Hernia tussen L4 en L5

#1
Zoals het onderwerp al aangeeft is er middels een MRI bij mij een hernia geconstateerd onderin de rug tussen wervels L4 en L5. De neuroloog gaf me de keuze om te opereren of te gaan voor een pijnbehandeling. Hij achtte de kans dat deze hernia uiteindelijk vanzelf zou genezen best groot. Die pijnbehandeling, de zogenaamde zenuwwortelblokkade, heb ik nu 6 weken geleden ondergaan. En het zou 4 tot 6 weken kunnen duren eer dat deze volledig effect zou kunnen hebben. Maar ik wacht nog altijd op verlichting van de pijn.

De hernia is afgelopen juli via een MRI vastgesteld, maar ik loop al sinds oktober vorig jaar met deze pijn. (Vaak van kastje naar de muur, wachtlijst, etc)

Wat is in jullie ervaring de kans dat dit alsnog spontaan geneest? Ik wordt het nu wel erg beu, het is net alsof mijn gehele linkerbeen vanbinnen in brand staat.

Re: Hernia tussen L4 en L5

#2
Hoi Wilfried,

Ik begrijp je frustratie. Bijna alle hernia's genezen vanzelf. In deze zin betekend vanzelf vaak niet dat je er niets aan moet doen. Door pijnbestrijding of fysiotherapie of deze combinatie genezen bijna alle hernia's. Er zijn namelijk wel een paar dingen die het herstel bevorderen. Een fysiotherapeut kan hier heel goed in begeleiden. Behalve als er echt motorische uitval is, maar dan zal er ook geen discussie zijn of dat deze wel geopereerd zou moeten worden.

Heb jij verder al andere behandelingen gehad voor jou hernia? Een operatie is altijd het laatste redmiddel.

Bij deze ook wat extra informatie:
Hier vind je bijvoorbeeld meer informatie over de hernia en het lumbosacraal radiculair syndroom. En voor professionele fysiotherapeutische behandeling kun je hier een fysiotherapeut in de buurt vinden.

Succes!

Re: Hernia tussen L4 en L5

#3
Bedankt voor de reactie! De bevestiging dat ze bijna altijd spontaan genezen klinkt bemoedigend.

In de drie maanden voor de MRI heb ik fysiotherapie gehad. De therapeute dacht destijds dat het hoogstens ging om bulging. Ik zweer dat de oefeningen die ik moest doen het erger maakte. Ik ben daar dan ook mee gestopt.

Verder heb ik, buiten de pijnbehandeling en de fysiotherapie, geen andere behandelingen gehad.

Wel ben ik op eigen houtje naar een osteopaat gegaan. Dat leek in het begin wonderen te verrichten, maar nu begin ik langzamerhand steeds sceptischer te worden.

Re: Hernia tussen L4 en L5

#4
Kan me voorstellen dat je dan met de therapie stopt. Het is zeker niet de bedoeling dat het erger wordt.
Algemeen advies: probeer meer te liggen dan te zitten. Eigenlijk zo min mogelijk zitten.

Daarnaast oefeningen voor de mobiliteit van de onderrug is de basis. Dus bekken kantelen en heupen om en om optrekken. Dat soort oefeningen. Dit houdt de wervels in de onderrug goed in beweging.

Osteopathie kan verlichting geven, maar als het herstel stagneert is er weer een andere prikkel nodig voor een optimaal herstel. En misschien minder frequent osteopathie, maar wat langere tussen pozen. Je had er wel baad bij.

Succes!

Re: Hernia tussen L4 en L5

#5
Op dit moment last van een hernia L4/L5 sinds begin april. Ben in juli naar de huisarts gegaan en die gaf aan geen hernia. Ik dacht dat geloof ik niet en heb een MRI aangevraagd. Hier zagen ze duidelijk een hernia die de zenuw aan het irriteren was. Maanden loop ik al met veel pijn in rechterbeen en bil. Definitieve zenuw blokkade gehad, heeft even geholpen....heb fysiotherapie gehad, mc kenzie therapie en Chiropractie behandelingen gehad, pijn medicatie niks helpt...ik heb nog gedacht aan arkto kinesiologie maar vond eigenlijk dat er genoeg geprutst was aan mijn rug. uiteindelijk vandaag besloten om operatief te laten verwijderen.
Wil er maar mee aangeven luister goed naar je lichaam en sommige hernia’s verdwijnen gewoon niet spontaan...door de pijn kan ik niet meer werken en de dagelijkse bezigheden zijn moeilijk om vol te houden ik loop en lig en kan moeilijk zitten....vaak sta ik aan tafel te eten

