enkelblessure

#1
Hallo,

Ben in ergens in april 2014 waarschijnlijk door mijn enkel gegaan, kan het zelf niet meer herinneren: wel dat ik later op die bewuste avond heel veel last van mijn been kreeg en wel moest gaan zitten....

inmiddels zijn we ruim 2 jaar verder en is er al van alles "op los" gelaten...2 x injectie's ingehad......scan gehad........operatie compartiment syndrome......dryneedle behandelingen,
chirurgische ingreep rondom de enkel...dmv kijkoperatie is er littekenweefsel en bot weggehaald.....

ik heb steunzolen aangemeten gekregen.......
heb steunkousen aan als het heel veel pijn gaat doen...

heb vanaf het begin af aan gezegd dat ik kiespijn in mijn onderbeen voel, en het gaat vanaf mijn enkel naar boven tot onder de knie...

Heeft iemand een idee wat ik er nu nog aan kan doen???

Re: enkelblessure

#2
Beste Anneke,

Dit klinkt echt heel verschrikkelijk. Er is nog geen duidelijkheid na alle scans? Ik heb voornamelijk nog veel vragen, zoals ik het dit lees heb ik het nog nooit gezien of gehoord.

Waarom zat er littekenweefsel in je enkel? Met welke intentie hebben ze al die behandelingen bij jou uitgevoerd? compartiment syndroom operatie is best heftig, was er verhoogde druk?

Weefsel wat in in je onderbeen zit zijn spieren, pezen, botten en botvliezen. Er zit een bindweefselplaat tussen jou kuitbeen en scheenbeen, is hier in de scan duidelijkheid overgekomen of dit nog intact is?

Daarnaast heb ik in mijn prive kring een vriendin die een keer gebeten/ gestoken is door een raar beestje en hier ook jaren last van het onderbeen aan heeft overgehouden. en nog steeds met hardlopen etc. Dit is alleen niet fysiotherapeutisch maar is hier al naar gekeken.

Wanneer heb je last van jou been? Wisselend of een duidelijke pijnprovocatie met bewegen?

Hopelijk heb je iets aan mijn antwoord, succes!

Re: enkelblessure

#3
Hallo,

Eindelijk iemand die er eigenlijk ook niets van begrijpt dat ik hier nog steeds last van heb,
Wij gingen Vandaag even met onze kleindochter aan het shoppen.....drama....we gingen gelukkig met de auto van winkel naar winkel , maar eenmaal in de winkel zocht ik gelijk een stoel of iets dergelijks op om op te kunnen gaan zitten...en stekende , snijdende, zeurende pijn in mijn onderbeen ...die vanaf mijn enkel naar boven gaat en dan stopt bij de knie.....zo vervelend....zo'n zeurenden kiespijngevoel, die wat je ook doet niet weggaat....nu pas voel ik dat het makkelijker wordt......
De ortopedische chirurg die mij vorige week heeft geholpen aan een neerplastiek aan de schouder , en die dus afgelopen febr. mijn enkel via een kijkoperatie heeft behandelt zei mijndat die pijn vanzelf over gaat en ik nog wat meer geduld moet hebben.....
Nou , ik begin me ná vandaag dit toch wel af te vragen..... zal het dan nóg een keer moeten?!?

Heb van mijn oedeemtherapeut , die mij behandelt voor oedeemvorming ná een borstamputatie, vernomen dat het ook nog wel eens "buitenste enkelbandletsel" zou kunnen zijn......

We zullen over een aantal weken weer een afspraak hebben met de orthopedisch chirurg , en dan hopen we op een duidelijk beeld wat er nu in/bij mijn enkel niet goed zit.....Zal zeker de vragen die jij ook hebt aan hem gaan stellen!

groeten, Anneke

Re: enkelblessure

#4
Beste Anneke,

Het enige wat ik nog kan bedenken vanuit fysiotherapeutisch oogpunt is dat het kuitbeen, Die begint aan de buitenzijde van de enkel tot net onder de knie loopt en aan de buitenzijde net onder de knie voelbaar is geblokkeerd staat. Maar ik wil en mag aannemen dat andere fysiotherapeuten dit nagekeken hebben. Want dit is in een paar behandelingen op te lossen. Toevallig 2 weken geleden nog iemand na jaar klachten hierdoor van deze klachten afgeholpen. Door orthopedisch chirurgen wordt dit namelijk niet veel gezien of ze weten niet dat het zoveel klachten kan geven.

Als het de buitenste enkelbanden zijn straalt de pijn niet zover naar de knie, dat is niet mogelijk. Alleen de buitenste enkelbanden zitten aan het kuitbeen dan is door enkelbandletsel je kuitbeen pijn gaan doen en kan het via het kuitbeen naar de knie doorstralen.

Als er nog niks fysiotherapeutisch met je kuitbeen gedaan is, klinkt raar maar dan behandelen ze je net onder de knie. Is dat nog zeker de moeite waard om te proberen.

Succes!

Re: enkelblessure

#5
hallo...

Bedankt voor deze reactie, ik ga het uitprinten en vanmiddag aan de oedeemtherapeut laten lezen.

Ook ga ik de in de komende weken weer naar de orthopedisch chirug voor mijn andere schouder en zal ook hem dit laten lezen!!

Ik hou je op de hoogte , hoe dit alles gaat verlopen!

nogmaals , bedankt!

Re: enkelblessure

#6
hallo....

vanmiddag weer bij de orthopeed geweest....
hij is tot de conclusie gekomen dat het toch zeer waarschijnlijk vanuit de rug komt....
moet proberen veel te fietsen....op mijn loop en zit houding letten
en dan maar hopen dat de pijn in de toekomst weggaat....

Re: enkelblessure

#8
nee, eigenlijk niet......

goed tussen de regels doorgelezen dus...

er is in het begin al vanalles geprobeerd door een fysiotherapeut....die wel in 1e intstantie ook dacht aan een hernia..

massage, dryneedling, oefeningen doen......in totaal zo'n 5 sessies gehad, maar hij wist het toen ook niet meer.....

dus ja idd......ik twijfel er wel aan..... maar ja , wat moet ik dan nu?!

zou het echt niet meer weten.....

Re: enkelblessure

#9
Beste Anneke,

Als het uit de rug komt is het ook niet binnen 5 sessies over dat ten eerste. Reken maar enkele maanden voor herstel van hernia/ of uitstraling vanuit de rug. Zijn aantal mogelijkheden wat je nog kan doen. Ten eerste een therapeut zoeken die je vertrouwt, waar jij je goed bij voelt en zijn/ haar aanpak je aanspreekt. Daarnaast kun je altijd bij de huisarts om een second opinion vragen. En als het echt een hernia is, is dit vast te stellen met een MRI scan. Hier ben ik meestal geen voorstander van, maar het geeft wel duidelijk of het uberhaupt uit de rug kan komen. Ik ben er geen voorstander van als er met een eventuele uitkomst van de MRI niks gedaan wordt, dat vind ik zonde van de tijd en kosten. Maar bij jou kan er wel nadien een duidelijk behandeling gestart worden. Dan wel op de rug gericht dan wel op lokaal niveau.

Succes