Re: Gescheurde enkelbanden?

#21
Hoi Elise :) Ik heb niet het gevoel van snel door de enkel zwikken oid, gelukkig! Ik heb altijd wel de neiging gehad met rijden een beetje naar de buitenkant van de enkel te hangen, maar dat is nu niet anders dan eerst. Ik krijg er dus helaas wel last van! Daarna moet ik eerlijk zeggen dat ik wel met lopen een ietsje minder stabiel gevoel ervaar. Ik probeer/doe het nu dus ook niet. Zou jij misschien met kapjesbeugels kunnen rijden? Ziet er misschien suf uit maar, dan heb je steun om heel je voet heen? Of met een brace..? Wel fijn te horen dat de prik bij jou wel geholpen heeft! Na hoelang heb jij de prik gekregen en hoe ver ben jij nu?

Re: Gescheurde enkelbanden?

#22
Hoi,

Wat jij omschrijft,klinkt toch wel een beetje als instabiliteit. Je hoeft niet echt te zwikken,constant een heel klein beetje beweging in je gewricht door rek op de banden kan al genoeg zijn om de hele enkel geïrriteerd te laten worden.
Ik ben bang dat je van mijn verhaal niet blij gaat worden😅
Het is nu 2,5 jaar geleden dat ik mijn enkelbanden gescheurd heb,binnenste en buitenste. Sindsdien bleef ik steeds pijn houden en kwam er een peesontsteking aan de binnenkant van de enkel bij,door overbelasting omdat mijn enkel instabiel bleef. Ik ben al die tijd bij de fysio geweest, oefenen,tapen,een brace, ga maar door,maar het werd niet beter.
Uiteindelijk via mijn fysio vorig jaar bij een hele fijne sportarts terecht gekomen. Zij heeft toen die injectie gegeven,dat was na 1,5 jaar en ik heb na een langere periode tape een andere brace aangemeten gekregen,een hogere. Daarmee is die uitstraling naar de knie bij mij minder geworden,omdat de beide enkelbotten beter op hun plek blijven. Maar ik bleef nog steeds last van mn enkel houden. ( ze had al gezegd dat ik waarschijnlijk van die brace niet weer af zou komen,omdat mijn enkelbanden niet echt goed meer zijn)
Via die sportarts ben ik toen naar een orthopeed in het ziekenhuis doorverwijzen voor een röntgen film van de enkel,om te kijken hoe bewegelijk mijn enkel is als je hem van binnen bekijkt. Daarop zie je heel duidelijk dat de enkelbanden echt veel te veel ruimte hebben en dat de botten in een positie komen die niet echt zo hoort en daardoor pezen enzo ook steeds overbelast worden. Toen heb ik 4 weken loopgips gekregen om te kijken of ik met 24/7 meer stevigheid minder pijn zou hebben,omdat ik met mijn brace zodra ik hem uit deed gelijk meer last kreeg en ook snachts constant pijn had. Dat loopgips was echt een verademing! Ik miste het al toen het er een paar uur af was. Voor de orthopeed was dit een indicatie om een operatie aan de enkelbanden voor te stellen, hierover heb ik begin volgend jaar een gesprek. Ik ben er dus nog niet vanaf voorlopig. Rijden heb ik de afgelopen 2,5 jaar eigenlijk ook niet meer gedaan,op een rondje stappen om te proberen na,mijn fysio raadde het ook af.
Wat de sportarts bij mij adviseerde,was na de prik echt langere tijd,minimaal 3 maanden te tapen. En dan echt de tape hoog genoeg aanbrengen dat het onderbeen echt steun heeft. Dan kan het enkelgewricht tot rust komen,net als de pezen waar constant teveel aan "getrokken" wordt. Daarna kun je ook zien in hoeverre de enkelbanden hersteld zijn of dat die,zoals bij mij ,te lang zijn gebleven na de blessure. Na die 3 maanden kun je dan kijken wat een verder beleid kan zijn: oefenen, oefenen met een brace, blijvend een brace bij extra belasting of een operatie.

Re: Gescheurde enkelbanden?