Re: Hernia tussen L4 en L5

#6
Gast schreef:
16 nov 2020, 13:51
Op dit moment last van een hernia L4/L5 sinds begin april. Ben in juli naar de huisarts gegaan en die gaf aan geen hernia. Ik dacht dat geloof ik niet en heb een MRI aangevraagd. Hier zagen ze duidelijk een hernia die de zenuw aan het irriteren was. Maanden loop ik al met veel pijn in rechterbeen en bil. Definitieve zenuw blokkade gehad, heeft even geholpen....heb fysiotherapie gehad, mc kenzie therapie en Chiropractie behandelingen gehad, pijn medicatie niks helpt...ik heb nog gedacht aan arkto kinesiologie maar vond eigenlijk dat er genoeg geprutst was aan mijn rug. uiteindelijk vandaag besloten om operatief te laten verwijderen.
Wil er maar mee aangeven luister goed naar je lichaam en sommige hernia’s verdwijnen gewoon niet spontaan...door de pijn kan ik niet meer werken en de dagelijkse bezigheden zijn moeilijk om vol te houden ik loop en lig en kan moeilijk zitten....vaak sta ik aan tafel te eten
Uiteindelijk had ik dus ook besloten om me te laten opereren. Want ik kon dus uiteindelijk niet eens meer staan of lopen. Zelfs met een flinke dosis oxicodon lag ik nog steeds te creperen van de pijn. Afgelopen 20 oktober heeft dat plaatsgevonden. Direct na de operatie was ik van alle zenuwpijn verlost. Een beetje napijn van de operatiewond natuurlijk, maar dat is dus een peulenschilletje met de pijn die de beknelde zenuw opleverde. Ondertussen kan ik gewoon weer alles en ben 100% pijnvrij!

Afkicken van de oxicodon was dan wel best heftig. (morfine) Zweten en klappertanden, overgeven, hoofdpijn, emotioneel, 5 nachten niet slapen, alles kwam voorbij. Maar ik ben super-koppig en heb het spul gewoon nooit meer aangeraakt. Dus volledig medcijn-vrij.

Hopelijk gaat u dezelfde positieve ervaring tegemoet!

Re: Hernia tussen L4 en L5

#7
Wilfried schreef:
31 aug 2020, 13:24
Zoals het onderwerp al aangeeft is er middels een MRI bij mij een hernia geconstateerd onderin de rug tussen wervels L4 en L5. De neuroloog gaf me de keuze om te opereren of te gaan voor een pijnbehandeling. Hij achtte de kans dat deze hernia uiteindelijk vanzelf zou genezen best groot. Die pijnbehandeling, de zogenaamde zenuwwortelblokkade, heb ik nu 6 weken geleden ondergaan. En het zou 4 tot 6 weken kunnen duren eer dat deze volledig effect zou kunnen hebben. Maar ik wacht nog altijd op verlichting van de pijn.

De hernia is afgelopen juli via een MRI vastgesteld, maar ik loop al sinds oktober vorig jaar met deze pijn. (Vaak van kastje naar de muur, wachtlijst, etc)

Wat is in jullie ervaring de kans dat dit alsnog spontaan geneest? Ik wordt het nu wel erg beu, het is net alsof mijn gehele linkerbeen vanbinnen in brand staat.
Bij mij is in 2018 ook een vernauwing vastgesteld tussen de L5 en L4 Stenose. Oorzaak versleten onderrug en artrose. Ik kon vaak niet meer dan 100 meter lopen en moest dan ergens even gaan zitten. Dood gevoel in rechter been en voet. Ben pas vorig jaar 7 januari geopereerd hieraan in verband met lange wachtlijst. Na de operatie eerste 3 maanden veel last van pijn in mijn heup/bil en kuit gehad. Hierna 3 weken helemaal pijn vrij en daarna kwamen de pijn in heup/bil en kuit weer terug. Via mri scan blijkt dat littekenweefsel van de operatie nu de oorzaak is van deze pijnen. Opereren is volgens de arts geen optie omdat ik anders een klapvoet zou kunnen oplopen. Via de pijn poli een zenuwblokkade gekregen van de L5, kan hierdoor wel weer verder lopen en de eerste 8 weken bijna helemaal pijn vrij geweest en hoef niet meer na 100 meter te gaan rusten. Alleen de pijn in heup/bil en kuit is er nog alleen na te veel zitten en als ik te veel op de dag heb gedaan weer terug. Dus in de avond er heel veel last van. Loop nu bij de chiropractor om te kijken of hij mijn klachten kan verminderen zodat ik weer een redelijk normaal leven kan krijgen. Zo als je leest is opereren niet altijd een oplossing maar niets doen ook. Elk mens is anders. Sterkte ermee.

