Enkel - Osteochondraal letsel talus

#1
Beste forumleden,

Sinds 6 maart 2023 heb ik enkelklachten. Tijdens het voetballen heb ik tegen iemand aangetrapt waardoor mijn voet is doorgebogen. In beginsel dacht ik dat het om een minimale verzwikte enkel ging: eerst voelde ik vrij weinig, hoe meer ik erop liep tijdens de wedstrijd werd die pijnlijker en 's avonds was de enkel bont en blauw, net alsof de enkelbanden waren opgerekt. Ook lopen was pijnlijk.

Na 2 weken naar de huisarts gegaan omdat de pijn niet minder werd. Zij gaf aan dat het geen botbreuken konden zijn en ik passief moest herstellen (ontlasten).

Twee weken later ben ik weer terug geweest. Er was mijn inziens niet sprake van (alleen) opgerekte banden. Na aandringen is er, na ongeveer 5 weken na het ongeval, een röntgenfoto gemaakt en daar zijn geen breuken uit opgehaald. Toen gaf de huisarts aan dat ik naar de fysio moest voor de revalidatie. Zo gezegd, zo gedaan.

Na 2 maanden bij de fysio constateerde ik al dat het geen reguliere opgerekte banden zijn. Dat heb ik immers al vaker gehad en de voortgang was zeer minimaal. De pijn bleef terugkeren en herstel leek er niet van te komen. Lopen langer dan 10 minuten was al pijnlijk, sowieso was lopen nooit gevoelloos. Met het vermijden van belastbare activiteiten als sporten en minder lopen hopen dat het beter werd. Maar na 4 maanden nog steeds geen verbetering. Uiteindelijk, weer na lang aandringen, mocht ik een MRI laten maken.

Uit de MRI bleek dat het osteochondraal letsel van de talus was, aldus de orthopeed. Uiteindelijk na 6 maanden een kijkoperatie voor herstel en schoonmaken van het kraakbeen gehad, een zogenaamd chondropick of icepicking. Het herstel kon beginnen! De operatie was goed gegaan en de kraakbeenbeschadiging bleek ongeveer 5 milimeter groot te zijn. Gelukkig niet erg groot en de kans op return to sport (voetbal) werd groot ingeschat.

Inmiddels 7 maanden verder na de operatie (in totaal nu dus op 13 maanden na het ongeval). En voetballen zit er nog steeds niet in, sterker nog: verre van. Hardlopen doe ik niet verder dan enkele minuten, high impact sportoefeningen nog zeer minimaal en het is vooral nog krachtoefeningen. Na de fysio wordt mijn enkel nog steeds stijf en dik en de beweeglijkheid is nog steeds veel minder. Ook hoor ik de voet nog vaak 'kraken' als ik rondjes draai met de enkel. Inmiddels dus op 13 maanden, en ik begin de moed wel aardig op te geven... de 'ongevalenkel' (mijn linkerenkel) voelt nog steeds instabieler, ik blijf corrigeren en afwikkelen van de voet blijft voor mijn gevoel anders. Ook voel ik de laatste weken meer druk (soort van inwendig beurs gevoel) op de plek waar het kraakbeen beschadigd is. Dit had ik eerder in het revalidatieproces niet (maar toen had ik weer last van vele andere plekken in de enkel ;-)).

Daarom hoop ik hier lotgenoten te vinden. Ik heb een aantal vragen:

1. Kan het in mijn voet meer zijn dan alleen osteochondraal letsel van de talus?
2. Hoe zag bij anderen het revalidatieschema eruit? Zijn jullie helemaal teruggekomen?
3. Hoe lang zijn jullie bezig geweest met revalideren? Hoe verliep dat proces?
4. Welke orthopeden zijn expert op enkelgebied? Bij de mijne voel ik me niet erg gehoord, weinig reactie en niet serieus genomen.

Re: Enkel - Osteochondraal letsel talus

#2
Hoi Mitch,

Wat een vervelend verhaal. Hier geen ervaringsdeskundige, maar wel enkele casussen behandeld. Zeker niet allemaal met het gewenste resultaat. Osteochondraal letsel en de operatie is zeker niet een operatie met gunstige uitkomst. En osteochondraal letsel opzichzelf is lastig. Het is zo afhankelijk van de locatie. En soms weten we het gewoon niet waarom het niet goed gaat.

Het protocol van revalidatie duurt echt 12 maanden (je zit pas op 7) en is heel rustige opbouw, vocht in de enkel is een no go. Vocht tast kraakbeen aan. Als je na de high impact oefeningen vocht hebt, is dat een indicatie dat ze te zwaar zijn voor dat moment. Hoe vervelend ook. Osteochondraal letsel vraagt vaker meer geduld en meer afwachten en herstellen dan belasten. Te snel belasting op je kraakbeen is echt een probleem.

Oei enkel orthopeden, lastig. Waar woon je? Je kan altijd je verzekering bellen hiervoor of even rondvraag doen. Jou fysiotherapeut weet dat vaak het beste in jou regio.

Succes, hopelijk niet een te negatief verhaal hier nu. Het kan ook echt nog goed komen, maar van altijd gematigd positief bij dit soort problemen en operaties.

Re: Enkel - Osteochondraal letsel talus

#3
Hoi,

Dank voor je reactie. Wat had ik dan wel kunnen / moeten doen, als operatie zeker niet een gunstige uitkomst heeft? Overigens, voor de operatie ging lopen al moeilijk, dus vooruitgang is wel geboekt, maar niet voldoende voor mij.

Dat vocht een nog go is hoor ik voor het eerst, en ook dat het het kraakbeen aantast. Mijn enkel word dikker, maar niet dik. Ik blijf het lastig vinden. Fysio vraagt hoe het met de enkel staat: dik zoals bij een enkelverzwikking is een groot woord, maar stijf wordt die constant.

Ik woon in Noord-Brabant, nabij 's-Hertogenbosch.
cron