Rugpijn overal

#1
6 weken geleden kreeg ik (vrouw - 45 jaar) opeens pijn tijdens het hardlopen in de buurt van mijn linkerheup. 2 dagen later had ik zoveel pijn in mijn rug dat ik niet op of om kon. Ik heb toen 2 dagen rust gehouden, toen was de ergste pijn weg. Wat bleef was pijn in mijn onderrug, maar goed mee te leven.
Dagen later kreeg ik opeens pijn in mijn linkerflank, maar dan net iets hoger en meer op de rug (is dat een spier die daar zit? Het voelde aan als een bobbel ). Ik heb dan nog steeds een zeurende pijn in mijn onderrug, maar buigen gaat eigenlijk prima. Zodoende trok ik mijn sokken aan en voelde iets knappen in het midden van mijn onderrug. Ik stond even geparkeerd, daarna ging het wel weer. Daarna trok ik mijn laarzen aan, en weer knapte er iets, op precies dezelfde plek. Ben naar mijn werk gereden maar kon nauwelijks de auto uitkomen: enorm veel pijn in mijn rechterflank. Vooral het opstaan uit een lage stoel, bank of auto is zeer pijnlijk, en ik moet me echt door de pijn heen verbijten. Omdraaien in bed: hetzelfde verhaal. Fietsen, lopen, staan en op een rechte stoel zitten, dat gaat allemaal prima. Inmiddels is er weer een pijntje in mijn linkerheup bijgekomen. Het lijkt wel of de pijn zich de hele tijd over mijn rug verplaatst: als het ene minder wordt, komt er wel weer een ander pijntje voor terug. Ondertussen ben ik 6 weken verder, heb niet meer hardgelopen, maar de klachten blijven.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Voor de volledigheid: ik heb geen historie mbt rugpijn, loop al jaren hard zonder een centje pijn.

Re: Rugpijn overal

#2
Hoi Maria,

Klinkt heel vervelend, zeker als je hierdoor je hobby niet kan uitvoeren. Een normaal beloop bij rugklachten is dat het na 6 weken minder moet worden of geheel moet zijn verdwenen. Dat wil zeggen dat je volgens de richtlijnen niet in een normaal beloop valt, dus wat ik adviseer is om hier wel wat mee te doen. Je kunt naar een fysiotherapeut in de buurt of eerst via de huisarts. De huisarts kan u rechtstreeks doorverwijzen voor foto etc. Als u dat zelf vermoed zal ik als ik u was eerst naar de huisarts gaan. De fysiotherapeut kan u sneller helpen om weer meer beweeglijkheid te krijgen en u beter vertellen wat er aan de hand is.

Succes
cron