Rug- bekkenpijn en stijfheid na zwangerschap

#1
Hoi,

Ik hoop dat iemand mijn klachten herkend.
Tijdens en na mijn zwangerschap veel blaasontstekingen gehad, na 4 maanden opeens rugpijn en later ook bil en bekkenpijn. Mri liet vocht in het SI gewricht zien.

Inmiddels 8 maanden later. 3 bekkenfyiotherapeuten, 1 manueel therapeut en een craniosacraal therapeut bezocht. Ik stretch elke dag maar blijf stijf. De pijn is vooral snachts en op mijn rug liggen is echt onmogelijk. Draaien doet ook veel pijn. Zitten is ook onprettig. Met rustig lopen heb ik minder pijn. Al een aantal keer naar de huisarts geweest maar die neemt het niet serieus, inmiddels al 5 verschillende gezien.

Andere klachten
Soms opgezwollen vinger kootjes
Regelmatig verhoging
Darmklachten
Soms stekende pijn borstkast

Na meerdere puncties en een bevalling ben ik wel wat gewend, maar de pijn is echt ernstig en ik word steeds minder mobiel. Iemand enig idee wat dit kan zijn of wat ik hier aan kan doen?

Groetjes,
Dimph

Re: Rug- bekkenpijn en stijfheid na zwangerschap

#2
Hoi Dimph,

Oei, wat vervelend. Zijn er al andere dingen uitgesloten door middel van bloedonderzoek. Bijvoorbeeld ontstekingswaardes, of reuma. Komt dit überhaupt voor in je familie.

Gezien jou beschrijving dat er ook organen bij betrokken zijn, is het misschien een overweging om bij een osteopaat langs te gaan (al mogen die nu niet werken i.v.m. corona)

Als alles is uitgesloten om medisch vlak en organen, is de oorzaak en diagnose misschien nog niet bekend. Maar dan helpt vooral in beweging blijven, en dit met een goede balans tussen rust, krachttraining en mobiliteitstraining.

Succes!

Re: Rug- bekkenpijn en stijfheid na zwangerschap

#3
Bedankt voor je antwoord.

5 jaar geleden bij een reumatoloog (a.i.o.) geweest omdat meerdere mensen reuma hebben in mijn familie en ik al langere tijd last had van rug en bekkenpijn. reumafactor en ontstekingswaarden niet aanwezig, conclusie chronisch pijn.

Nu na mijn zwangerschap zijn de pijn klachten explosief gestegen, de neuroloog zegt dat het vocht in mijn SI gewricht van de zwangerschap komt, hij heeft me ook naar een MDL gestuurd omdat hij iets zag op de scan, maar de MDL vond het niet het onderzoeken waard.

Eigenlijk word ik een beetje van het spreekwoordelijke kastje naar de muur gestuurd.

Ik probeer nu zoveel mogelijk in beweging te blijven en mijn spieren en gewrichten warm te houden, daar lijk ik het meeste baat bij te hebben, helaas werkt paracetamol niet tegen de pijn en krijg ik een ernstige reactie van Nsaids, al lijken die wel enig positief effect op de pijn te hebben.

Re: Rug- bekkenpijn en stijfheid na zwangerschap

#4
Heel herkenbaar van het kastje naar de muur als je niet duidelijk verklaarbare pijnen hebt helaas.

Zo te horen heb je dus ergens wel ontstekingen zitten, anders werken NSAIDS niet. Als deze wat doen, wil het zeggen dat er een ontsteking zit. Uhm vreemde gedachten dat vocht in je SI door de zwangerschap komt? Waarom dan? Is er een ontsteking ontstaan door de zwangerschap. Dan wil dat zeggen dat ze overbelast zijn. Of de banden eromheen overbelast zijn.

Dan moet je proberen je SI gewrichten rust te geven. Helpt een bekkenband? Dit kan soms wat rust geven in het SI gewricht. Maar naast de rust zal ik vooral oefeningen kiezen voor stabiliteit van je bekken en SI en niet zozeer mobiliteitsoefeningen.