Blessure rondom tenen

#1
Hoi,

Ik ben sinds twee weken geleden begonnen met hardlopen om mijn conditie op pijl te houden nu de sportscholen dicht zijn. Hierbij heb ik helaas de fout gemaakt om het niet op te bouwen. Ik begon meteen met vijf dagen achter elkaar (ma t/m vr) elke dag de vijf kilometer te lopen, zo snel als ik kon (rond de 21,5 minuten).

Na een paar dagen hardlopen begon ik 's ochtends na het opstaan pijn te voelen in de teen en vooral in het stuk van de voet nét voordat de teen begint (het betreft hier de 'wijsteen' van de linkervoet). Hier heb ik vooral last van als ik rustig door het huis ga lopen na een tijdje rusten/zitten. Het voelt alsof ik ergens op loop in combinatie met de pijn die vergelijkbaar is met het indrukken van een blauwe plek. Ik krijg hierdoor snel de neiging om op de hiel van mijn linkervoet te gaan lopen, op deze manier heb ik er het minst last van. Vanaf de buitenkant is overigens niks bijzonders te zien.

Toen de klachten begonnen, hield dit mij niet tegen om te stoppen met hardlopen, na een paar minuten hardlopen heb ik er namelijk amper nog last van. Echter, de dag na het hardlopen wordt de pijn weer een stukje erger. Vorige week heb ik besloten om een week te stoppen met hardlopen. De pijn werd direct aanzienlijk minder, ik voelde het alleen nog maar als ik met mijn hand onder mijn teen druk. Gisteren heb ik besloten om weer een stukje (2,5 km) te gaan hardlopen. Vanochtend merkte ik helaas dat de pijn weer is verergerd...

Ik heb hierover een aantal vragen, ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.
- Kan iemand dit een naam geven? Ik heb zelf al veel gegoogeld, het enige wat enigszins aansluit bij de klachten dat ik kan vinden is een 'mortons neuroom'.
- Kan ik hier alsnog mee door lopen? Als het bij de pijn blijft, wil ik het best voor lief nemen.
- Tot wanneer moet ik, indien bovenstaande niet verantwoord is, rust houden? Kan iemand een indicatie geven?

Indien relevant: ik ben een jongen van 19 jaar, 81 kg, 185 cm.

Ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen.

Alvast bedankt,
Tim

Re: Blessure rondom tenen

#2
Hoi Tim

Wat vervelend van jou klacht, maar het is inderdaad niet zo slim om ineens zoveel te sporten.

Na jou verhaal zal ik twijfelen tussen inderdaad een morton neuroom en een stressfractuur. Een stressfractuur op die plaats is wel vreemd, maar je klachten komen hiermee wel overeen.
En dan zou het nog een spier/peesoverbelasting kunnen zijn, maar dat is zeldzaam in dat gebied.

Is het pijnlijk als je teen als het ware in je voet wilt duwen? Dus druk loodrecht op de teen?
Wat voor schoenen heb je? Draag je steunzolen? Heb je ooit eerder hardgelopen?

Een morton neuroom is een zenuwbeknelling, kan dit kwaad. In het begin niet, maar een zenuw die te lang beknelt zit kan volledig uitvallen. Is dat een grote ramp voor die zenuw... daar geldt jou eigen mening. Maar ik zal het niet adviseren om door sport het zover te laten komen.

Door rustig op te bouwen ;) eventueel andere schoenen of zooltjes kunnen verlichting geven. Je hebt ook hulpmiddelen om de druk op die zenuw te verminderen, maar die zal ik niet adviseren voor het hardlopen. Te smalle schoenen kunnen hierin een probleem zijn, kijk hier goed naar bij jou schoenen.

Ook doorlopen met deze pijn kan jou andere klachten geven, omdat je toch anders gaat lopen door de pijn. Het lichaam wil geen pijn dus zoekt een ander looppatroon. Vraag eventueel een fysiotherapeut om hulp (kan nu via videobellen bij een aantal praktijken) https://www.hierhebikpijn.nl/praktijken, veel praktijken hierop zijn nu wel bereikbaar. Als je dit gaat doen zorg dat je de stand van je voeten aan de fysiotherapeut kan laten zien. Dus even je camera zo neerzetten dat je voeten zichtbaar kan maken.

Succes