Gescheurde enkelbanden?

#1
Afgelopen dinsdag ben ik op ongelijke ondergrond ontzettend door mijn enkel gegaan en hierbij gevallen. Ik hoorde ook hierbij een paar knappende geluiden. Het was meteen enorm dik en kon er niet meer op staan. De enkel zag er ook scheef uit. Foto's gemaakt en daar was geen breuk op te zien, de arts had eigelijk verwacht van wel. Ook de assistente die de foto maakte, dacht zelfs dat hij niet helemaal goed in zijn vorm zat om zo maar te zeggen.. maar op de foto was ook dit niet te zien. Ik heb nu drukverband en ben thuis met been omhoog, wat trouwens vaak meer zeer doet dan been gewoon horizontaal. Ik zal het dit weekend sowieso aankijken, als de zwelling hopelijk wat afneemt. Maar het verbaasde me wel enorm eigelijk, ik neem aan dat de enkelbanden waarschijnlijk flink gescheurd zijn, maar die kromme enkel.. Ook is het vrij hoog al blauw, richting het midden van mijn onderbeen, en is mijn scheen ook een gedeelte dik. Is dit mogelijk bij een enkelband scheur..? Ik zit er sowieso wel aan te denken om aankomende week eventueel een echo te laten maken bij de fysio. Ik krijg bij lang liggen met been hoog dus eigelijk meer last en voelt wat lichter als ik heb bewogen (met krukken, en de voet natuurlijk in de lucht).
Afbeelding


Afbeelding
De laatste foto is meteen erna genomen
Afbeelding

Re: Gescheurde enkelbanden?

#2
Hoi Selma,

Oei dat ziet er niet fraai uit. Heb jij zelf de enkel foto's ook gezien? Tot hoe hoog is de foto gemaakt? Een eventuele breuk in het scheenbeen of kuitbeen wordt nog wel eens gemist, omdat deze hoger zitten dan een reguliere foto van de enkel. Ben hier bedacht op.

De enkelbanden zullen zeker wel gescheurd zijn, maar ik begrijp je zorgen. Dit ziet er wel extremer uit dat een gescheurde enkelband of enkelbanden. Een echo heeft weinig toegevoegde waarde, daar zijn alleen de banden op te zien en die zullen wel echt gescheurd zijn. En door het vocht is dit sowieso moeilijk beoordelen.

Blauw tot aan het onderbeen komt niet van gescheurde enkelbanden. Dus ik zal zeker als het zo blijft om nog een foto van je onderbeen vragen. Ook het weefsel tussen je kuitbeen en scheenbeen kan kapot zijn. Dit is niet zichtbaar op een foto, zeker niet op een foto van alleen je enkel.

Succes

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met het herstel

Re: Gescheurde enkelbanden?

#3
Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb achteraf gevraagd inderdaad of ze wel ook het gedeelte boven de enkel hebben gefotografeerd, en toen kreeg ik het antwoord: 'dat hebben ze wel gedaan hoor'.. Ik werd eerst gezien door de arts, daarna voor foto en toen weer terug naar de arts voor een uitslag en weet dus niet of hij enkel de uitslag kreeg en ervan UIT ging dat ze dat gedaan hadden of het ook gezien heeft. Klonk als het eerste. Ik heb de fotos zelf niet gezien. Mijn onderbeen is zeker niet op de foto gegaan. Wel fijn om even te horen dat mijn zorgen niet onterecht zijn.. Is het dan zaak om dit zsm te doen als in terug naar de spoed huisartsenpost, of ga ik maandag de huisarts bellen/voor een doorverwijzing ofzo?

Re: Gescheurde enkelbanden?

#4
Hoi,

Ik zal morgen de huisarts bellen dat je zorgen maakt. Jou huisarts heeft ook de foto's gekregen. Of ieder geval de uitslag.
Is het verbeterd afgelopen dagen?

Het is altijd lastig om tegen het advies van een arts in te gaan, maar jou verhaal klinkt inderdaad wel dat je er toch bedacht op moet zijn dat er nog ander probleem is. Of een probleem dat ze niet zien, of niet kunnen zien op een foto. Hopelijk heb je gewoon ongelooflijke pech met een extreme reactie op gescheurde enkelbanden.

Re: Gescheurde enkelbanden?

#5
Hoi! Heb de huisarts gesproken. Morgen nieuwe foto's en ook een foto van mijn onderbeen. Mijn voet is wat beweeglijker, kon eerst echt alleen mijn tenen een mini beetje wiebelen, de ergste zwelling is er af. Maar nog steeds heel gevoelig, kan er niet op leunen en de voet neerzetten in zijn normale positie is al een hele uitdaging. Ben blij dat de foto's herhaald worden en hopelijk valt het allemaal mee. Ik laat de uitslag zeker weten!

Re: Gescheurde enkelbanden?

#7
Er waren geen breuken te zien bij de herhaling van de foto's! Gisteren ben ik wel naar de orthopeed geweest bij de Eisenhouwerkliniek en die laat een MRI maken. Hij had een verdenking op iets waar mijn enkel toch evt in het gips zou moeten. Hij had een hele uitleg, maar weet toch niet meer helemaal precies wat hij allemaal zei. Fijn dat er verder gekeken wordt, en over ong een week zou ik de uitslag krijgen.

Re: Gescheurde enkelbanden?

#8
De orthopeed heeft er gisteren natuurlijk flink aangezeten, maar de enkel is vandaag ineens helemaal rood verkleurd ipv de blauw/grotendeels gele verkleuring die hij eerst had. Is dit wel oke..? De eerste foto is van hoe het afgelopen dagen was en de volgende foto van nu. De plek is ook vrij warm.
Afbeelding


Afbeelding

Re: Gescheurde enkelbanden?

#10
Hoi Selma,

Ik vermoed dat hij een syndesmose letsel vermoed. Komt deze term je bekend voor? Het bindweefsel wat tussen jou scheenbeen en kuitbeen zit.

Wanneer heb je afspraak bij de orthopeed? Het kan voorkomen dat je zo heftig reageert, zeker als hij heeft proberen te testen of het probleem van de syndesmose komt. Maar misschien handig om morgen te bellen en dit aan te geven.

Als het om vermoeden van syndesmose gaat, ook niet proberen te gaan staan op je enkel tot dat er duidelijkheid is.

Succes