Drukpijn bij gescheurde enkelband

#1
Beste,
Ik heb nu 5 dagen geleden mijn enkelband gescheurd. Ik heb hiervoor al oefeningen voor gehad van mijn fysio.
Waar ik tegen aanloop is dat als ik op sta (met enkel in de lucht en op krukken), of met mijn enkel naar beneden ga zitten. De druk in mijn enkel heel erg toe neemt en de pijn bijna ondraaglijk is. Dit houdt me dan ook erg tegen om te oefenen met bv er op staan.
Is er iemand die dit herkent en is dit normaal?

Re: Drukpijn bij gescheurde enkelband

#2
Hoi,

Ik vind dat je wel heel snel aan het oefenen bent, alle keren dat ik mijn enkelbanden heb gescheurd,mocht dat minimaal de eerste twee weken echt niet.
En mocht ik er ook beslist niet op staan!
Hooguit de voet en mn tenen proberen te bewegen terwijl ik hem omhoog had liggen.
En dan oefenen op geleide van de pijn.
Dat is in jou geval op dit moment dus niet doen wat je nu doet, als de pijn zo toe neemt.
Ik zou het dus niet doen. Proberen misschien, maar als het niet gaat, eerst weer stoppen.
Je zit nog in de acute fase van je blessure, dan is het idd normaal dat je enkel zo reageert, hij waarschuwt dat teveel doen het herstel belemmert.
Ik zou in elk geval bij je fysio aangeven dat oefenen teveel pijn doet en even heel goed navragen of dit nu al wel de bedoeling is.
Is je enkel wel ingetaped?


Groetjes Elise

Re: Drukpijn bij gescheurde enkelband

#3
Bedankt voor je reactie.
Ik kees veel verschillende berichten over hoe lang de pijn aanblijft, maar misschien het dan toch nog even rustig aan doen.
Het lastige is dat als ik liggend oefeningen doe niet zo veel pijn heb,
Maar echt voornamelijk als ik mijn voet naar beneden houd in stilstaande positie, ik zal dit ook nogmaals bespreken

Re: Drukpijn bij gescheurde enkelband

#4
Hoi,

Hoe lang je pijn houdt, zal ook afhankelijk zijn van de ernst van je blessure.
En een gescheurde enkelband klinkt misschien als iets simpels,maar uit ervaring kan ik je vertellen dat het ook heel gecompliceerd kan zijn.
Behalve de banden kan er veel meer beschadigd zijn en afhankelijk daarvan kan je herstel veel langer duren. En de pijn dus ook veel langer aanwezig blijven.
Ik zou in jou geval de oefeningen dan ook alleen liggen of zittend met je voet omhoog doen. Bewegen is belangrijk voor de doorbloeding en dus het herstel.
En verder vooral je voet rust geven en hoog houden tot de pijn minder wordt.
Ook uit ervaring weet ik dat te snel belasten tot meer problemen kan leiden.

Groetjes Elise

Re: Drukpijn bij gescheurde enkelband

#6
Beterschap!
Blauwe plekken zijn trouwens wel het gevolg van gescheurde banden of ander weke delen letsel, niet van een breuk.
Als je straks als de breuk genezen is, klachten of een "zwakke enkel" blijft houden, vraag dan een verwijzing naar een orthopeed of sportarts en laat een mri maken.
Op een foto zie je wel breuken,maar geen banden en pezen.
En de de schade daaraan is vaak vervelender en duurt veel langer dan een breukje.
Mijn orthopeed zei letterlijk dat ik mijn enkel beter had kunnen breken, dan alle schade aan banden en pezen die ik had. Omdat dat vaak meer blijvende problemen geeft dan een breuk.

Groetjes Elise
cron