#23
Hoi Elise, een hele late reactie! Wat een verhaal zeg! Super fijn dat de prik jou wel heeft geholpen, maar wat loop je al lang met klachten rond.. Was je wel al na de blessure meteen onder behandeling bij een orthopeed oid of? Hoe ben jij geblesseerd geraakt? Wat ontzettend vervelend dat je al zolang niet paard kan rijden! Gelukkig kan ik regelmatig zonder beugels rijden maar ik baal er wel enorm van. Je hobby's en bezigheden/sport is natuurlijk ook waar je je ei in kwijt kan. En voor een geblesseerde enkel is paardrijden een hele grote uitdaging... Ik ben onderhand een aantal weken vrij van werk, (na een week vrij 1 week gewerkt en nu nog 2 weken vrij vanaf nu) en het is heel fijn om toch al wat minder last te hebben. Rust doet me wel goed. De vraag is natuurlijk of het na het meer oppakken van activiteiten/trainen/oefenen nog steeds goed blijft. Ik ga een goede poging doen, en wil dit niet werken ga ik de volgende stap ondernemen. Ik ben dry needling aan het doen voor de zenuwklachten en dit gaat gelukkig al wat beter! maar het is geen pretje moet ik zeggen. De fysio had het erover eventueel vanaf de bil en heup spieren naar beneden toe te werken omdat die hele kant eigenlijk gevoelig is en erg gespannen. Tuurlijk moet de enkel opgelost worden anders is het waarschijnlijk wachten op de volgende compensatie klacht. Mag ik vragen hoe jij het met werk gedaan hebt? Vind het soms zeer lastig.. de pijn is niet zo erg dat ik er als een manke bijloop (bij wijze van), maar soms voel je gewoon dat iets niet bevorderlijk is voor de enkel en de irritatie zich opbouwd. Gelukkig is er geen onbegrip oid op mijn werk, maar waar sta je al werknemer als je last hebt van een 'chronische klacht' en de acute fase zegmaar voorbij is.

Re: Gescheurde enkelbanden?

#24
Hoi,

Mijn enkel was al niet heel stevig,omdat ik al een aantal keer de banden behoorlijk verrekt had, ik heb deze blessure eigenlijk met een vrij simpele misstap gekregen en ik dacht het ook deze keer wel weer over zou gaan.
Ik kom voor mijn rug regelmatig bij de fysio,die heb ik er toen in eerste instantie naar laten kijken. Op zijn advies toch een foto laten maken ,niks gebroken, dus tape erom en rust en daarna weer rustig opbouwen. Toen het niet beter werd ,een verwijzing naar het ziekenhuis gevraagd,maar tot 2x toe werd de afspraak bij de orthopeed afgezegd ivm Corona.
Na een meer dan een half jaar eindelijk een mri gehad en daarna zou ik een orthopeed zien. De mri ging gelukkig wel door,daar zagen ze dus op dat eigenlijk alle banden echt stuk geweest zijn. Maar de afspraak met de orthopeed werd telefonisch, dus die heeft mijn enkel nooit beoordeeld hoe gammel die toen nog steeds was. Ik moest een app met oefeningen downloaden en met mn fysio die oefeningen gaan doen,tape of brace was niet meer nodig.
Terwijl we dus al maanden probeerden die enkel sterker te krijgen,zonder resultaat en ik zonder brace nauwelijks kon lopen
Die oefeningen maakten het dus ook alleen maar erger,ipv sterker te worden kreeg ik alleen maar het gevoel dat ik nog meer zwikte.
Mijn fysio heeft toen contact met een sportarts die hij kende opgenomen en daar ben ik toen geweest.
Zij nam het gelijk wel heel serieus en heeft dus gelijk die injectie gezet en weer getaped voor langere tijd. Daarna heb ik een andere brace aangemeten gekregen en zooltjes om mijn enkel zoveel mogelijk steun te geven. En ze heeft gezorgd dat ik bij een goede orthopeed in een ander ziekenhuis terecht kon.
Daar heb ik dat bewegingsonderzoek onder röntgen geleide gehad waaruit kwam dat mijn enkelbanden "het gewoon niet meer doen".
Het is een combinatie van te vaak verzwikken met pech dat ik niet eerder bij een orthopeed terecht kon door de Corona drukte in de ziekenhuizen.
En het speelt waarschijnlijk mee dat ik eerder een hernia heb gehad waardoor dat been zwakker is,ik verstap me sneller.
Qua werk heb ik geluk dat ik thuis kan werken,anders zou dat de laatste tijd lastig geweest zijn. Dat is dan weer het voordeel van Corona, dat het al normaal was om zoveel mogelijk thuis te werken ipv op het werk....
In jou geval zou ik het wel aangeven dat je klachten nog aanwezig zijn en je nog revalideert. Je werkgever kan je beter nu een stapje langzamer laten gaan,dan dat je teveel doet en weer volledig uitvalt.
Wat jou fysio zegt,herken ik idd ook,dat je hele been en soms je hele lichaam mee gaat doen door een compensatie houding.
Luisteren naar je lichaam is toch het allerbelangrijkste, denk ik.
En een fysio die mee denkt,ik ben helaas op zoek naar een andere omdat die van mij verhuist is.

Re: Gescheurde enkelbanden?

