Re: Herstel operatie enkelbanden

#22
Hoi, even weer een update:

Het is nu ruim 4 weken na de operatie en tot nu toe valt alles mij nog steeds heel erg mee!!
De eerste twee weken had ik een onderbeen gips en mocht ik mijn voet helemaal niet belasten.
Na die twee weken had ik controle en kreeg ik een softcast voor twee weken tot de volgende controle.
De wond was heel mooi gesloten en de hechtingen lossen netjes op,dus mocht ik met de fysio (die komt aan huis) op mn voet proberen te staan met minimale belasting en een paar passen met hele lichte belasting en twee krukken lopen.
Dit was best goed te doen, dus dat kon ik in die twee weken iedere dag een paar keer zelf ook gaan doen.
Vandaag weer controle gehad, alles ziet er goed uit, de enkel is wel dik,maar dat is normaal na zo'n operatie.
Weer een nieuwe softcast voor de komende twee weken en ik mag al opbouwen naar 50% belasten!
Dus nog steeds super blij hoe het gaat!!

Groetjes Elise

Re: Herstel operatie enkelbanden

#23
Even weer een update.
Sinds gister is het gips eraf en de orthopeed was heel tevreden!
Het eerste half jaar moet ik in ieder geval mn brace blijven dragen, om met de fysio mn enkel en been zo goed mogelijk weer op te trainen.
Eerst alleen bewegen om hem na het gips weer wat soepeler te maken en daarna voorzichtig ook wat kracht oefeningen erbij.
Oefenen in een bak water en fietsen zonder weerstand op de hometrainer om te beginnen.
En ook het gebruik van de krukken afbouwen, in huis kan inmiddels "los" staan en kleine stukjes met 1 kruk lopen.
Het valt mij nog steeds allemaal heel erg mee in elk geval!
Half augustus weer controle, wordt vervolgd😉

Re: Herstel operatie enkelbanden

#27
Hoi!

Met mijn enkel zelf gaat het best goed na de operatie.
Alleen gaat de revalidatie niet zo heel gemakkelijk helaas.
Door een hernia een aantal jaar terug is de kracht en aansturing van mijn been niet goed meer en na zo lang met krukken lopen is dat nog slechter geworden. Daardoor is het risico dat ik me verstap of struikel heel groot en moet ik van de chirurg nog steeds mn brace dragen en buiten nog steeds met 1 kruk lopen.
En de peesontsteking is ook nog steeds niet beter geworden.
Dus ik sukkel nog steeds een beetje🙈
Maar de constante pijn in mijn enkel door de instabiliteit is nu wel weg gelukkig!
Hoe gaat het met jou?

Re: Herstel operatie enkelbanden

#29
Hi,

Prolotherapie heb ik nog niet gehad, dat wil de arts minimaal het eerste jaar na de operatie niet doen.
Ze hoopten dat de pezen beter zouden worden als de enkel weer stabieler zou zijn.
Maar tijdens de revalidatie kreeg ik gelijk meer last ervan. Nu zeggen ze dat het komt omdat de spieren van de voetheffers al niet goed meer werkten door de hernia's en nu door de rustperiode nog verder verzwakt zijn.
Ze raken dus nog sneller overbelast dan eerst.
Waarschijnlijk krijg ik eerst een andere brace, in combinatie met heel gericht en opbouwend oefenen bij de fysio.
Heb jij uiteindelijk wel Prolotherapie laten doen? Ik ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die het al gehad hebben.

Re: Herstel operatie enkelbanden

#30
Nou ik hoop voor je dat het allemaal zo goed mogelijk bij trekt.. lijkt me allemaal maar lastig. Ik weet uit m'n eigen ervaring dat alles wat al beter is super fijn is, maar toch is het niet leuk als je nog zoveel klachten hebt en het allemaal lang duurt. Ookal wist je al dat het niet binnen een paar maanden 'over' zou zijn. Ik heb geen prolotherapie of iets nodig gehad gelukkig nee, of operatie oid. Hij doet het gelukkig aardig! Hij was extreem veel stijver dan de ander (2.5 cm ong verschil in mobiliteit bij die test met knie tegen de muur) Na chiropractor is dat een stuk verbeterd, maar hij is nog steeds wel stijver dan de ander, dat is eigenlijk alles. Ik probeer er toch wel weer wat aan te doen, want eigenlijk wil ik dat wel verbeteren. Verder nergens last van :).
cron