Lage rugpijn sporten

#1
Hi,

Ik ben 19 jaar en doe aan wielrennen voor wat jaren. Hierbij doe ik ook core-stability om mijn lichaam op de fiets sterker te maken.
Echter heb ik tijdens trainingen vooral dat ik last kan krijgen van mijn onderrug. Dit blijft ook na mijn trainingen duren, voor wat uren. De plek kan ik aanraken waar het zit en de pijn blijft gedurende de +- 4 uur.
Ik doe ook aan stretch oefeningen na mijn ritten altijd, maar dit lijkt met de core-stability training niet de helpen. Ik heb dit voor zover ik weet 1 a 1.5 jaar.
Weet iemand wat het zou kunnen zijn of advies wat ik het beste kan doen?

Re: Lage rugpijn sporten

#2
Hi Wiggins,

sowieso goed van je dat je core-stability al onderdeel van je training hebt gemaakt. Door de langdurige houding waar de (onder)rug zich tijdens het wielrennen in bevind kan het zijn dat er toch wat banden en/of gewrichten op te veel spanning komen te staan. Dit is simpelweg niet altijd te voorkomen door core-stability training. Even simpel gezegd kent ons lichaam namelijk meerdere onderdelen van stabiliteit, 'actieve stabiliteit' vanuit de spieren en 'passieve stabiliteit' vanuit de banden, ligamenten en gewrichten. Mijn advies is om eens langs een fysiotherapeut (en nog liever manueel therapeut) te gaan om de 'passieve stabiliteit' van de onderrug te checken. Succes!

Mvg