#25
Hallo!! Omdat mijn fysio op het moment op vakantie is plaats ik toch hier even een vraag. Met de enkel gaat het een stuk beter. Stabiliteit is verbeterd, dit merk ik echt met oefenen en lopen, daarbij bijna geen last meer van de pezen, behalve nog wat stijfheid voorkant en achter. De enkel wordt bijna niet meer warm, en zwelt ook niet. Hij is vanzich nooit meer zo 'dun' geworden als de andere enkel maar misschien is dit gewoon blijvend. Klikjes zijn er wel nog. Maar ben blij met de vooruitgang! Wel heb ik helaas nog erg veel last an de ischias pijn en hier gaat mijn vraag ook over! Ik en de fysio zijn hard bezig geweest met oefenen dus. Daarbij heb ik 3x dry needling gedaan, waarvan de eerste keer veel effect had, en echt heel pijnlijk was. 2e keer niet zo veel van gemerkt denk ik achteraf, maar de tintelingen waren toen al een stuk minder. Dit is sinds ik weer werk (had bij de eerst needling sessie een paar weken vrij) en train (precies natuurlijk veel dat been voor die enkel) weer meer geworden. Ik heb vorige week weer een keer een needling sessie gedaan, en hier voelde ik ook weinig van. Ik vind het daarna ook niet echt verbeterd. Ik heb veel gerekt en rekoefeningen voor de zenuw gedaan, maar het lijkt niet te helpen. Het lijkt net alsof het rekken gevoeliger wordt ipv minder. Het mobiliseren van de rug gaf soms even wat verlichting maar daarbij heb ik wel een soort vermoeide onderrug gekregen. De laatste 2 dagen heb ik zelf wat pijnlijke punten gerold met een tennisbal. Gisteren heb ik ook wat rugoefeningen gedaan, een soort skipositie aannemen (dus wat naar voren leunen en dan armen omhoog brengen evt met gewicht) en de brug etc. Ik heb 2 lichte oefeningen op 1 been gedaan en toen ik op bed ging liggen stond voor m'n gevoel echt m'n voet in de fik. Ook een krampachtig gevoel in tenen en binnenkant van de voet.. Ik weet nu niet zo goed meer wat ik moet doen. Ik vind dat namelijk wel weer een stuk onprettiger dan de tintelingen..etc. Ik snap dat het net zoals bij dry needling wel een dag erger kan zijn maar voor m'n gevoel raakt het alleen maar geïrriteerd. Ik heb sowieso al die tijd bij liggen op m'n linker kant ook last van een geirriteerd en kloppend gevoel. Dit heb ik ook als ik op mijn rug lig, en het hoofd en de bovenrug wat omhoog heb, dus niet compleet plat lig. Dit is dan rond bil gebied/stuit. Dit is voornamelijk heel er kloppend. Dit was na de eerste keer dry needling wat beter geworden.. Wat moet ik nu? ... even niet rekken, oefenen..? Of hoort dit er gewoon bij als je die triggerpoints aanpakt? Volgens mijn fysio zou de aanpak bij periformis of hernia in principe het zelfde zijn . Ik probeer op mijn werk zo veel mogelijk mijn houding te wisselen. Staan en zitten, maar niks is echt fijn. Na het slapen is het bij mij is principe weg. Beweging gaat prima vaak, soms voel ik het pas als ik daarna ga rusten.

Re: Gescheurde enkelbanden?

#27
Even een update voor de mensen die dit forum lezen! Ik weet hoe frustrerend het kan zijn als je hersteld zo lang duurt en je weet niet meer wat je moet (of niet) moet doen. Mijn enkel is behalve altijd nog iets stijver dan de ander, zo goed als helemaal hersteld. Het heeft wel lang geduurd en ik heb bij verschillende hulpverleners een 'stukje' herstel gehaald. Fysio/rust/osteo/chiropractor. Ik heb geen operatie nodig gehad en dat is natuurlijk top! Bij vragen altijd welkom om contact te zoeken.

Re: Gescheurde enkelbanden?

#29
Ik zou, als ik jou was, terug naar de fysio gaan als je twijfelt of de oefeningen goed zijn en of ze goed gaan.
9 weken is denk ik te kort om wat te kunnen doen "hands on", de banden zijn dan nog niet of nauwelijks genezen.
Mijn fysiotherapeut ging na een aantal maanden mijn enkel doorbewegen, omdat hij door tape en gips stijf was geworden.
En na zeker pas een half jaar heeft hij het enkel gewricht gemobiliseerd.
Wat en wanneer er bij jou gedaan kan worden, zal helemaal van de aard en de ernst van je blessure afhangen.

Groetjes Elise

Re: Gescheurde enkelbanden?

#30
Hallo.
Ben al n paar keer bij de fysio geweest..
Ze zegt ind dat t nog te vroeg is om veel met de enkel te doen. En dat ik t met de oefeningen zo moet opbouwen.
Over de ernst van de blessure , dat vind ik lastig want ik weet niet of t ingescheurd of afgescheurd is geweest.
Vlgs de fysio was/is het n flinke beschadiging zeg maar. En dat t tijd nodig nodig heeft.
Daar zal bij mij wel " t probleem " zitten...te ongeduldig....😏