Sporten hernia

#1
Goeiemorgen,

Ik ben afgelopen dinsdag bij de huisarts terecht gekomen met veel pijn in mijn rug met uitstraling naar mijn linker been.
Kon niet meer slapen, liggen, staan kortom alles deed /doet zeer.
Nu vermoed de huisarts een rug hernia en heb zware pijnstillers om de pijn wat dragelijker te maken, dit helpt gelukkig iets.
Ik krijg op 30 augustus een MRI scan.
Ben normaal een best actief persoon, sport graag in de vorm van krachttraining en mag graag een stuk fietsen op mijn racefiets of mountainbike (op de weg) en wandel elke dag met mijn hondjes.

Ik vraag mij af of je met een hernia mag sporten?
Mag je bijvoorbeeld hardlopen?
Mijn huisarts had hier niet heel goed antwoord op.. eerst van wel later zei hij alleen wandelen fietsen en zwemmen.
Ik heb gemerkt dat fietsen best heel pijnlijk is en zwemmen is voor mij geen optie..
Wandelen doe ik al elke dag.


Groetjes Ellen

Re: Sporten hernia

#2
Hoi,

Ik zou je echt aan willen raden om even naar een fysiotherapeut te gaan!
Daar kom je hoogstwaarschijnlijk toch ook na de mri terecht,omdat bij een hernia een conservatief beleid eigenlijk altijd eerst de voorkeur heeft.
Een fysiotherapeut kan jou gericht adviseren om in de eerste plaats verantwoord te trainen en in de tweede plaats gericht te trainen om de juiste bespiering te trainen om je rug optimaal te ondersteunen.
En dat zijn niet perse de"standaard rug oefeningen " , maar oefeningen gebaseerd op jou houding en bespiering.
Daarnaast kan een fysiotherapeut zorgen dat gespannen spieren die voor extra klachten zorgen,los blijven.
Wandelen is zeker goed, hardlopen zou ik niet doen,tenzij de fysio zegt dat dat verantwoord is.
Persoonlijk had ik er niet aan moeten denken toen ik een hernia had🙈

Groetjes Elise
cron