Instabiele syndesmose

#1
Hoihoi,

Tijdens het zoeken naar meer informatie over dit onderwerp kwam ik op dit forum terecht.
In de hoop hier mensen tegen te komen die mij misschien meer kunnen vertellen, plaats ik mijn verhaal.
Ruim anderhalf jaar geleden ben ik met hardlopen gestruikeld en op een beetje vreemde manier heel hard door mijn enkel gegaan,mijn voet is eerst "voor over dubbelgeklapt" om het zo maar te omschrijven en daarna ook nog op de "normale" manier zoals je je enkel verzwikt.
Het deed gelijk ontzettend veel pijn, ik kon niet op mijn voet staan of lopen en hij werd ook gelijk hartstikke dik.
Direct naar de huisarts geweest en doorgestuurd naar het ziekenhuis.
Op de foto's waren geen breuken te zien, dus een drukverband en krukken gekregen. Voet omhoog houden en na 10 dagen terugkomen voor weer een foto.
Daarop was weer geen breuk te zien, wel hadden mn enkel,voet en onderbeen alle kleuren van de regenboog en was mn enkel nog hartstikke dik. Er op staan ging nog steeds niet, conclusie: fors bandletsel, een brace en naar de fysio.
De fysio heeft toen mijn enkel getaped,dit vond ze beter dan de brace van het ziekenhuis.
Ongeveer 4 weken nadat het gebeurd was, kon ik met krukken weer een beetje lopen.
In het totaal heb ik denk ik zo'n 4 maanden tape gehad, waarbij ze de tape zo aanlegde dat hij de laatste maand steeds iets minder steun gaf en mijn enkel meer zelf moest gaan doen. Na de tape nog 3 maanden de brace hele dagen gebruiken en rustig verder de belasting opbouwen.
Verder had ik oefeningen die ook steeds verder opgebouwd werden. Na die 3 maanden moest ik de brace alleen nog gebruiken met sporten of als ik veel zou lopen of als mn enkel pijnlijk was. En thuis doorgaan met de oefeningen.
Zou dit niet goed gaan, dan de fysio weer bellen zodat ze mee kon kijken.
Eigenlijk ging het heel goed, tot ik 3 maand geleden uitgleed en een rare beweging met diezelfde voet maakte om niet te vallen.
Toen schoot het als het ware in de voorkant van mijn enkel en daar zit sindsdien ook een zwelling.
Ik heb een paar dagen nadat gebeurd is de fysio gebeld. Zij raadde mij aan naar de huisarts te gaan en gezien de geschiedenis een verwijzing te vragen voor een orthopeed. Die heb ik idd gekregen en er is een mri gemaakt waarop te zien was dat zowel mijn binnenste als buitenste enkelbanden flink beschadigd zijn geweest door die eerste blessure. Maar helaas geen verklaring voor de pijn waar ik nu last van heb en die bij belasting alleen maar erger wordt.
Ik moest maar weer een tijdje de brace gebruiken en zo nodig een tijdje krukken, mn enkel zou waarschijnlijk wat overbelast zijn. En daarna weer naar de fysio gaan en weer gaan oefenen. Ik heb dus maar netjes 2 weken met krukken gelopen en mn voet zo weinig mogelijk belast en ben weer naar de fysio gegaan. Zodra ik weer normaal ging belasten en helemaal na de eerste keer oefenen werd de pijn daar alleen maar erger en zodra de brace af ging, kreeg ik het gevoel dat mn enkel van binnen helemaal op ging zwellen en onder druk kwam te staan. Vorige week hadden we het over alle dingen/bewegingen die de bekende pijn uitlokken en verergeren en toen zei ze dat ze toch even een paar testjes wilde proberen. Dit had de orthopeed gek genoeg niet gedaan. Bij die testjes ging ik dus echt door de grond! Wat volgens de fysio duidt op een instabiele syndesmose. Ze heeft toen strakke een tape rondom de enkel gedaan,over de enkelbotjes en daarmee moest ik dezelde dagelijkse dingen doen als anders. Als de pijn met de tape minder zou zijn, dan zou haar vermoeden daarmee wel echt bevestigd zijn. En dat is dus idd het geval. Overdag gaat het beter en snachts heb ik ook minder pijn,omdat de tape er dan ook om blijft en mn enkel niet kan opzetten.
Volgens mijn fysiotherapeut is dat geen goed nieuws, omdat een beschadigde syndesmose na een langere periode eigenlijk alleen met een operatie nog op te lossen is.
Of je zou de rest van je leven een tape of syndesmose brace moeten dragen.
Mijn vraag is dus eigenlijk of er mensen zijn die ervaring hebben met een operatie om de syndesmose te herstellen of met zo'n brace?
Of die eerst een brace hebben geprobeerd en uiteindelijk toch geopereerd zijn?
Beide opties klinken voor mij niet aantrekkelijk, maar doorlopen met de pijn die ik nu steeds heb of iedere keer krukken gebruiken als ik wat langer moet lopen of staan,is dat ook niet......

