Enkelbanden gescheurd herstel

#1
Goedenavond,
5,5 week geleden heb ik mijn enkelbanden gescheurd tijdens mijn allereerste volleybaltraining. Het herstel gaat traag vind ik. Ik kan mijn voet slecht afwikkelen omdat er nog steeds een zwelling zit in het gedeelte waar mijn voet overgaat in mijn been. Ook merk ik dat mijn enkel in de avond nog erg dik is. Soms zo dik, dat ik mijn voet amper kan belasten. Daarnaast is mijn enkel erg stijf.
Zijn er mensen die dit herkennen en heeft iemand tips?

Re: Enkelbanden gescheurd herstel

#2
Hoi,

Als je je enkelbanden hebt gescheurd, mag je na 5,5 week ook nog niet veel verwachten hoor!
Mijn fysiotherapeut zegt dat het minimaal 3 maanden duurt voordat het herstel zover is dat je meer kunt gaan doen.
Ben je wel onder behandeling bij een een fysiotherapeut?
Bij gescheurde banden zou ik verwachten dat je nog ingetaped zit na 5 weken of in ieder geval een goede brace hebt om je enkel te ondersteunen tijdens het herstel.
Ik wil je echt dringend aanraden naar een fysiotherapeut te gaan, nu te veel en te vroeg belasten kan je blijvende klachten opleveren!
Ik heb mijn enkelbanden in de corona lock down gescheurd en heb er zelf mee aangemodderd omdat ik nergens terecht kon.
Nu sta ik op de wachtlijst voor een operatie voor een enkelband reconstructie.
Wat volgens mijn orthopeed niet nodig was geweest als ik gelijk goed behandeld had kunnen worden.
Don't be like me!😉😅

Re: Enkelbanden gescheurd herstel

#3
Wat vervelend dat je straks geopereerd moet worden doordat je geen goede begeleiding hebt gehad.
Ik sta zelf onder begeleiding van een fysiotherapeut en hij zegt ook dat het tijd nodig heeft. Ik word elke week ingetaped. Merk alleen dat mijn enkel heel stijf is en om me heen zijn mensen verbaasd dat ik niet zonder krukken kan lopen. Daardoor begin ik te twijfelen, heb geen ervaring met een dergelijke blessure.

Re: Enkelbanden gescheurd herstel

#4
Volgens mijn fysio duurt het minstens 3 maanden voor gescheurde banden weer belastbaar zijn.
En dan bedoelt hij dat je weer kunt gaan opbouwen met belasten.
Jij bent net 5,5 week verder, dat is nog niet eens lang genoeg om verrekte banden te laten genezen,laat staan gescheurde.
Heb jij een scan of echo gehad om te kijken welke banden en in welke mate ze beschadigd zijn?
Door het tapen wordt je enkel idd wel stijf,ik heb na die blessure in corona tijd meerdere keren weer van diezelfde enkel de banden verrekt en nog een keer flink gescheurd, mijn fysio ging voor ik nieuwe tape kreeg mijn enkel voorzichtig wat bewegen. Om te voorkomen dat hij te stijf werd.
Bij mijn laatste keer had ik zo ongeveer alle bandjes stuk die stuk konden,toen heb ik 3 maanden tape gehad en daarna een brace gekregen. En het heeft zeker 4,5 maand geduurd voor ik helemaal zonder krukken kon.
Je hoeft niet aan jezelf te twijfelen hoor, jij voelt jij enkel het beste aan.
En je fysio kan ook aan de hand van testjes goed zien waar je staat en of je herstel volgens een normaal verloop gaat.

Re: Enkelbanden gescheurd herstel

#7
Ik zou je inderdaad aanraden erg rustig aan te doen! Heb ong 8 maanden geleden mijn enkelbanden heel erg gescheurd en verder was er niet helemaal duidelijk wat er aan de hand was (wel foto's, 2 x MRI gehad) maar mijn halve onderbeen was ook blauw en pijnlijk, en ik had ook pijn in van zo ongeveer alles verder in de enkel. Ook hoog, de pezen zijkant en achter..etc. Zelf heb ik dan wel meteen een behandeling gehad, maar ook dan kan het lastig zijn. Advies was onwijs wisselend tussen de orthopeed en tussen een aantal fysio's. De orthopeed vond dat ik zeer rustig aan moest doen en zeker 6 weken de brace moest dragen, de eerste fysio was ontzettend verbaasd dat ik na 5.5 week met een brace liep (liep nog ondersteunend met krukken, heb na ong 3 weken pas op de voet geleund ) Die heeft getaped (zo rondom maar niet de gehele enkel, dus niet zoals een 'brace' . Hij focuste erg op mobiliseren, omdat de beweeglijkheid heel erg slecht was. Ik denk dat ik hier zelf de pijngrens niet goed heb aangevoeld. Toen even geen behandeling gehad. De orthopeed vond dat de beweeglijkheid en sterkte wel zou komen met het doen van de dagelijkse beweging, sport etc. De volgende fysio heb ik contact mee gezocht na 6 maanden. Die vind dat er eigelijk zowat geen zwelling en warmte plaats meer mocht vinden..dan deed ik echt te veel.. Ik heb echt al die tijd met zwelling, warmte, na elke behandeling een dikke enkel rondgelopen..en pijn, maar op een gegeven moment meer geïrriteerde pijn ipv een acute ik kan niet lopen pijn. Ergens in dit proces is mijn enkel gaan klikken (soms hard en veel kleine tikjes aan de voorkant met lopen) , en er zit dus best wat littekenweefsel op de banden. Dit was te verwachten met die blessure, maar omdat dit in het begin van het herstelproces niet zo was ben ik er wel van overtuigd dat ik echt te vroeg te veel heb gedaan, en dat dit misschien anders wel anders was geweest.. Ik ben na 6 weken gaan werken, dit had ik met veel minder uren op moeten bouwen, rustdagen tussendoor etc. Ik heb nu ong 1.5 maand geleden een aantal weken vrij genomen om te rusten, opnieuw veel te gaan oefenen, op bouwen op werk etc. Nu gaat het de betere kant op met een hoop van de klachten, maar weet nog niet zeker of ik ermee wegkom de enkel niet in te laten spuiten en evt dus te opereren.. ik tob er dus nog steeds mee! Wees dus echt voorzichtig! Succes en ik wens je een goed herstel!

Re: Enkelbanden gescheurd herstel

#9
hoi,

Enkelverzwikkingen, enkelbandletsel is veel complexer dan voorheen en soms nu gedacht wordt. Helaas zien we door veel onderzoek wat gedaan is dat er een enorme kans op kraakbeenletsel is na een enkelverzwikking. Dit soort letsel is zeker niet te zien op x-ray en MRI de eerste weken na het ongeval. Vaak pas na enkele maanden zichtbaar. Dat maakt het ook zo lastig.

Enkelverzwikkingen komen veel voor, en vaak relatief onschuldig, maar als je klachten hebt die je zwelling en pijn geven. Luister hier naar. Helaas zijn huisartse/ orthopeden en fysio's het niet altijd eens over de behandeling. Omdat ernstig letsel (als een breuk is uitgesloten) pas veel later zich laat zien. Sommige enkels zijn na 2 weken best prima weer te belasten en sommige pas na een half jaar. En dit is eigenlijk niet goed te bepalen direct na het ongeval.

Succes iedereen