren zorgen voor overmatige spanning in de rug.
Verder moest ik mijn beenspieren trainen, met mijn zwakke been en oefeningen thuis doen met de slechte voet.
EMS is idd elektro stimulatie.
Een heel raar gevoel, als ik dat apparaatje gebruik, maakt mijn voet een beweging die ik hem zelf niet kan laten maken.
Zo kun je toch die spieren trainen waarvan de aansturing verstoord is. Als je dan nog in de herstelfase na de hernia zit, is er kans dat de zenuw hersteld en de functie zelf weer krijgt.
Je spieren hebben dan door de ems "onthouden" wat hun werking is.
Zo legt mijn fysio het uit. Bij mij is de hernia al een tijd geleden,maar hij hoopt dat er toch nog wat terug komt.

Groetjes Elise
cron