Stijve teen na ongeluk

#1
Na een ongeluk met een scherp voorwerp had ik mijn grote teen aan de bovenzijde "doormidden" incl. een deel van het bot.
Na het herstel kreeg ik klachten in de enkel van de andere voet.

Mijn huisarts heeft daarop 2 acties uitgezet.
- Aanmeten nieuwe zooltjes bij podotherapeut.
- afspraak academisch ziekenhuis ivm "kunnen de 2 nagelhelften weer tot 1 gemaakt"

Zooltjes zijn inmiddels klaar maar hebben probleem nog niet opgelost, wel merk ik dat ik zonder zooltjes niet kan, dan heb ik nog meer pijn in de enkel, ik had al steunzolen, dus de noodzaak daarvan was al helder. Maar het voorgoed afscheid nemen van op blote voeten lopen en slippers valt niet mee. In de winter is altijd schoenen nog te doen, al is het ff snel naar het toilet ' nachts nog wel een dingetje...... maar ik vrees vooral voor de zomer!

De plastisch chirurg wil de teen pas opnieuw openmaken een jaar na het ongeluk, dat is over een maand of 3. Wel twijfelde hij over waar mijn last of andere wijze van lopen en ontzien vandaan kwam, dus röntgen foto gemaakt. Op de foto was duidelijk zichtbaar een kraakbeenschade in het bovenste gewricht, dus ik kan de teen nog wel "knikken" maar niet buigen, de teen op zich is dus stijf, maar het gewricht bij mijn voet was niet iets raars op te zien. Hij noemde het artrose als gevolg van een trauma/breuk.

Op jullie afbeeldingen zie ik juist schade in het onderste gewricht, dus vandaar dat ik het expliciet benoem waar het zit.

Hij heeft mij laten voelen welke pijn van de nagel komt en welke vanuit dat gewricht.
Inmiddels ben ik erover uit dat ik alles wil uitsluiten en dat de reconstructie nagel dus wel moet plaatsvinden, daarvoor moet het hele litteken open, het nagelbed in lagen weer gereconstrueerd en dan met een kunstnagel erin proberen de echte nagel de juiste vorm als 1 geheel weer terug te laten groeien, dan is dat vast "opgelost".

Nu vraag ik mij af of er ook wat aan dat gewricht te doen is, als we er toch zijn en het toch allemaal open moet .....
Het zou zonde zijn als ik twee keer geopereerd zou moeten worden of dat die mogelijkheid niet bekeken wordt en ik daar zoveel pijn blijf houden terwijl dat niet hoeft.

En dan die enkel nog, rekken en stekken doe ik dagelijks zonder veel resultaat, wekelijks zetten ze nu iets met tonen erop bij de fysio op mijn werk. Het helpt een beetje, maar nu na 2 weken niet ivm feestdagen/vakantie zit ik weer op oud en zeer pijnlijk niveau.

Er is tussendoor een echo gemaakt waarop te zien was dat er scheurtjes/schade zit in de diepere laag die dioganaal aanhecht met de spier.
Die fysiopraktiek adviseerde om het misschien wat "heftiger" aan te pakken met iets meer geluiden en trillingen (het heeft vast een naam).

Ik ben ook ge zwaar, dus afvallen is mijn goede voornemen voor 2017, dat zal helpen, maar is het ook de oplossing .....

Het voelt zo als aanmodderen nu, wat moet ik doen?

Re: Stijve teen na ongeluk

#2
Beste Gast,

Ai dat klinkt heel heftig allemaal.

Bij welke afbeelding heb je gekeken?
- https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... ux-rigidus
- https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... lux-valgus

Bij hallux valgus staat ook een röntgen foto, naar aanleinding van jou verhaal vermoed ik dat het in dat gewricht zit. De grote teen heeft maar twee gewrichten voordat de middenvoets beentjes beginnen.

De grote teen is het "belangrijkste" onderdeel van sowieso de voet, maar eigenlijk van de gehele benen. Als dit gewricht niet functioneert is elke stap die je maakt eigenlijk verkeerd. De grote teen is het belangrijkste is een goede voet afwikkeling, gezien jou verhaal vermoed ik dat je hier nog veel winst uit kan behalen door het gewricht weer goed te laten bewegen. Ondanks de artrose moet dit nog best mogelijk zijn, maar niet met "shockwave" (vermoed dat dat de stoten, golven en geluiden zijn) Dit stimuleert de doorbloeding, maar verder doet het weinig voor de beweeglijkheid van je gewricht.

Of de plastisch chirurg hier iets aan kan doen, kun je het beste met hem/ haar overleggen.

Buiten de chirurg om, zal ik je adviseren naar een fysiotherapeut te gaan die je helpt met de beweeglijkheid van de teen terug te krijgen, en je voet/ been etc. gaan trainen om om te gaan met de problemen die je hebt opgelopen. Je looppatroon is gagarandeerd veranderd, maar wat opzich niet zo'n probleem is als je het lichaam maar weer met deze situatie leert om te gaan.

Hopelijk is het wat duidelijker voor je geworden.

Succes