Door mijn Enkel tijdens voetbal

#1
Hallo allemaal,

ik ben afgelopen zaterdag met zaalvoetbal door mijn enkel gegaan en een harde knak gehoord. Dacht direct dat ik mijn enkel had gebroken maar na bezoek in het ziekenhuis en het nemen van fotos werd mij verteld dat er geen sprake is van een breuk maar een scheur. Mijn enkel is strak ingetapet en mocht een week later op controle terugkomen.

Nu vandaag op controle geweest, tape eraf en een loopgips gekregen en mij aangegeven ieder uur proberen te staan en te lopen en over 2 weken mag terugkomen om te evalueren. Ik had voor de gips al aangegeven dat het nog onmogelijk is te staan maar het de komende weken zal proberen.

Daarbij heb ik nog om de fotos gevraagd en gevraagd of zij wat meer konden vertellen over de scheur(en) maar dit was niet mogelijk. Op een CT scan is een scheur helaas niet terug te zien. Nu weten wij niet wat er evt. gescheurd is en wat de ernst daarvan is. Ik vraag mij af of wij niet iets missen of over het hoofd hebben gezien, of zelfs meer moeten onderzoeken. Ben benieuwd naar jullie reacties

Re: Door mijn Enkel tijdens voetbal

#2
Hoi,

Op een röntgen foto zijn gescheurde banden ook niet te zien,op een foto ziet je alleen de botten.
Je zou nog na kunnen kijken of in je ziekenhuis dossier staat om welke bandjes het gaat en anders even bellen of het bij je volgende controle vragen.
Ik neem aan dat er door een arts onderzoek en of testjes gedaan zijn.
Daarmee kunnen ze voelen welke bandjes beschadigd zijn en in wat voor mate.
Soms wordt er ook een echo gemaakt,maar als er veel vocht en zwelling is, is dat vaak ook lastig te beoordelen.
Het trouwens wel belangrijk dat je gaat proberen te staan op je voet, voor de doorbloeding en dus het herstel.
Je zit in het gips,dus je hoeft niet bang te zijn iets te beschadigen.

Groetjes Elise

Re: Door mijn Enkel tijdens voetbal

#3
Dankjewel Elise,

Ik heb de eerste week een tape en daarna een loopgips gekregen. Momenteel 2 weken verder maar helaas nog heel veel moeite en pijn met staan en lopen. Volgende week vrijdag wederom een afspraak in het ziekenhuis.
Elise schreef:
09 jun 2023, 22:34
Hoi,

Op een röntgen foto zijn gescheurde banden ook niet te zien,op een foto ziet je alleen de botten.
Je zou nog na kunnen kijken of in je ziekenhuis dossier staat om welke bandjes het gaat en anders even bellen of het bij je volgende controle vragen.
Ik neem aan dat er door een arts onderzoek en of testjes gedaan zijn.
Daarmee kunnen ze voelen welke bandjes beschadigd zijn en in wat voor mate.
Soms wordt er ook een echo gemaakt,maar als er veel vocht en zwelling is, is dat vaak ook lastig te beoordelen.
Het trouwens wel belangrijk dat je gaat proberen te staan op je voet, voor de doorbloeding en dus het herstel.
Je zit in het gips,dus je hoeft niet bang te zijn iets te beschadigen.

Groetjes Elise

Re: Door mijn Enkel tijdens voetbal

#4
Hoi Sertac,

Poeh wat vervelend en zeker als staan nog niet lukt. Zoals Elise al zei, op een foto zijn alleen botten zichtbaar. Dan moet er een scheur in een bot zitten. Waar dit is, is redelijk essentieel om te weten. En of het kraakbeen ook beschadigd is. Dit kan verklaren dat je nog steeds zoveel pijn hebt. Daarnaast kan het ook een scheur in de syndesmose zijn (als je onderbeen op de foto staat) Anders is dat ook niet te beoordelen.

Dus kijk inderdaad in je ziekenhuis dossier daar moet het beter in staan. En anders bellen om duidelijkheid te vragen. Sommige artsen zijn niet heel goed in communiceren. En vaak als patiënt ben je op het moment bij de afspraak daar nog niet mee bezig en komen de vragen pas als je thuis bent. Je krijgt veel informatie wat logisch klinkt, maar wat het inhoudt die vragen komen later.

Even bellen is het advies.

Re: Door mijn Enkel tijdens voetbal

#5
Beste, ik zelf heb meerdere enkelbanden gescheurd en ook moeite met staan en lopen gehad tot wel weken na het oplopen van de blessure. Ik heb een verwijzing voor de orthopeed gevraagd na ik dacht een week, 1.5 week en een mri gekregen om dingen toch uit te sluiten. Na 6 maanden nogmaals en daar bleek gelukkig geen kraakbeenschade uit. Uit de eerste mri ook geen andere dingen, botkneusing of syndesmoseletsel. Het zag er bij mij verschrikkelijk uit, ook mijn onderbeen was tot de helft helemaal blauw en dik, de orthopeed had er uiteindelijk geen verklaring voor behalve gewoon heel veel kneuzing, en ernstig gescheurde banden. Het heeft gewoon een tijd geduurd, maar is nu 90% goed. Maar ik zou toch wel dingen goed uit laten sluiten, ook voor jou eigen gevoel :) sterkte