Syndesmose letsel

#1
Hallo,

Afgelopen september ben ik door mijn enkel gegaan. Voet extreem opgezwollen en blauw, kon toen 2 weken niet lopen. Toen bezoek gebracht aan de dokter, die gaf aan ingescheurde enkelbanden. Vertrouwde het niet helemaal dus aansluitend bezoek gebracht aan de fysio. Die gaf aan dat het syndesmose letsel moest zijn. Was niet echt wat aan te doen. Na 3 maanden weer iets begonnen met sporten, pijn was er zeker in flitsende pijnscheuten maar volgens de fysio zou de pijn op den duur minder worden en zolang ik niet door mijn enkel ging zou het niet erg zijn. Toen een ingegroeide teennagel gekregen dus niet meer gesport. Heb tot op het heden geen onstabiele enkel. Heb nu ongeveer 7 maanden later weer gesport en weer pijn na sporten, de enkel houdt ook weer vocht vast. Voel tijdens het lopen nog steeds een klikkend geluid en gevoel. Ook is het erg gevoelig om de voet naar binnen te buigen.

Moet ik nog een bezoek aan de Fysio brengen? Zijn er oefeningen die helpen? Helpt enige vorm van intapen bij sporten?

Heb tijdens het lopen helemaal geen pijn meer, alleen nu 2/3 dagen tot na het sporten blijft de pijn aanhouden.

Hoor graag van u,

Met vriendelijke groet,

Mike

Re: Syndesmose letsel

#2
Hey Mike,

Ik zou idd weer naar de fysio gaan en die vragen om.een syndesmose test te laten doen. Dus geen schuiflade test, zoals standaard bij enkelblessures wordt gedaan maar een test die echt op de syndesmose is gricht. Is die test positief, zou ik een verwijzing naar een orthopeed of sportarts vragen aan je huisarts om een mri van je enkel te laten maken.
Bij mij is syndesmose schade veel te laat ontdekt en nu kan het niet meer herstellen.
Mijn fysio tapet nu de syndesmose, dus niet de hele enkel,of ik gebruik een syndesmose bandje omdat niet zonder pijn kan lopen.
Over twee weken heb ik afspraak bij de orthopeed of de syndesmose opereren een optie is.
Ik zou er dus niet mee doorlopen, want dan krijg je steeds meer schade en gaan er steeds meer spieren en pezen in het syndesmose gebied irriteren en overbelast raken.
Sterkte, groetjes Linde

Re: Syndesmose letsel

#3
Nog een kleine toevoeging: ik zou naar een andere fysio gaan.
Want syndesmose letsel kan (en moet!!!!) wel degelijk behandeld worden.
Als je fysio toen goed had gehandeld, had je nu waarschijnlijk geen klachten meer gehad.......

Groetjes Linde

Re: Syndesmose letsel

#4
Hoi Mike en Linde,

Zover mijn kennis gaat en mijn handelen bij verdenking syndesmose letsel, is doorverwijzing orthopeed.

Onze fysiotherapeutische tests zijn niet 100% betrouwbaar. Daar heb je aanvullend onderzoek voor nodig. Naar aanleiding van aanvullend onderzoek kan het beleid bepaald worden. Meestal is dat opereren, sommige gevallen kan ook zonder operatie. Maar dit is pas echt goed te bepalen als je weet wat voor letsel het precies is, hoe groot en op welke locatie.

Helaas wordt het nog te vaak over het hoofd gezien, zowel in de fysiotherapie maar ook zeker bij (huis)artsen.

Succes

Re: Syndesmose letsel

#5
Bij mij is het ook door de orthopeed, waar ik op advies van mijn fysio naar verwezen was,over het hoofd gezien helaas.
Die heeft alleen aan de hand van een mri "een eerder doorstaan en hersteld trauma" geconstateerd......
Mijn syndesmose was dan wel hersteld, maar met te veel speling, voor details,zie mijn eigen topic.
Mijn fysiotherapeut kwam daar op aan de hand van de dingen die mijn pijnklachten uitlokken, dat die niet passen bij een "gewone" enkelblessure.
Bij mij waren de syndesmose testjes 100% positief en op de echo is ook duidelijk vocht te zien op plekken waar het bij een goed werkende syndesmose niet kan zitten.
En als ik getaped ben, heb ik echt veel minder last.
Ik ben nu in afwachting van een nieuw gesprek met een orthopeed over wat voor mij de opties nog zijn.
Mijn fysio zegt dat enkelblessures bij heel veel patiënten onderschat en daardoor niet goed behandeld worden,waardoor veel te veel mensen onnodig met blijvende klachten blijven zitten.

Groetjes Linde

Re: Syndesmose letsel

#6
Hoi Mike, klinkt ook een beetje als impingement?
Zijn de enkels wel hetzelfde als je er 'doorheen' probeert te buigen? Zoals een squat,kom je even diep of voelt het alsof de ene niet verder buigt? IK had ook last van klikken en een soort wegschieten/aanlopen van de enkel zonder verdere instabiliteit. maar ben er afgekomen door naar de chiropractor te gaan. Door deze benandeling is roch op een of andere manier de enkel meer in goede stand gekomen en had ik ook geen zwelling meer. 1e weken wel meer last, maar dit is altijd door een standsverandering. Zou een MRI aanvragen. Bij mij was ook vermoeden syndesmose letsel maar dat bleek niet het geval. Succes