Tenen niet kunnen buigen

#1
Na een val, 2 weken geleden, heb ik een mijn enkel verstuikt en enkelband gescheurd. Er zijn foto’s gemaakt maar er is geen breuk. In het begin veel pijn, blauw en zwelling. Nu twee weken later kan ik voorzichtig kleine stukjes lopen, geen pijn bij lopen wel s nachts en bij het naar binnen buigen van mijn voet.

Van het begin af aan aangegeven dat ik mijn tenen niet goed kan bewegen. Nu twee weken later kan ik mijn tenen niet buigen en ook naar mij toe trekken gaat lastig. Er zit wel spierkracht in de tenen. Kleine teen voelt anders en regelmatig een pijnlijk raar gevoel onder de voet.

Is dit een bekend beeld bij verstuiking en gescheurde enkelband? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Re: Tenen niet kunnen buigen

#2
Hoi Jacobien,

Wat ontzettend vervelend. Door een enkelverzwikking kan een zenuw beschadigd raken, vaak hersteld dit gedurende de eerste weken. Dit herstel duurt meestal wel langer dan van de verzwikking zelf. Als de klachten erger worden adviseer ik wel om dit even na te laten kijken.

Ben je al bij een fysiotherapeut onder behandeling? Deze kan dat vaak wel diagnosticeren.

Anders kun je hier kijken voor een praktijk: Www.hierhebikpijn.nl/praktijken.

Succes!

Re: Tenen niet kunnen buigen

#3
Dank voor de snelle reactie,

De klachten nemen inderdaad toe: tintelingen voet, doof gevoel tenen, pijn voetzool.

Waar kan een toename van klachten op wijzen?

Ik heb komende week een afspraak bij een fysiotherapeut. Daar zullen de klachten ook aan de orde komen.

Groet Jacobien

Re: Tenen niet kunnen buigen

#5
Soms heb ik uitstraling naar de kuit, alsof ik daar kramp heb. Tenen buigen lukt nog steeds niet net als de tenen strekken. En ook raar gevoel onder de voet, alsof daar een grote blauwe plek zit.

Bij de fysio geweest. Hij maakt zich geen zorgen omdat pezen en spieren het doen. Is het inderdaad een kwestie van afwachten en herstelt het vanzelf?

Re: Tenen niet kunnen buigen

#6
Hoi Jacobien,

Het heeft inderdaad wat tijd nodig. Je kunt het beste met je fysiotherapeut overleggen wat hij/zij een redelijke termijn vindt waarin er duidelijk verbetering op moet treden. Dan kun je je daarop instellen en als het niet verbetert in die periode, dan kun je met de fysio overleggen wat eventuele vervolgstappen worden. Het is altijd goed om de verwachtingen van de fysio en jou als patiënt goed op elkaar af te stemmen.