Onder rug en heup pijn

#1
Beste lezers,

Graag deel ik mijn verhaal met jullie met de hoop dat ik er beter achter kom wat er gaande is met mijn rug en heup. Hopelijk kunnen anderen met soortgelijke klachte hier ook van leren en mee geholpen worden.

Sinds twee maanden heb ik ineens last van lage rugpijn. Dit is mogelijk gekomen doordat ik te vaak ben gaan fietsen op een mountainbike die ook te groot voor mij was. Ook ben ik wel eens gevallen met de mountainbike. Ook heb ik zo lang ik weet een verschil in mijn benen het ene been is dikker/meer spieren dan het andere been.

Van de een op de andere dag kreeg ik ineens last vna mijn rug. Sindsdien ben ik gestopt met mountainbiken. De pijn werd steeds erger en straalde van beneden uit over mijn hele rug. Mijn linker been werd gedurende de tijd stijfer en is door de fysio los gemaseerd. Ik heb mijn rug laten behanden met aqupunctuur en ben bij een orthomanuele geneeskunde arts geweest die mijn rug heeft gekraakt en verzakte wervels onderin me rug recht gezet. Na elke behandeling ging het voor een korte periode beter met de rug, waarna de pijn na een aantal dagen weer langzaam terug kwam. De pijn in mijn linker heup en soms ook linker bil is in de loop der tijd steeds meer toe genomen de eerste maand had ik hier nog niet zoveel last van. Vooral na een wandeling of als ik savonds op bed lig doet mijn linker heup pijn. Als ik op mij heup druk voel ik geen pijn. De heup doet ook soms pijn als ik mijn heup draai. Bijvoorbeelt als ik uit de auto stap. Dan krijg ik een vervelende pijn scheut. Soms ia de pijn in mijn heup helemaal weg. 3 weken terug heb ik mij een keer verstapt waarbij ik voor het eerst deze pijn heb gevoeld. Sindsdien is de pijn in mijn heup af en toe aanwezig.

Nu weet ik eigelijk niet meer waar ik heen moet of wat ik nu het beste kan doen om aan mijn herstel te werken, omdat ik niet weet wat de oorzaak is van de pijn. De huisarts heeft mij nu doorverwezen om foto's van mijn linker heup te laten bij een orthopedie.

Hebben jullie nog tips of adviezen waar ik heen kan gaan on er achter te komen wat er mis is met mijn rug heup?

Met vriendelijke groet,

Jordy (35 jaar)

Onwijs bedankt voor uw tijd om alles te lezen 🙂

Re: Onder rug en heup pijn

#2
Hoi Jordy

Wat ontzettend vervelend van je klachten. Dat voorop gesteld, je wilt gewoon je ding doen zonder pijn.

Maar het maakt me ook altijd wat boos zo'n berichten. Ik heb al vaker op dit forum aangegeven. Ingezakte wervels/ scheve wervels bestaan niet (ingezakte wel, maar dan is het een breuk) Wervels kun je ook NIET recht zetten. Dat is de grootste onzin in ons vakgebied helaas. Als we dat kunnen kunnen we ook scheef zetten. Dan kun je wel indenken wat voor problemen dat geeft. Oke mijn frustratie dus ;)

Het kraken geeft tijdelijk verlichting, omdat het een tijdelijke drukvermindering geeft (als of je noppenfolie leeg klapt ) Dit kan veel verlichting geven, maar als dit niet aanhoudt is het niet de oorzaak. Vaak een gevolg van een veranderd beweegpatroon.

Aspecifieke lage rug/ heup en bil klachten komen zoveel voor. En soms is het goed om uit te sluiten dat het niets ernstigs is. Maar in 99% van de gevallen ligt de oplossing in het trainen van dit gebied. En niet zoeken naar de oorzaak, al is een goede maat mountainbike aanschaffen wel handig en kan eraan bijdragen ;)

Ons lichaam is namelijk gemaakt om te bewegen. En dat doet deze op de meest efficiënte manier, dat is niet altijd de beste manier. Als je morgen je knie niet meer kan 40 graden kan buigen. Kom je nog van A naar B. handig is anders, en je lichaam gaat zich aanpassen op de mogelijkheden. Dit is natuurlijk een heel duidelijk voorbeeld, maar dit gebeurd ook op heel klein niveau. Door wat voor reden dan ook. Kunnen heel vervelende pijnklachten ontstaan die niet snel weg gaan. Er is vaak een disbalans ontstaan tussen spieren/ gewrichten die heel veel en heel weinig bewegen. En dit moet weer opgelost worden, of we moeten het lichaam leren met de disbalans om te gaan.

Wat jou (waarschijnlijk) gaat helpen is een goede fysiotherapeut zoeken (www.hierhebikpijn.nl/praktijken) en echt enkele maanden intensief trainen voor jou geschikte training. En proberen de pijn en de oorzaak van de problemen los te laten en te gaan kijken naar het resultaat.

Succes!