Gescheurde enkelband of meer?

#1
Ik ben afgelopen woensdag door mijn enkel gegaan bij voetbal, ik heb dit wel eerder gehad en voelde gelijk dat er dus iets gescheurd was en heb dus de nodige maatregelen genomen (voet hoog houden ,koelen, lopen met krukken). Maar nu begint ook de onderkant van mij been blauw te worden (zie foto). Is dit normaal of is het toch handig om even een foto/scan te laten maken?
Afbeelding

Re: Gescheurde enkelband of meer?

#2
Het is normaal dat de enkel (en een deel van het onderbeen) blauw verkleuren als je flink door je enkel bent gegaan. Het lijkt erop dat je al de juiste maatregelen hebt genomen.

Om de aanwezigheid van een enkelbreuk te onderzoeken zijn een aantal regels opgesteld, dit zijn de zogenaamde Ottawa ankle rules. Wanneer deze aanwezig zijn, dan is het verstandig om een rontgenfoto te laten maken. Hieronder vind je een linkje naar deze regels, kijk erna en beslis of de kans aanwezig is dat er een breuk(je) zit. Bij twijfel neem je contact op met de huisarts.

https://meetinstrumentenzorg.nl/wp-cont ... tinstr.pdf

Is er geen breuk, probeer de voet dan zo snel mogelijk op geleide van pijn weer voorzichtig te gaan belasten. De voet regelmatig hoog leggen vermindert de zwelling.
Beterschap!

Re: Gescheurde enkelband of meer?

#3
@Rudy

Dat advies kreeg ik ongezien ook en dat was het domste wat ik kon doen!
Mijn enkelbanden waren dusdanig beschadigd dat ze uiteindelijk operatief hersteld moesten worden.

Laat aub je enkel door een fysiotherapeut beoordelen,zodat er gekeken wordt of er verder onderzoek nodig is.
En je enkel dmv tapen de juiste ondersteuning krijgt om te herstellen!

Groetjes Elise