Enkel luxatie fractuur / weber b

#1
Goededag, ik heb 3 weken geleden mijn enkel gebroken (trimmaleolaire enkelfractuur / weber B) waarbij ik 2,5 week geleden een schroef en plaatfixatie heb gehad. Nu moet ik totaal 4 weken vanaf de operatie mijn enkel onbelast houden en daarna langzaam opbouwen i.c.m. walker en krukken. 10-12weken na operatie mag de stelschroef er uit.

Omdat ik normaal veel sport en erg actief ben, ben ik vooral erg benieuwd naar gemiddelde hersteltijden.

Wanneer kan je ongeveer weer een beetje normaal wandelen (desnoods met krukken / walker)? Momenteel lig ik vooral alleen maar op bed / bank omdat mijn voet gelijk donkerpaars wordt als ik rechtop sta (mbv krukken). Dus ben ook erg benieuwd wanneer ik normaal rechtop kan zitten, zonder gelijk een kloppend voet / onderbeen te hebben.

Ik hoop dat jullie wat kennis hierover hebben?

Dankjewel!

Re: Enkel luxatie fractuur / weber b

#2
Hoi Ellis,

wat een enorm nare blessure, hopelijk gaat je herstel voorspoedig. Gemiddelde hersteltijden zijn moeilijk in te schatten omdat dit per persoon heel erg kan verschillen. Uit mijn ervaring zie bij de meeste patiënten met een dergelijke blessure dat het gemiddeld 6 weken kan duren alvorens de meeste interne herstelwerkzaamheden zoals de zwelling/roodheid minder worden. Dus dit is de periode totdat de voet minder klopt en verkleurd als je deze naar beneden laat hangen. Dit gaat ook samen met belasten/lopen, want als je het been weer meer gaat belasten komt dat de bloedcirculatie ten goede waardoor de voet minder zal kloppen en verkleuren. In de meeste gevallen mag je na ongeveer 6 weken het lopen voorzichtig opbouwen. Succes met je herstel!

Mvg

Re: Enkel luxatie fractuur / weber b

#3
Hi, ik heb 2 weken geleden ook mijn enkel gebroken ( weber B fractuur) en dit is geopereerd met interne fixatie. Vandaag 2e weekse controle gehad. Er is bij geen sprake van syndesmose. Maar ik mag alleen max 20 kg belasten met walker boot ( je mag dus heel licht aanstippen). Daarna ook weer opbouwen. Ik mag wel kuitspier oefeningen doen en voeten oefeningen doen.. verder afleiding zoeken en bovenlichaam trainen... nog 3.5 te gaan pfff
Ik wens je veel beterschap...

Re: Enkel luxatie fractuur / weber b

#4
Hi, ik heb 2 weken geleden ook mijn enkel gebroken ( weber B fractuur) en dit is geopereerd met interne fixatie. Vandaag 2e weekse controle gehad. Er is bij geen sprake van syndesmose. Maar ik mag alleen max 20 kg belasten met walker boot ( je mag dus heel licht aanstippen). Daarna ook weer opbouwen. Ik mag wel kuitspier oefeningen doen en voeten oefeningen doen.. verder afleiding zoeken en bovenlichaam trainen... nog 3.5 te gaan pfff
Ik wens je veel beterschap...