rughernia, piriformis syndroom of iets anders?

#1
Hoi allemaal

Ben een man van 34 jaar en heb al een poos (1-2 jaar) lage rugpijn met uitstralings klachten in been.

Het is 2 jaar geleden begonnen maar dan alleen als doof/zwak gevoel in me rechterbeen en is in de jaren langzaam erger geworden. Zo heb ik sinds 1 jaar ook pijn rechtsonder in me rug. (vooral als je bezig bent en/of bukken) zowel me rug als been klachten worden laatste tijd steeds erger.

Zo heb ik met zitten een doof gevoel in bil en been, met fietsen rugpijn en me rechter scheenbeen voelt vermoeid/zwak. Denk dat me scheenbeen overbelast is door me rugklachten. Met wandelen voelt vooral me been zwak, alsof je er doorheen zakt. Heuveltjes op lopen is bijv. erg vermoeiend.

Verder is er ook enige atrofie aanwezig in me rechterbeen. (2-3cm bovenbeen omvang verschil tov linkerbeen)

Wat ik geprobeerd heb: 2 jaar geleden bij neuroloog geweest mri gehad van me rug, nek, hoofd. op slijtage in me nek na was daarop niks te zien wat me klachten kan veroorzaken, Daarna vaak (10-20x) bij div. fysio's geweest maar hielp niks. ook aantal x bij sportmasseur geweest. dat hielp een beetje maar kort of later helemaal niet meer.

Er is overigens wel testjes geweest maar zo is er bijv geen drukpijn op me bil en klein beetje op me onderrug

iemand die dit herkent en suggesties heeft?

Re: rughernia, piriformis syndroom of iets anders?

#2
Hoi Scotty,

Dit klinkt als of er toch ergens een zenuw beknelt zit. Dit zorgt voor gevoelsveranderingen, uitval van spierkracht en ook atrofie.
Zitten is erg belastend, en veroorzaakt vaak extra druk op de rug/ bekken regio en eventueel druk op zenuwen. Dus dit komt overeen met jou verhaal.

Wat je hieraan kan doen, is trainen. En proberen zitten te vermijden. Masseren van spieren is voor deze klacht een beetje zinloos. Hooguit door spanning en pijn te verminderen waardoor trainen mogelijk is.

Heb je afgelopen jaren al structureel (langer dan 3 maanden) getraind voor je rugklachten?

Re: rughernia, piriformis syndroom of iets anders?

#3
Hoi.

Bedankt voor de reactie. Ja klopt, kan amper 10 minuten zitten (verschilt wel per stoel) voordat me been weer doof aanvoelt.

Als training doe ik wandelen (1-2x per dag ong. 4 km) aangezien ik daar het minst last van heb en 3x per week grondoefeningen voor de rug en benen zoals superman, lichte squat en knieën naar links/rechts buigen. Doe ze wel minder intensief aangezien ik al een poos na de oefeningen meer klachten krijg.

Tis wel lastig aangzien ik er met zitten snel last van krijg maar ik ook niet lang kan staan enz omdat ik dan me kracht in me been verlies.

Re: rughernia, piriformis syndroom of iets anders?

#4
Hoi,

Ja dat is heel lastig. Zitten en staan zijn zo'n dagelijkse dingen die we veel doen. Ik weet niet of je nu veel thuis bent, probeer dan echt geregeld te liggen. En veel af te wisselen.
Wat ook kan helpen is tijdens het zitten, proberen geregeld je bekken te kantelen. Dit is voor je rug vaak heel fijn.

Wandelen is heel goed voor je rug, dit mag je zeker blijven doen en eventueel uitbreiden als je er tijd voor hebt.

Succes!