Hoelang revalideren?

#1
Hoi!

Inmiddels 3 weken geleden heb ik mijn enkel gebroken (onderste stukje van het kuitbeen volgens mij). In eerst instantie leek de breuk te kunnen herstellen met gips en later loopgips, maar na twee weken was de breuk verder uit elkaar gaan staan en moest ik alsnog een geopereerd worden. Ik heb een plaatje gekregen.

Aankomende 6 weken mag ik het niet belasten. Ik heb geen gips gekregen, dus mag al wel gaan oefenen op de flexibiliteit van mijn enkel. Ik ben benieuwd hoelang het ongeveer zal duren voordat ik weer kan lopen en rennen als ik straks 6 weken op krukken heb gelopen. Heeft iemand een idee wat ik kan verwachten?

Re: Hoelang revalideren?

#2
Hoi Laura,

Totaal herstel 6-12 maanden. Tot sport hervatting (afhankelijk wat je wilt doen natuurlijk)

De eerste 6 weken heb je minimaal nodig om echt goed weer te leren lopen, maar dit kan stapsgwijs opgebouwd worden vanaf dag 1 dat je uit het gips komt. Hardlopen ongeveer 3 maanden na de operatie.

Dit zijn richtlijnen en voor iedereen anders, zoek een goede sportfysiotherapeut die jou kan begeleiden.

Je kan hier eventueel zoeken op een sportfysiotherapeut bij jou in de buurt.
www.hierhebikpijn.nl/praktijken

Succes met het herstel

Re: Hoelang revalideren?

#3
Bedankt voor je reactie!

Zou het kunnen zijn dat ik sneller dan dat kan lopen en rennen, omdat ik geen gips heb gekregen? In principe blijft de flexibiliteit van mijn enkel dus wel beter.

Ik ga zeker een fysio opzoeken wanneer ik weer mag belasten. Mezelf kennende ga ik anders veel te snel weer van start en dan heb ik zo weer een nieuwe blessure :(

Re: Hoelang revalideren?

#5
Hii,

Ik heb op 1 Februari mijn kuitbeen gebroken en mijn enkel was uit de kom. Ik moest na de val 10 dagen in het gips en ben toen geopereerd, ik heb ook een plaatje. Na de operatie had ik 2 weken gips. Ze gaven aan 6 weken niet belasten.

Door dat mijn enkel uit de kom was zijn mijn enkelbanden ook beschadigd. Daarom nog een extra stelschroef door mijn kuitbeen en scheenbeen gekregen om de enkelbanden te kunnen laten herstellen. Toen dit bekend was werd het 8 weken niet belasten.

Uiteindelijk 9 weken na de val niet belast, en in week 10 rustig aan mijn lichaam laten wennen aan iets meer druk. Op advies van de fysio, ik raad aan om nu al fysio te nemen. De fysio helpt je nu al door het proces heen en ook nu moet je al oefeningen doen onbelast.

Ik ben nu 9 dagen aan het belasten en het gaat echt steeds beter. Ik doe mijn fysio oefeningen goed thuis en ga 1 x in de week naar de fysio. Het gaat met de dag beter, maar voordat je echt pijnvrij en goed kan lopen zou ik wel wat tijd nemen want het herstel is super belangrijk.

Re: Hoelang revalideren?

#6
Goeiedag

Ik heb bijna 6 weken terug mijn scheenbeen en kuit been gebroken ik ben in het ziekenhuis gelijk geopereerd en ze hebben er een pen in gezet dat ik naar huis ging zijden ze dat ik het voor 20% mag belasten en dat doe ik ook wel ik loop ook met krukken maar ik moet dus van de week naar het ziekenhuis om te kijken of het bot goed geheeld is en ik me dus afvraag hoelang het daarna nog duurt voordat ik echt weer normaal kan lopen