Re: Instabiele syndesmose

#2
Beste Linde,

Wat een heftig en lang traject, met helaas ook nog een vervelende uitkomst. Syndesmose letsel van dusdanige problemen, is eigenlijk alleen maar goed op te lossen met een operatie.
Dit raadt ik ook als fysio mensen aan. De operatie gaan meestal heel goed (elke operatie heeft echt wel zijn risico's en daar moet je ook van bewust zijn) maar je kraakbeen in je enkel krijgt het veel zwaarder zonder de operatie. En je bent veel functioneler.

Wel of niet opereren is dus ook heel afhankelijk van leeftijd, wat je nog wil, wat je verwachtingen zijn. Maar voor het kraakbeen beschermen is het al goed.

Succes met de beslissing

Re: Instabiele syndesmose

#3
Hoi,

Dank je wel voor je reactie!
Helaas word ik er niet zo blij niet zo blij van, je bevestigd wat mijn fysiotherapeute eigenlijk ook zei.
Ik ga maandag de huisarts bellen en maar weer een verwijzing voor de orthopeed vragen,pfffff......

Mochten er mensen zijn die al een dergelijke operatie hebben gehad of hier op een andere manier ervaring mee hebben, dan hoor ik heel "graag" wat dat inhield, hoe lang je daar zoet mee bent geweest en vooral of het een goed effect heeft gehad!

Groetjes Linde

Re: Instabiele syndesmose

#4
Ik ben op 2 april geopereerd aan mijn enkel en bleek ook een volledige afgescheurde syndesmose te hebben. De operatie is goed gegaan en nu een week later merk ik al veel meer stabiliteit en minder pijn. Op de pijn van de operatie en mijn andere letsel na dan. Maar de operatie voor je syndesmose raad ik je aan! Ik kan helaas nog geen ervaring over lange termijn geven.

Re: Instabiele syndesmose

#5
Hoi Suus,

Wat hebben ze bij jou gedaan om de syndesmose te herstellen?
Het bandje zelf gerepareerd of een schroef door je scheen en kuitbeen? Of beide?
Ik heb over twee weken een röntgen onderzoek om te naar de syndesmose te laten kijken en dan zal ik daarna wel weer een oproep van de orthopeed krikgen wat bij mij de opties zijn.

Groetjes Linde

Re: Instabiele syndesmose

#6
Hoi Linde,

Mijn syndesmose is hersteld door het bandje zelf te herstellen en met een fibretape versterkt. Dan krijg je inderdaad schroeven door je botten.

Bij mij konden ze de syndesmose op zowel MRI als röntgen niet zien. Mijn orthopeed heeft het met een kijk operatie gevonden.

Groetjes,
Suus

Re: Instabiele syndesmose

#7
Hi Suus

Bij mij is op de echo te zien dat de syndesmose te veel ruimte heeft, dat er vocht zit op plekken waar het niet hoort en dat het bandje schade heeft gehad.
Op de mri zien ze ook "oud letsel" ,bij alle enkelbanden.
Nu wordt er gedacht dat er teveel speling in het bandje zit, dat hij wel aanwezig is,maar zn werk niet meer doet.
Nu gaan ze een röntgen onderzoek doen waarbij de enkel onder röntgen doorlichting wordt bewogen, om dat te bekijken.
Blijven die schroeven bij jou erin zitten?
Dat lijkt mij zo'n akelig idee....

Groetjes Linde

Re: Instabiele syndesmose

#8
Hoi Linde,

Klopt dat vocht was bij mij ook overal te zien! Ja het systeem wat ze bij mij hebben geplaatst mag blijven zitten.

Ik heb dit systeem op mijn syndesmose en op mijn laterale enkelbanden zitten. Ik had helaas ook erg veel letsel in mijn enkel.

Groetjes,
Suus

Re: Instabiele syndesmose

#9
Hi Suus,

Is dat vergelijkbaar met een internal brace?
Daar las ik hier ook in een topic over.
Dat lijkt mij minder heftig dan echt schroeven en platen in je been.
Mijn orthopeed noemde aan de telefoon ook eventueel het vastzetten van de hele enkel, afhankelijk wat er nog meer aan instabiliteit gevonden gaat worden.
Bij mij zijn de banden aan de binnenkant volgens de echo ook behoorlijk slecht, de pijn zit bij mij ook aan de binnenkant. Mijn fysio omschreef het dat het bot aan de binnenkant naar beneden zakt als ik loop, als de syndesmose niet werkt en de mediale banden ook niet goed zijn.
Moest jij na de operatie lang revalideren?

Groetjes Linde

Re: Instabiele syndesmose

#10
Hoi Linde,

Ik heb inderdaad aan mijn laterale enkelbanden een internal brace geplaatst gekregen. En op mijn syndesmose een fibretape. Daar zitten wel schroeven bij maar geen platen volgens mij? Ik moet morgen terug voor controle dus ga dan ook even wat meer duidelijkheid vragen want heb het zelf ook niet 100% voor ogen wat er nou precies in m’n enkel zit. Ik moet zeggen dat ik aan de syndesmose wel meer pijn heb dan aan mijn laterale banden momenteel.

Ik ben 2 weken geleden pas geopereerd dus ben nog niet heel ver in mijn herstel dus voor mij is het ook maar de vraag wat het in de toekomst zal zijn…