Lage rugklachten

#1
kan iemand mij helpen.

Zo’n 8 maanden geleden schoot de pijn erin tijdens een PR poging met squatten. Het schoot erin het moment dat ik omhoog kwam. Ik heb eigenlijk met klachten voor zo’n 3 maanden rondgelopen totdat ik het tijd vond aan de bel te trekken. Na een röntgenfoto is er geconstateerd dat er een “scheurtje” in de onderrug zou zitten en ik gewoon door kon trainen. Nadat de klachten erger werden heb ik na een hoop
Gezeik een mri scan aangevraagd. De orthopeed zei dat er een hernia aanwezig was en dit vanzelf over zou gaan. Ik vertrouwde dit echter nog steeds niet en ben naar de neuroloog gestapt. De neurolog heeft gezegd dat er geen hernia aanwezig is en denkt aan spit. Weet iemand wat ik verder moet? Heb zo’n beetje alles geprobeerd nu. Chiropractor maakte het erger.

Klachten:
Pijn met lang zitten
Pijn met bukken (vooral met bolle rug)
Ik heb ook flinke pijnscheuten gehad met lopen maar dat is nu voorbij
Rug voelt zwak aan
GEEN uitstraling benen

Re: Lage rugklachten

#2
Hoi Beeriek,

Wat balen van je rugklachten. Maar één geluk dat er niets ernstigs is vast gesteld door alle onderzoeken. Dit betekend ook dat de pijn die je voelt geen kwaad kan. Dat betekend dat je, je rug en vooral je core stability goed moet gaan trainen.

De klachten kunnen komen door instabiliteit in de onderrug komen. En wat je aangeeft dat je rug zwakt voelt, is waarschijnlijk ook na 8 maanden ontzien van de rug. Probeer (eventueel onder begeleiding van een fysiotherapeut) je core stability en rug weer te versterken. en begin weer met rustig squaten (als je techniek goed is). bij een front squat is de druk op je wervelkolom wat minder en train je juist je rugspieren wat meer.

Hopelijk gaat het snel beter