Enkel verstuikt (banden vermoedelijk ingescheurd)

#1
Beste mensen,

Ik ben 5 dagen geleden door mijn linkerenkel gegaan (naar buiten toe). In eerste instantie deed het behoorlijke pijn, maar na 5-10 minuten trok dat redelijk weg en de rest van de dag kon ik redelijk op mijn enkel lopen. De enkel was de eerstvolgende paar dagen wel rood en gezwollen maar de pijn viel mee, niet veel erger dan spierpijn. Wel zag ik bloeduitstortingen (blauw) aan het begin van mijn tegen en aan de onderrand van de voet (buitenzijde enkel). Gisteren - na dag 4 - merkte ik dat de pijn begon toe te nemen, stekende en trekkende pijn, met name aan de buitenzijde van enkel en voet, af en toe ook bij mijn tenen of aan de binnenzijde. Wanneer ik een bandage om mijn enkel doe, merk ik dat ik enerzijds wel meer steun heb maar anderzijds ook meer last heb van pijnlijke steken.

Overmorgen heb ik een afspraak bij de huisarts. Na wat onderzoek op internet ben ik er wel vrij zeker van dat mijn enkelbanden zijn (in)gescheurd, zeker omdat na 4-5 dagen de pijn eerder toe- dan afneemt. Ik kan er nog steeds wel op staan en lopen, maar het gaat moeizamer en wordt meer een verhaal van mijn linkervoet achter mijn rechtervoet aantrekken dan er echt op lopen.

Hebben mensen hier ervaring mee? Enig idee hoe erg de banden gescheurd kunnen zijn? Alleen ingescheurd of zelfs afgescheurd? Dat laatste lijkt mezelf stug omdat ik er de eerste 2 dagen nog meerdere uren gewoon op heb kunnen lopen, zelfs door het bos. Is het nodig professionele hulp te zoeken of geneest het met rust vanzelf? Ik wil liever niet naar het ziekenhuis omdat ik weinig geld heb en een verhoogd eigen risico heb (omdat ik al 10 jaar niet naar het ziekenhuis heb gehoeven). Ook een fysiotherapeut liever niet want ik heb geen aanvullende verzekering. Als het niet anders kan voor mijn enkel, dan is het maar zo, maar ik wil zeker niet onnodig medische hulp inschakelen.

Ik hoop dat de huisarts me kan helpen, mogelijk door mijn enkel te verstevigen. Maar mochten mensen hier adviezen hebben, dan zijn die zeker welkom.

Re: Enkel verstuikt (banden vermoedelijk ingescheurd)

#2
Beste Miqel,

Wat vervelend voor jou enkel. Naar jou verhaal zijn jou enkelbanden inderdaad ingescheurd. Als er blauwkleuring is, moet er weefsel beschadigd zijn. Meestal wordt in dit geval jou enkel voor 2 weken ingetaped. Dit zal ik jou ook adviseren. Ik weet niet of de huisarts dit kan, of toch een fysiotherapeut dit moet laten doen. Een brace kan eventueel ook helpen, maar geeft minder steun dan tape. De banden moeten in deze periode herstellen. Over het algemeen gaan veel van deze blessures binnen 6 weken vanzelf over. Als je de eerste twee weken wel rust neemt.

Wanneer je merkt dat het vocht in jou enkel blijft of wanneer niet alle bewegingen pijnvrij zijn na 4-5 weken zal ik toch een fysiotherapeut naar laten kijken. Voornamelijk ter voorkoming van erger.

Dus sowieso geen ziekenhuis, en fysiotherapie kan aan te bevelen zijn als het niet goed hersteld of om een keer in te tapen. Maar sommige huisartsen kunnen dat ook. Na de tape periode kan eventueel een brace gebruikt worden als je voelt dat het nodig is.

Succes!

Re: Enkel verstuikt (banden vermoedelijk ingescheurd)

#3
Hartstikke bedankt voor je reactie! Fijn om te weten dat een fysiotherapeut de enkel ook in kan tapen. Ik ga morgen naar de huisarts, dus eerst even afwachten wat zij zegt. In ieder geval fijn dat naar het ziekenhuis niet nodig lijkt. Ik kreeg wel het advies van mijn schoonzus (die huisartsassistente is) om een foto te laten maken aangezien soms ook een klein stukje van het bot van de enkel afgebroken kan zijn, wat later chronische pijn kan veroorzaken. Een rontgenfoto laten maken is niet zo duur, dus dat overweeg ik wel te doen. Ik heb de eerste dagen te weinig rust genomen, maar dat ga ik nu wel doen, inclusief regelmatig de enkel omhoog leggen en koelen.