Re: Enkelbanden gescheurd herstel

#11
@Gast

Wat je zegt over het verschil tussen artsen en fysio's heb ik ook zo ervaren, helaas.
Ik werd door de orthopeed naar een fysio in het ziekenhuis gestuurd en daar kreeg een app om oefeningen te gaan doen thuis. En mn brace moest ik in de kast gooien,dat was grote onzin volgens hem.
Op de app stonden oefeningen die veel te zwaar waren en waar mijn eigen fysio zich rot van schrok.
Niet alleen van de oefeningen, maar ook hoe mijn enkel er op reageerde.
Conclusie was dat die app voor mij volkomen ongeschikt was en dat ik met dat programma van 3 maanden mn enkel nog veel verder verkloten zou. Daar zijn we dus mee gestopt.
Op advies van mijn eigen fysio ben ik toen naar een andere arts, een sportarts gegaan en die
heeft hele andere oefeningen gegeven,minimale bewegingen met een post elastiek en zeker geen dingen waarbij je op 1 been moet staan. Ik kreeg via haar een andere brace aangemeten met veel meer steun dan degene die de eerste arts al onzinnig vond.
En ik ben weer naar een andere orthopeed doorgestuurd, ik heb daar een onderzoek gehad waarbij ze röntgen filmpjes maken terwijl een assistent de enkel beweegt. Daar kon je zien dat mijn enkelbanden aan de buitenkant geen functie meer hebben en aan de binnenkant minimaal.
Met als gevolg dat er pezen chronisch overbelast zijn en het gewricht de syndesmose banden geïrriteerd blijven.
Dit is op een mri of foto allemaal niet te zien,omdat de enkel dan stil ligt.
Bij mij zagen ze wel litteken weefsel op de banden,maar in eerste instantie op de beide mri's dus niet hoe slecht ze er aan toe zijn en dat dat dus nooit meer gaat herstellen.
Ik word ook geopereerd en krijgt nieuwe, kunstmatige enkelbanden, eind april ben ik aan de beurt....
Ook van mij iedereen sterkte!

Groetjes Elise

Re: Enkelbanden gescheurd herstel

#13
Ik heb meerdere keren mijn enkelbanden gescheurd, het verschilde van hoe veel en hoe erg de banden beschadigd waren en of er naast banden meer schade was.
De ene keer kon ik na 3 week weer gewoon lopen en autorijden, soms na 6 of 8 week, maar het heeft ook een keer 3 maanden geduurd.

Groetjes Elise

Re: Enkelbanden gescheurd herstel

#15
Mijn fysio zegt altijd dat je bij echt gescheurde banden en dan zeker meerdere, minstens van 3 maanden tot een half jaar uit moet gaan voor je weer echt kunt gaan belasten zoals je voorheen deed.
Dan is 3,5 week dus echt super kort hoor!
Verder onderzoek wordt vaak pas na een half jaar of langer gedaan, omdat het beleid in principe het zelfde is: relatieve rust en beweging en belasting opbouwen op geleide van pijn en zwelling.
Je zou je fysio kunnen vragen een echo te maken, om een beeld te krijgen van de schade.
Wat ik eerder zei, mijn ervaring is dat het een keer 3 maanden heeft geduurd voor ik überhaupt weer op mijn voet kon steunen,met krukken. Toen had ik aan de binnen en buitenkant alle banden gescheurd, de syndesmose banden beschadigd, van een aantal pezen de aanhechting beschadigd en een botkneuzing aan de binnenkant van de enkel.
"Forse schade" is dan een relatief begrip als je na 3,5 week weer wat kunt lopen.
Heb je wel tape of een goede brace?
Want dat is wel belangrijk.
Groetjes Elise

Re: Enkelbanden gescheurd herstel

#16
Ja heb n brace van t ziekenhuis gekregen , maar de info wat ik daar kreeg...
" draag de brace de komende 2 weken en dan kun je een fysio bellen en over 6 wk telefonisch consult , om te kijken hoe t gaat ".
Heb fysio al eerder gebeld , ben er ook geweest.
Beweging nog beperkt. Heeft tijd nodig...
Waarschijnlijk ben ik gewoon te ongeduldig..😏

Re: Enkelbanden gescheurd herstel

#17
Ik zou je fysio vragen of je hem niet beter langer gebruiken kunt.
Of getaped kunt worden,dan hou je de zwelling beter onder controle dan wanneer je overdag de brace draagt en snachts af doet.
En ja, ik denk dat je te ongeduldig bent.
Een flinke enkelblessure kost echt meer tijd dan 3,5 week!

Groetjes Elise

Re: Enkelbanden gescheurd herstel

#19
Ja dat zou ik ook doen hoor.
Mijn fysio zegt juist dat je enkel ondersteuning nodig is zodat hij genezen kan.
En daarna ga je opbouwen naar het punt dat hij het zelf weer kan doen.
Mijn fysio zegt altijd opbouwen op geleide van de pijn en die mag niet hoger dan 3 op een schaal van 10 zijn in je dagelijkse dingen. Alleen met oefenen mag het even omhoog gaan.
Ik heb wel gemerkt dat er veel verschillende meningen zijn over enkelblessure's, zowel bij artsen als fysio's. Mijn enkel is daar dus niet bepaald beter door geworden.
Gelukkig heb ik nu een hele fijne fysio en een arts die het serieus neemt.

Groetjes Elise

Re: Enkelbanden gescheurd herstel

#20
Dat is ind fijn als je klachten serieus worden genomen.
Ik heb ook n fijne fysio , kom er al jaren met rugklachten.
Maar ind , de meningen lopen behoorlijk uit elkaar.
Als ik 1 ding de afgelopen jaren geleerd heb is het luisteren naar mijn lichaam.
En dat doe ik nu ook...
Vind t ook wel fijn om ervaringen van andere te lezen en te delen.