Pijn enkel

#1
Hoihoi,
Ik heb een vraagje: kan je, als je een klein misstapje maakt zonder door je enkel te gaan, toch je enkelbanden verrekken of inscheuren?
Gistermorgen heb ik mij verstapt, op een steentje of iets dergelijks. Toen schoot er een hele felle pijn in mijn rechter enkel. Dit werd gedurende de dag steeds erger, in de middag kon ik alleen nog heel voorzichtig op mijn hak lopen, ik kan mijn voet vrijwel niet bewegen.
Gister en vanmorgen heb ik de enkel gekoeld en pijnstillers genomen. Vanmorgen kon ik nog steeds nauwelijks op mijn voet steunen. De felle pijnsteken zitten echt recht onder de buitenste enkel knobbel en een stukje verder naar voren en bij bewegen van de voet schiet het door de hele enkel en richting de voet. Als ik een plaatje opzoek, zijn dat wel precies de plekken waar enkelbanden lopen trouwens.
Het gekke is dat er maar heel weinig zwelling is, een beetje rondom de plek waar de felle pijn zit.
Ik heb nu een verband erom, dit dempt de pijn een beetje en hou de voet zoveel mogelijk omhoog.
Hebben jullie een idee wat dit zou kunnen zijn en kan ik nog iets doen om van de pijn af te komen? En is het beter om bijvoorbeeld achter krukken aan te gaan tot het minder pijn gaat doen of moet ik juist proberen er door heen te lopen als dat zou gaan?
Groetjes Sanne

Re: Pijn enkel

#2
Ik kan er nog even aan toevoegen dat aan de buitenkant van de enkel inmiddels wel een behoorlijk "ei" komt als ik het verband er even af haal. En aan de binnenkant onder de knobbel zit ook een behoorlijke zwelling nu en wordt hij een beetje blauw. Wijst dit er dan toch op dat er wat met banden kan zijn?

Re: Pijn enkel

#3
Hoi Sanne,

Oei wat vervelend.
Het klinkt wel echt als jou enkelbanden. En ja dat kan zelfs bij een kleine misstap helaas.
De blauwkleuring aan de binnenzijde, komt doordat bij een verzwikking het weefsel aan de binnenkant hard en snel tegen elkaar aan gedrukt worden.

Is de buitenkant ook blauw geworden?
Het is aan te raden de eerste dagen de enkel te koelen, hoog te houden en lopen wat mogelijk. Eventueel met krukken dat mag gewoon. Probeer je enkel wel rustig te bewegen (rondjes draaien) als je bijvoorbeeld met je been omhoog ligt. Dus bewegen zonder gewicht erop.

De totale duur kan 4-6 weken zijn, als je merkt dat je vertraging hebt of niet opschiet, zal ik adviseren toch even naar een fysiotherapeut te gaan. Tapen kan namelijk ook veel verlichting geven, en het herstel van je enkelbanden bevorderen.Zeker als je aangeeft dat verband helpt, dan helpt tape zeker, dit geeft nog meer steun. En het is een fabeltje dat je enkel hier zwak van wordt. Je enkelbanden herstellen wel beter, en je voorkomt ermee dat je eventueel komende weken opnieuw je enkelbanden irriteert.

Re: Pijn enkel

#4
Dank je wel voor je reactie!

De buitenkant is inmiddels ook blauw en het "ei" wat er op zit, is inmiddels een sinasappel geworden. Ik kan nog steeds bijna niet op mn voet staan of hem bewegen, ik ga straks krukken halen.
Naar de fysio is een goeie tip! Net had ik mn huisarts gebeld en die zei alleen maar dat ik maar weer moest bellen als het over 2 weken niet beter is en zoveel mogelijk moet blijven proberen te lopen. Dan ga ik straks gelijk even bellen!
Ik heb nog nooit eerder wat met mn enkels gehad,ik dacht echt dat je er echt hard doorheen moest zwikken om wat te beschadigen..... Bedankt voor je advies,ik laat het even weten wat de fysio heeft gezegd.
Groetjes Sanne

Re: Pijn enkel

#5
Hoi Sanne,

Dat is verstandig, fysiotherapeuten zien dit ook meer. De eerste dagen kun je prima met krukken lopen i.p.v. erop steunen. Door de blauwkleuring aan de buitenzijde wil wel zeggen dat er wat beschadigd is, dit moet eerst herstellen. Daarna pas weer belasten. Pijn is hierbij de grens. En als hij echt zo dik en en blauw is, kan een foto nog wel eens zinvol zijn, maar dat kan een fysiotherapeut prima beslissen.

