Pijnlijke voet

#1
Ik heb al een jaar last van mijn linker voet. Het lijkt alsof ik op watten loop. Mijn voet was vorig jaar rood, koud en overgevoelig aan de bovenkant. Doordat het erg pijnlijk is heb ik een tijd mijn voet ontzien. Hierdoor ging ik uiteraard scheef lopen, met rugpijn als gevolg. Voordat ik last kreeg van mijn voet ben ik door mijn rug gegaan en heb daarna uitstralingspijn gehad van mijn bil naar mijn been. Ik heb bij diverse fysio’s en een chiropractor gelopen. Zij konden helaas niets voor me doen. Wel was duidelijk dat mijn bilspieren behoorlijk overspannen waren. Dry needling had niet zo veel resultaat. Ik heb diverse MRI’s gehad. Hier kwam uiteindelijk uit dat de S1 zenuwwortel verdikt was, waarschijnlijk door een ontsteking. Dit was waarschijnlijk de oorzaak van mijn klachten. Een wortelblokkade had helaas geen effect. Een nieuwe fysio ging uiteindelijk aan de slag met mijn overspannen bilspieren. Hierdoor verminderde mijn klachten grotendeels en ik werd weer mobiel. Wat was dat een opluchting. Toen een andere fysio mij verder ging behandelen zijn de klachten weer toegenomen. Alle bilspieroefeningen en behandelingen werden aan de kant geschoven en de focus lag op mijn rug. Uiteindelijk heb ik nu een klapvoet erbij, en het gevoel in mijn voet is weg. Uit een nieuwe MRI blijkt dat nu ook de L5 zenuwwortel is ontstoken, hierdoor is dus mijn klapvoet ontstaan. Mijn voet is opgezet en rood, en het voelt alsof ik een schoen aan heb die 3 maten te klein is. Ik kan bijna niet zitten en staan is erg pijnlijk. Dan verstijfd mijn voet helemaal. Na rust verstijfd mijn voet ook helemaal, en moet je weer helemaal opnieuw beginnen met loslopen. De artsen weten niet zeker waar de ontsteking vandaan komt. Ik heb daarom een proefbehandeling met Immuunglobuline gehad, omdat ze CIDP verdenken. Ik voel helaas nog geen verbetering. Wie herkent deze klachten? Kan het zijn dat de klachten toch door de verkrampte bilspieren zijn ontstaan?

Re: Pijnlijke voet

#2
Hoi Stam,

Wat ontzettend vervelend van jou klachten. Gelukkig komen dergelijke klachten niet veel voor, hopelijk reageert er iemand die het wel kent. Helaas heb jij net de pech om dit te krijgen.

Mijn inziens is het onmogelijk om door overspannen bilspieren deze ernstige klachten te krijgen. Een spier is zacht weefsel, dat kan nooit dusdanige druk op een zenuw zetten dat je zoveel uitval en gevoelsproblemen krijgt. Ik vermoed ook dat de oorzaak vanuit jou rug deze problemen geeft.

De bilspieren kunnen er wel een rol bij spelen, en klachten vermindering geven, maar het is heel hoogst waarschijnlijk niet de oorzaak. Wat je kan doen is eventueel zelf met een tennisbal/ squasbal de bilspier proberen los te maken. Door op een klein balletje te gaan zitten en dan "masseren". Je hebt hier ook officiële triggerpoint ballen voor, maar met een hard balletje werkt het net zo prima. Het is de moeite waard om te proberen, als je dit nog nooit gedaan hebt.

Re: Pijnlijke voet

#3
Bedankt voor de snelle reactie. Ik masseer mijn bilspieren idd regelmatig met een tennisbal. Ik hoop dat de fysiotherapeuten weer snel aan het werk mogen, want een wekelijkse behandeling in combinatie met thuis oefeningen doen is toch het beste. Volgende week heb ik weer een afspraak met de neuroloog en bekijken we wat de vervolgstappen zijn.
cron