8 weken na voetbreuk

#1
8 weken geleden ben ik van de trap gevallen. Maar het ziekenhuis en ik had 2 rechte breuken in mijn voetwortelbeentjes. 1 week gips en daarna 3 weken walker boot onbelast.
4 weken later mocht ik gaan belasten onder geleiding van fysio. Er is geen foto gemaakt en niet naar mijn voet gekeken. Bij belasten heb ik de walker nog aan en 2 krukken nodig.
Nu dus 8 weken verder. Sinds een week kan ik een soort van met 1 kruk en walker lopen (gaat enigszins scheef). Ook sinds paar dagen met eigen schoen. Maar de pijn is echt gigantisch. Boven op mijn voet als ik de afwikkeling maak en in mijn enkel.
Vandaag weer orthopeed en die geeft aan dat ik meer moet lopen omdat dan de klachten verbeteren. Hij geeft aan dat door de val mijn banden en kapsels aan gort zijn en dat dat maanden kan duren tot het hersteld is. Wederom geen foto. Ik heb nog een behoorlijk dikke enkel en gekleurde voet. Ik heb mijn angst uitgesproken voor een botkneuzing maar daar ging hij niet echt op in.
Wie heeft advies? Moet ik idd doorlopen en belasten ook al doet het pijn? Over 6 weken moet ik terug komen en ik maak mezelf helemaal gek met Google. Wanneer zou de pijn minder moeten worden? Het wordt dus wel elke week wat beter, maar de pijn blijft…

Re: 8 weken na voetbreuk

#2
Hoi,

Ik kan me inleven in jou frustratie. Ik kan je vertellen dat pijn en een dikke enkel heel lang kan blijven bij een enkelbreuk. Dit zien we als fysiotherapeuten echt veelvuldig. We hopen altijd dat het snel beter gaat, maar meestal duurt het gewoon heel lang. En omdat lopen zo'n essentieel onderdeel van ons dagelijks leven is, is het zo beperkend dat dit niet goed gaat.

Probeer schoenen/ walker/brace te vinden dat het lopen minder pijn doet.

Ook al zit er een kneuzing, dan nog kan een orthopeed er niets aan doen, dan duurt het alleen nog langer. Maar het behandelbeleid blijft hetzelfde.

Hopelijk wordt de pijn snel minder

Re: 8 weken na voetbreuk

#3
Fysiotherapeute schreef:
31 mar 2022, 19:25
Hoi,

Ik kan me inleven in jou frustratie. Ik kan je vertellen dat pijn en een dikke enkel heel lang kan blijven bij een enkelbreuk. Dit zien we als fysiotherapeuten echt veelvuldig. We hopen altijd dat het snel beter gaat, maar meestal duurt het gewoon heel lang. En omdat lopen zo'n essentieel onderdeel van ons dagelijks leven is, is het zo beperkend dat dit niet goed gaat.

Probeer schoenen/ walker/brace te vinden dat het lopen minder pijn doet.

Ook al zit er een kneuzing, dan nog kan een orthopeed er niets aan doen, dan duurt het alleen nog langer. Maar het behandelbeleid blijft hetzelfde.

Hopelijk wordt de pijn snel minder
Dank voor je reactie. Fijn om te weten dat het beleid dan niet anders wordt. Ik had nl ook gelezen dat bij kneuzing rust het belangrijkste was waar de orthopeed juist heeft aangegeven door de pijn heen te moeten bewegen. We hobbelen vrolijk verder. De fysio was vandaag iig erg tevreden over de voortgang :)

Re: 8 weken na voetbreuk

#5
Daar ben ik weer… afgelopen week geen fysio door omstandigheden. Lopen leek wat beter te gaan en om kracht in de voet terug te krijgen ben ik gaan oefenen om op mijn tenen te staan terwijl ik stoel vast hield. Dat vond mijn achillespees niet zo leuk. Het stukje net boven hiel doet nu verrekte zeer wat er dus ook voegt dat lopen niet goed meer wil (ook niet krukken). Kan dit net gewoon door een verkeerde oefening komen en met een paar dagen weggaan of moet ik toch rekening houden met een overbelasting van de pees en dus een (veel) langer traject? Ik heb er nu denk ik 3 dagen goed last van. Eind deze week weer fysio dus dan zal ik het uiteraard ook aankaarten, maar wederom is Google niet mijn beste vriend met deze blessure

Re: 8 weken na voetbreuk

#6
Hoi,

Oeps klinkt als een overbelasting. Maar een acute overbelasting hersteld over het algemeen best snel. Dus denk niet aan een maanden revalidatie traject. Koelen kan helpen en rustig bewegen. Tenen rustig naar je toe trekken en van je af duwen (in de lucht, dus geen weerstand).

goede manier om toch te bewegen, is als je op je stoel zit, voeten plat op de grond en dan op je tenen te gaan staan. Dan staat niet je hele lichaamsgewicht erop maar wel een beetje kracht.

Een overbelasting ontstaat vooral doordat je pees te zwak is (doordat je deze nu door de breuk al lange tijd niet veel gebruikt hebt) Dus het versterken van de pees is wel handig, maar wel met beleid.

Succes