Re: Hernia tussen L4 en L5

#8
In augustus wat "onvoorzichtig" geweest bij het spelen met de kids. Resultaat: Rugpijn. Via de huisarts een MRI laten maken en een afspraak met Fysische Geneeskunde in het zIekenhuis. Blijkt dat de tussenvervalschijf L4-L5 ontstoken is: bulging. Ontstekingsremmers werken slechts gedeeltelijk. Eerste infiltratie in herfstvakantie zonder al te veel resultaat. Eind november plotse pijn in mijn rug op een zondagmorgen al ik mijn schoenen aandoe om naar de bakker te gaan. Even 5 minuten gaan liggen. Daarna gaat het snel bergaf. Mijn wandelafstand zonder pijn kort zich in tot 20m. Telkens moet ik bekomen. Begin december kan ik me enkel nog verplaatsen met een rolstoel. Staan, wandelen, liggen gaat enkel met de grootste moeite. Ondertussen ook verschillende pijnstilling extra moeten nemen. Net geen morfine, maar het was er niet ver vanaf. Op 16/12 werd dan snel een tweede infiltratie gepland. Het resultaat laat niet lang op zich wachten. Volgende dag wandel ik aan in het rond. Het enige wat er nog blijft zijn wat krampen in het rechterbeen en een "voos" gevoel in de rechter grote teen. Na consultatie begin Januari 2021 vraag ik om een nieuwe MRI te maken zodat w zien of er nog iets moet gedaan worden. Verleden zondag 24/1 even onder het toestel. Maandag onmiddelijk telefoon van de fysische geneesheer. Er is een grote hernia zichtbaar. Vrijdag reeds een afspraak met Neurologie gehad. De chirurg was nogal enthousiast bij het bekijken van de scan. "Mega"-hernia was zijn woord. Je kon duidelijk zien hoe het ruggemerg weggedrukt wordt. Toch één opmerking: ondertussen kan ik lustig 3-5 km wandelen met alleen een raar gevel in mijn rechtervoet. Desalniettemin toch een operatie ingepland op 9/2 aanstaande want dit kan zo niet blijven. Hoe ik me nu voel? in één woord: Onzeker. Daar kan ik nu niet tegen als vooruitziend mens. Het maakt me boos, angstig, moe, nerveus. Ik weet niet hoe ermee omgaan. Nog even anderhalve week uithouden, rug beetje sparen nu.

Re: Hernia tussen L4 en L5

#9
Beste Kg,

Wat een bijzonder verhaal en ik begrijp je onzekere gevoel. Woon je in België of Nederland? Want dit is een heel vreemd verloop. Normaal gesproken maken ze geen MRI als daar geen reden voor is. Want wat op een MRI zichtbaar is, hoeft niets met de klachten te maken te hebben. Zoals ik begrijp ook bij jou het verhaal is. Heel fijn voor een chirurg dat dit heel mooi is (vaktechnisch) om te zien, maar waarom zou je opereren als je geen klachten hebt?

Deze vraag maakt je misschien nog onzekerder, maar denk er wel bewust overna. Een rugoperatie is niet niks. En opereren terwijl er geen klachten zijn, klinkt vreemd. En is in veel ziekenhuizen ook zeker niet het beleid.

Succes!

Re: Hernia tussen L4 en L5

#10
Ikzelf heb een dubbele hernia (rechts en links) L4-L5 en S1. Ik heb hier anderhalf jaar mee rondgelopen en alle pijnbehandelingen en kiné geprobeerd. Ik ben in oktober niet meer kunnen gaan werken want ik sliep maar max 2u door de pijn, zelfs met oxynorm... Aan de linkerkant hebben ze in december de uitstulping weggehaald. Links helemaal pijnvrij nu. Aan de rechterkant zit de uitstulping nog, terug weer last en weer Tramadol aan het nemen om toch nog maar wat te kunnen slapen. Woensdag ga ik naar mijn neurochirurg om te vragen voor een nieuwe operatie. Een operatie is inderdaad het laatste redmiddel, maar als je net als ik er 1al 2j of meer mee rondloopt, is dat toch de beste optie hoor.