Succes

Re: Pijn enkel

#6
Dat klinkt niet heel hoopvol🙈 Want mn enkel is echt wel heel dik geworden sinds zaterdagmorgen....
Ik dacht dat ik misschien even een spiertje wat had verrekt ofzo, omdat het echt maar een heel klein misstapje was, met mn hak op een steentje.
Als mn voet getaped wordt,dan mag dat er snacht ook gewoon omblijven? Omdat ik nu als ik ga slapen het er af haal en dan echt steeds wakker wordt van de pijnscheuten in mn enkel. En als de banden echt gescheurd zijn, moet er dan gips om is tape dan ook voldoende?

Re: Pijn enkel

#7
Ik heb naar de fysio gebeld, die zei hetzelfde als jij, dat hij ook vermoedt dat er toch een enkelband beschadigd is. Hij heeft donderdag tijd om er naar te kijken en hij had het erover dat hij eventueel ook een echo kan maken om naar de banden te kijken.
Zijn advies was om in ieder geval tot ik bij hem geweest ben, mn voet echt niet te belasten of dat te proberen. Koelen en hooghouden en verder rust,alleen onbelast proberen een beetje hem te bewegen,zei hij. En hij zei dat ik het verband er snachts ook om mag laten, mits het niet te straks zit. Dan gaat hij donderdag kijken of hij de enkel gaat tapen of dat ik toch eerst naar het ziekenhuis moet voor een foto.
Mijn hoop op alleen een verrekt spiertje is inmiddels wel vervlogen...
Groetjes Sanne

Re: Pijn enkel

#8
Hoi Sanne,

Ja helaas lijkt je verhaal daar niet op. En echt op enkelbandletsel, vooral de blauwkleuring aan de buitenzijde is een teken dat er echt iets beschadigd is.
Hopelijk morgen nog meer duidelijkheid.

Goed dat je contact hebt gezocht dan wordt je vanaf het begin af aan goed begeleid. Helaas zien we vaak enkelverzwikkingen pas na 6-10 weken als het herstel niet gaat zoals gehoopt. En dat is zonde, met juiste diagnose en goed advies gaat het herstel echt sneller


succes met het herstel!

Re: Pijn enkel

#9
Dan ben ik blij dat je mij dat advies hebt gegeven, ben ik er hopelijk sneller weer van af!
Ik kan wel merken dat ik al een stuk minder pijn heb nu ik krukken heb en niet meer steeds toch even op mn voet moet staan,zoals de eerste dagen. Ik kan hem alleen nog steeds niet bewegen,dat doet wel te veel pijn.
Ik laat morgen wel even weten hoe het afgelopen is!
Groetjes Sanne

Re: Pijn enkel

#10
Hoi,
Het toch wel goed dat ik even naar de fysio ben gegaan!
Hij heeft mijn enkel onderzocht en een echo gemaakt en ik heb met dat mini misstapje toch gewoon even 2 bandjes echt flink ingescheurd! Die 2 kon hij duidelijk zien, de 3e leek in elk geval flink opgerekt/geïrriteerd, waarschijnlijk heeft die ook een kleiner scheurtje opgelopen.
Hoe ik het gedaan heb is me echt een raadsel.......
Er zit nu tape om en ik mag er een week helemaal niet op steunen, om de zwelling af te laten zakken.
Na die week vond hij het verstandig toch een foto te laten maken om te kijken of er verder geen klein breukje is of losse botstukjes zijn voor ik mn voet weer belasten ga. Volgens hem is mn enkel nu nog te dik om dat goed te kunnen beoordelen. Dus een beetje spannend hoe dat afloopt, vind ik het nog wel, 7 juni is de afspraak voor de foto. Ik hoop echt dat het bij alleen een paar gescheurde bandjes blijft!
Groetjes Sanne