Re: Hernia tussen L4 en L5

Na een hnp operatie kun je, al dan niet blijvend, een klapvoet overhouden. Hierover is veel informatie te vinden, onder klapvoet, dropvoet of voetheffersparese. Bij mij is na een tweede hnp operatie (p het tegenovergestelde van een klapvoet ontstaan. De kuitspieren zijn gedegenereerd en ik kan niet op mijn tenen van mijn linkerbeen staan. Deze aandoening staat nergens omschreven en elke therapeut of arts noemt dit foutief een klapvoet. Het gevolg van deze aandoening is een abnormale slijtage van het enkelgewricht en steeds verdergaande scheefstand en degeneratie van de voet. Alle oplossingen en hulpmiddelen voor de klapvoet zijn hier niet van toepassing. Heeft iemand hier ervaring mee?

Mon schreef:
21 sep 2024, 14:24
Na een hnp operatie kun je, al dan niet blijvend, een klapvoet overhouden. Hierover is veel informatie te vinden, onder klapvoet, dropvoet of voetheffersparese. Bij mij is na een tweede hnp operatie (p het tegenovergestelde van een klapvoet ontstaan. De kuitspieren zijn gedegenereerd en ik kan niet op mijn tenen van mijn linkerbeen staan. Deze aandoening staat nergens omschreven en elke therapeut of arts noemt dit foutief een klapvoet. Het gevolg van deze aandoening is een abnormale slijtage van het enkelgewricht en steeds verdergaande scheefstand en degeneratie van de voet. Alle oplossingen en hulpmiddelen voor de klapvoet zijn hier niet van toepassing. Heeft iemand hier ervaring mee?
Hallo Mon,

ik heb dezelfde klachten na een hernia L5 S1. Een deel van mijn linkerkuit werkt niet goed waardoor ik niet op mijn tenen kan staan.
Afgaande op je verhaal neem ik aan dat jij al lang deze klachten hebt?

3 jaar geleden ben ik gediagnosticeerd met een hernia. Had hier zeer veel pijn van en beperkte mij heel erg. In de loop van de tijd was de pijn iets verminderd maar zeker niet weg waardoor ik bijna chronisch diclofenac gebruikte. Na 2,5 jaar toch maar weer een MRI laten doen waar uit bleek dat de hernia gegroeid was. De enigste behandeling was nog opereren. Ik ben altijd heel huiverig geweest voor de operatie en met mijn nu 36 jaar wilde ik er niet aan beginnen dus heb het toen voor mijzelf besloten om het nog 6 maanden de tijd te geven.
Nu 4 maanden geleden is de pijn binnen een week vrijwel helemaal verdwenen. Soms nog wel wat uitstralende pijn maar mag geen naam hebben.

Ik wil jullie hierbij aangegeven dat het soms zelfs een paar jaar kan duren maar er is zeker nog kans op een spontaan herstel zonder een operatie. Houd stand!

Liggen op bed met een opgerolde handdoek vlak boven mijn bekken. Helpt dit om van een hernia L4/L5 af te komen?
Antwoord:
Liggen op een opgerolde handdoek vlak boven je bekken (onder de onderrug) kan helpen bij een hernia op L4/L5, maar het is geen directe "oplossing". Het doel van deze oefening is om de wervelkolom te ondersteunen, druk op de tussenwervelschijf te verminderen en verlichting van de pijn te bieden. Het kan deel uitmaken van een behandelstrategie, maar het herstelt de hernia niet volledig.
Hoe helpt het liggen met een opgerolde handdoek?
Extensie van de wervelkolom:

Door een lichte extensie (achterwaartse buiging) in je onderrug te creëren, kan de hernia zich mogelijk iets terugtrekken in de tussenwervelschijf. Dit kan de druk op de beknelde zenuw verminderen.
Dit principe wordt ook gebruikt bij McKenzie-oefeningen, die gericht zijn op hernia-herstel.
Spanning verlichten:

Het ondersteunt de natuurlijke kromming van je lumbale wervelkolom (lordose), waardoor de spieren rondom de hernia kunnen ontspannen. Dit kan pijn verminderen.
Verbetering van doorbloeding:

Een betere bloedcirculatie kan helpen om ontstekingen in het gebied sneller te verminderen.
----------------
Ik heb gemiddeld 1x per 2 jaar een hernia op L4/L5. Ik zorg dan dat als ik zit of lig continu een lichte extensie (achterwaartse buiging) in mijn onderrug creëer, zodat de hernia zich kan terugtrekken.

1 week nu liggend met opgerolde handoek onder de rug. Mijn hernia wordt minder. Hoe kan dit?

Het kan zijn dat de houding met de opgerolde handdoek onder je rug je wervelkolom ontlast en de druk op de zenuw vermindert. Dit kan op meerdere manieren helpen bij een hernia:

* Verbeterde uitlijning van de wervelkolom – De handdoek kan je onderrug ondersteunen en de natuurlijke holling (lordose) herstellen, waardoor de druk op de tussenwervelschijf afneemt.
*Verminderde druk op de zenuw – Door de juiste houding kan de uitstulping van de tussenwervelschijf minder tegen de zenuw drukken, wat pijn en irritatie vermindert.
Spierontspanning – Als je spieren rondom de wervelkolom ontspannen, kan dit helpen om spanning en ontsteking te verminderen.
*Verbeterde bloedcirculatie – Een betere houding kan de bloedtoevoer naar het getroffen gebied verbeteren, wat genezing kan ondersteunen.
Blijf goed luisteren naar je lichaam. Als je verbetering merkt, kan dit een teken zijn dat de houding goed voor je werkt. Overleg bij twijfel altijd met een fysiotherapeut of arts om te kijken of dit een geschikte methode is voor jouw situatie.

Evarist schreef:
09 nov 2022, 12:26
Dag Staes, mij hadden ze ook gewaarschuwd voor pijn bij het inbrengen van infiltraties, die ik gisteren gehad heb.
Ik was helemaal gespannen en nerveus. Ik kon niet stilliggen.
Uiteindelijk was het niet erger dan een griep- of coronaprik. De naald heeft 2 sec in mijn rug gestoken.
Veel moed dus!
Vind ik overdreven hoor .. je voelt het echt wel behoorlijk!