onderrug/lies klachten

#1
Goedemiddag allen,
Ik heb een vraag over een blessure die ik begin april heb opgelopen en nog steeds niet over is.
Een aantal weken had ik al lichte liesklachten die na de warming up beter werden, echter ben ik ongeveer 4 weken later in een wedstrijd uitgevallen en heb daarna niet meer gesport. een aantal fysiobehandelingen hebben niks opgeleverd waardoor ik naar het ziekenhuis ben gegaan.
De arts daar heet een echo gemaakt waar geen liesbruik uitkwam. Ik heb 6 weken mijn core getraind en ben vervolgens na 10 weken weer naar het ziekenhuis geweest met dezelfde klachten. De arts daar noemde het de 'sportmanshernia', ik werd doorverwezen naar een ander ziekenhuis voor een operatie.
Eenmaal daar wouden ze eerst een botscan maken, deze is gemaakt waar een geïrriteerd schaambeen uit is gekomen. 2 weken ontstekingsremmers slikken en daarna weer voorzichtig opbouwen met hardlopen, dat heb ik gedaan maar heb nog steeds klachten in de lies en last van mijn onderrug. Ik ben nog niet geopereerd, ik twijfel ook wat goed is omdat ik geholpen word aan de 'sportmanshernia' maar heb dus ook last van de onderrug. Dit staat waarschijnlijk in verband met elkaar.

Ik weet de vervolgstap niet echt, ik heb geen idee wat ik moet doen om mijn blessure te verhelpen, wat is jullie advies?

Re: onderrug/lies klachten

#2
Beste jordy,

Wat vervelend dat het zolang duurt voor je klachten over zijn. https://www.hierhebikpijn.nl/klachten/liespijn hier staat een overzicht met oorzaken van liespijn bij sporters. Sportmanhernia valt onder buikwandgerelateerde liespijn (zie artikel) Ik zal dit niet opereren. Een echt liesbreuk kan geopereerd worden, maar dit is bij jou niet aanwezig.

Gezien jou klachten beloop vermoed ik dat het met de pezen van jou lies te maken heeft. Een pees overbelasting begint met pijn tijdens warming-up die daarna verdwijnt. In een later stadium van een overbelasting is ook pijn tijdens het sporten aanwezig. Dit klopt precies met jou klachten beschrijving. Welke sport doe jij? Voetbal? Is het dan jou schietbeen of standbeen? 6 weken core training is niet veel om echt een betere core te krijgen.

Een geïrriteerd schaambeen kan komen door liesklachten, maar kan ook op zich zelf staan en liesklachten veroorzaken. Maar dit is door middel van rust en lichte stabiliteitsoefeningen goed op te lossen. (geen zware core oefeningen)

Wat is er tijdens de fysiotherapie behandelingen gebeurt? Liesklachten worden bijna nooit geopereerd omdat fysiotherapie goed helpt. In welke omgeving woon je, misschien kan ik helpen met goede fysiotherapie op liesgebied voor je te zoeken.

Dus ik zal niet opereren aan een sportershernia of geïrriteerd schaambeen. Vraag eerst waarom ze nu exact willen opereren en overweeg dit nog heel grondig.

succes ermee!

Re: onderrug/lies klachten

#3
Dag!
Excuses voor mijn late reactie, ik zie het nu pas.

Ik doe inderdaad voetbal en heb pijn met mijn schietbeen, echter verneem ik ook lichte klachten met het standbeen.
Reden van opereren is omdat ze alle opties hebben geprobeerd en niks heeft geholpen.

Tijdens de fysiotherapie konden ze mijn pijnoorzaak niet goed vinden, dit was ook voor het ziekenhuis verhaal met diagnose.
Bij de fysio waren er verschillende oorzaken zeiden ze, het verschilde per week. De ene week kwam het uit de rug, de andere keer uit de benen. Dat zorgde ervoor dat ik weinig vertrouwen had.

Ik woon in de omgeving van Wolvega, ook wel Heerenveen.
Graag hoor ik meer van u!

Re: onderrug/lies klachten

#4
Beste Jordy,

Een sportsmanhernia zit zelden aan twee kanten. Dus als je nu aan twee kanten last krijgt, zal opereren niet zo zinvol zijn. Of willen ze dan twee kanten opereren? Wanneer je aan twee kanten last krijgt, zal ik eerder denken dat het schaambeen het probleem is.

Probeer eens op je rug te liggen met gebogen benen. (voeten op de grond) een voetbal tussen je knieën klemmen en dan rustig je billen optillen en weer laten zakken. Dis is een vrij simpele en goede oefening voor je schaambeen/ bekken stabiliteit. En geen zware core oefening.

Dus core training of bekken/schaambeen/ lies oefeningen zijn eigenlijk heel andere oefeningen. Welke core oefeningen heb jij gedaan? hoe vaak en intensief heb je deze gedaan.

Succes!

Re: onderrug/lies klachten

#5
Hoi hoi!

Het zit ook aan de linkerkant, echter willen ze de buikwand verstevigen aan beide kanten, daarom krijg ik aan beide kanten matjes.
Ik heb wisselende oefeningen gedaan en doe ik nog steeds voor mijn core. Ik ga al twee jaar naar de sportschool waarbij ik wekelijks core/stability train. Planken, ab-wheel etc. doe ik regelmatig.
Gisteren voor het eerst in meer dan een maand weer wat hardgelopen, dit ging met de liezen wel goed, echter wel last van mijn onderrug. Ik weet niet zo goed wat de oorzaak nu is...

Groeten