Re: Rugklachten onderin rug

#12
Hi,

Ik doe regelmatig de "schaar" oefening, omdat ik al langere tijd last heb van mijn onderrug.
Dit is de oefening waarbij je ligt en de benen om en om naar links en naar rechts beweegt.
Kan deze oefening kwaad voor je bekken? Ik voelde gisteren namelijk een steek en vandaag is mijn rug erg stijf.

Groet,

Marjolein de Waard

Re: Rugklachten onderin rug

#13
Hoi Marjolein,

Dit is een hele zware oefening voor je onderrug. Als je hem juist uitvoert, is hij heel goed. Maar dit betekent dat je, je rug en bekken tijdens de oefening heel goed moet kunnen stabiliseren, anders krijgt je onderrug het heel zwaar. Dit kan daarna als stijvigheid voelen. Niets vreemds, maar je bent net over je grens gegaan

Re: Rugklachten onderin rug

#14
Hey ik ben 14 jaar oud en ik ben meer dan een maand geleden gevallen met gym en nu heb ik pijn aan mijn onderrug en het straalt helemaal naar boven en ik kon helemaal niks meer ik kon niet meer lopen kon niet staan wou alleen blijven zitten en mijn benen trilde helemaal en ik zag alles wat wit was in de kleur blauw en ik had het gevoel dat ik niet meer op de wereld was en mijn Gymleerraar zij tegen mij dat ik meteen naar de dokter moest gaan maar die was dicht dus ging ik maar naar huis en douche maar nu heb ik er nog steeds last van en alleen maar erger als ik iets doe 😓😓dus mijn vraag was wat moet ik. Nu doen en wat kan het zijn ?

Re: Rugklachten onderin rug

#17
Hoi,

Nee dit is onzin. We staan met het lopen iedere keer op één been. Als dit een bekkenscheefstand veroorzaakt, moet iedereen het hebben.

Het kan dat je heupspieren niet sterk genoeg zijn om je bekken recht te houden. Maar dit geen geen bekkenscheefstand.
Je bekken bestaan uit twee bekken helften, deze zitten enorm stevig vast. Alleen tijdens en bevalling komt hier meer ruimte tussen.

Het kan zijn dat ze bedoeld dat je heup/buik/ en rug spieren niet sterk genoeg zijn om je bekken recht te houden wanneer je op je één been staat. Maar dit een heupprobleem en zeker geen bekkenprobleem.

Re: Rugklachten onderin rug

#18
Hi,

Dank voor uw reactie. Het kan dus ook niet zo zijn, dat dit gebeurd wanneer je je zittend afzet met 1 been,
Ik deed dit, nadat ik bij iemand in de auto zat die wat harder moest remmen.
Ik weet niet of het mijn heupen zijn, want ik heb dit weekend het hele weekend geschaatst en nergens last van gehad. Alleen nadat ik mijzelf met 1 been heb afgezet, zittend in de auto dus, is mijn rug wat stijver geworden.

Groet,

Marjolein

Re: Rugklachten onderin rug

#19
Hoi. 17 jaar geleden had ik mijn laatste rugoperatie. Een lumbale fusie van L5 en S1. Sinds die tijd kon ik me prima redden met de dagelijkse "rugpijn".... maar sinds 14 dagen is de pijn naar mijn gevoel niet meer te negeren. Simpele dingen zoals stofzuigen of koken zijn al te veel, waardoor mijn rugspieren allemaal verstijven. Van bonzende pijn in mijn onderrug tot extreem stijve spieren hoger in de rug (hoogte van mijn schouderbladen)

Ik weet uiteraard dat een goede afwisseling van de rug belangrijk is. Dus ik probeer in beweging te blijven. Maar de minste inspanning is voldoende om weer pijn te hebben. Liggen, zitten, wandelen, staan. 10 min. Is al te veel.

Ik heb een week geleden om een mri gevraagd bij de huisarts. Maar daar is niets uit gekomen.

Ik kan pas binnen een maand terecht bij de neurochirurg.

Binnen 6 weken hebben we ons huwelijksfeest en nu ben ik als de dood dat ik heel de dag rugpijn zal hebben.

Kan er iemand me adviseren wat ik best doe?

Re: Rugklachten onderin rug

#20
Hoi Griet,

wat vervelend om te horen, zeker met zo een feest op komst kan ik me voorstellen dat je op zoek bent naar hulp op korte termijn. Als ik vragen mag, is er ook sprake van uitstralende (zenuw)pijn, gevoelsveranderingen en/of het verlies van spierkracht in een of beide benen? Dit omdat er een afspraak met de neurochirurg gepland staan. Als ik je verhaal zo lees is het voornamelijk spier georiënteerd, meerdere mogelijkheden maar mijn eerste advies zou dry needling zijn. Dit is een zeer effectieve techniek gericht op het ontspannen van de spieren. Meer informatie over dry needling als behandelmethode kun je hier vinden: https://www.hierhebikpijn.nl/behandelme ... ryneedling
Andere mogelijkheden zoals massage, maar ook zeker (rek)oefeningen gericht op ontspanning van de rugspieren zijn verstandig om uit te voeren. Mijn advies is om eens een afspraak bij de fysiotherapeut in te plannen zodat hij/zij goed kan kijken naar jouw klachten en hierop een behandelplan loslaten. Succes!

Mvg
cron