Hernia tussen L4 en L5

Zoals het onderwerp al aangeeft is er middels een MRI bij mij een hernia geconstateerd onderin de rug tussen wervels L4 en L5. De neuroloog gaf me de keuze om te opereren of te gaan voor een pijnbehandeling. Hij achtte de kans dat deze hernia uiteindelijk vanzelf zou genezen best groot. Die pijnbehandeling, de zogenaamde zenuwwortelblokkade, heb ik nu 6 weken geleden ondergaan. En het zou 4 tot 6 weken kunnen duren eer dat deze volledig effect zou kunnen hebben. Maar ik wacht nog altijd op verlichting van de pijn.

De hernia is afgelopen juli via een MRI vastgesteld, maar ik loop al sinds oktober vorig jaar met deze pijn. (Vaak van kastje naar de muur, wachtlijst, etc)

Wat is in jullie ervaring de kans dat dit alsnog spontaan geneest? Ik wordt het nu wel erg beu, het is net alsof mijn gehele linkerbeen vanbinnen in brand staat.

Re: Hernia tussen L4 en L5

Hoi Wilfried,

Ik begrijp je frustratie. Bijna alle hernia's genezen vanzelf. In deze zin betekend vanzelf vaak niet dat je er niets aan moet doen. Door pijnbestrijding of fysiotherapie of deze combinatie genezen bijna alle hernia's. Er zijn namelijk wel een paar dingen die het herstel bevorderen. Een fysiotherapeut kan hier heel goed in begeleiden. Behalve als er echt motorische uitval is, maar dan zal er ook geen discussie zijn of dat deze wel geopereerd zou moeten worden.

Heb jij verder al andere behandelingen gehad voor jou hernia? Een operatie is altijd het laatste redmiddel.

Succes!

Bedankt voor de reactie! De bevestiging dat ze bijna altijd spontaan genezen klinkt bemoedigend.

In de drie maanden voor de MRI heb ik fysiotherapie gehad. De therapeute dacht destijds dat het hoogstens ging om bulging. Ik zweer dat de oefeningen die ik moest doen het erger maakte. Ik ben daar dan ook mee gestopt.

Verder heb ik, buiten de pijnbehandeling en de fysiotherapie, geen andere behandelingen gehad.

Wel ben ik op eigen houtje naar een osteopaat gegaan. Dat leek in het begin wonderen te verrichten, maar nu begin ik langzamerhand steeds sceptischer te worden.

Kan me voorstellen dat je dan met de therapie stopt. Het is zeker niet de bedoeling dat het erger wordt.
Algemeen advies: probeer meer te liggen dan te zitten. Eigenlijk zo min mogelijk zitten.

Daarnaast oefeningen voor de mobiliteit van de onderrug is de basis. Dus bekken kantelen en heupen om en om optrekken. Dat soort oefeningen. Dit houdt de wervels in de onderrug goed in beweging.

Osteopathie kan verlichting geven, maar als het herstel stagneert is er weer een andere prikkel nodig voor een optimaal herstel. En misschien minder frequent osteopathie, maar wat langere tussen pozen. Je had er wel baad bij.

Succes!