Re: Enkelbreuk

Hoi. 25 mei heb ik mijn enkel lelijk gebroken, er werd gesproken over een driedubbele breuk welke zeer ernstig was. Ik ben hier 6 juni aan geopereerd, momenteel is het 15 juli en mag hem nog helemaal niet belasten..
Wat is jullie ervaring hierin wanneer ik weer iets kan/mag?
Groetjes Danielle

Hoi Danielle, wat vervelend en ellendig. Veel lotgenoten hier. Mijn 3 voudige breuk (en bandenletsel) is van 21 december en ik ben er ook nog lang niet dus hou rekening met een lange hersteltijd. Ik heb totaal 9 weken gips gehad en mocht 4 weken na de operatie voorzichtig belasten. Anders ff ziekenhuis bellen wanneer je mag belasten? En nadat het gips eraf is meteen een goede fysio zoeken, niet alle chirurgen vinden dat even noodzakelijk maar dat heb je echt nodig! Met verwijzing arts krijg je het vanaf de 21e behandeling vergoed.

Kendall,
Wat een waardeloze situatie heb jij😕 Kan je geen thuiszorg regelen? Fysiotherapie komt ook aan huis he. Succes ermee en hopelijk ben je snel weer iets mobieler.

Bedankt voor je reactie,
Ik heb de 22ste weer een afspraak met de trauma chirurg, gips is er nu al zo’n 3 weken vanaf. Krijg als het goed is de 22ste ook verwijzing naar de fysio. Mocht nu toch nog niets, alleen wiebelen aangezien mijn hechtingen steeds open gingen.

@Danielle

Alleen wiebelen doet echt heel veel hoor en ik spreek uit ervaring.
Mijn enkel die gebroken was en waar ik aan geopereerd ben, mocht ik na de operatie onbelast bewegen. Ik heb na de operatie ook geen gips meer om deze enkel gehad.
De andere enkel was volledig uit de kom en heeft 6 weken in het gips gezeten en deze blijft qua bewegen flink achter (stijfheid) op de andere enkel.
Geduld is en blijft het toverwoord in het herstelproces...
Maar het komt wel goed hoor.
Ik ben zelf verbaasd over hoever ik nu al ben en wat ik alweer allemaal kan. Het is ook een kwestie van grenzen opzoeken en er af en toe overheen gaan, want als je je grenzen niet opzoekt, boek je minder vooruitgang.
Heb zelf nu 1x een terugval gehad, wat bij mij inhield dat ik een week lang een zeurderig gevoel gehad heb in mijn enkel, maar ik merk nog steeds wekelijks vooruitgang.
Ik ben op dot forum terecht gekomen, omdat ik mensen zocht met een trauma aan beide enkels... Die zijn er (gelukkig) niet veel, maar ik heb toch veel aan dit forum, want je kunt je ervaring hier delen met lotgenoten.
Ik wens je een goed herstel!!

Ik ben in april geopeerd aan mijn enkel. Er zat op 3 plekken een breuk, deze zijn gemaakt met platen en schroeven. Ik kan nu met krukken weer aardig lopen, maar wel alleen op bepaalde schoenen die niet helemaal plat zijn. Platte schoenen ofwel zonder schoenen lukt niet omdat mijn been te kort lijkt dan
Herkent iemand dit? What to do?

Ja dat van die schoenen is herkenbaar! Heb je al fysiotherapie? Ik kon ook mijn hiel niet goed op de grond zetten zonder schoenen, zeker ‘s morgens niet. Mijn achillespees en kuitspieren hebben erg te verduren gehad door het lange gips (9 weken) Alles in het been stond strak en was stijf. Ik krijg nog steeds oefeningen voor de achillespees en kuitspieren bij de fysio, rekken en krachttraining . Heb geduld! Mijn breuken zijn van 21 december en ik loop nog het makkelijkst op schoenen, op sokken en blote voeten is wat lastiger. Ik oefen dat wel regelmatig zonder schoenen en het gaat wel iedere week iets beter. Geduld en veel tijd heeft het allemaal nodig….😕

Er is bij mij pas na 4,5 week een breuk in mijn enkel ontdekt.
Bij 2 huisartsen geweest vanwege pijn. De eerste dacht een ontsteking. Pillen voor 2 weken mee.
De tweede dacht aan artrose, weer een kuur van 2 weken. Toen dat niet hielp en ik nog steeds met behoorlijke pijn liep. Heb geëist dat er een foto gemaakt zou worden. Nou, nou eindelijk.
Totdat de dame van de foto opeens zei: weet u dat er een breuk in uw enkel zit. Wist niet wat ik hoorde. De 1e en de 2e arts hingen dezelfde dag aan de telefoon. Ze snapten er beiden niets van. Maaar ze had den een afspraak gemaakt bij een orthopeed. Ik hoefde niets te doen, werd vanzelf uitgenodigd, na een week nog niets. Toen zelf het zkh gebeld. Zij hadden niets ontvangen. Maar u kunt maandag terecht. Ik de huisarts weer gebeld dat ze niets hadden ontvangen, kreeg de assistente die zou informeren. Nog geen 5 minuten later beldde ze terug de afspraak was er wel. In 5 min wist ze dit, terwijl ik een kwartier aan de telefoon heb gehangen.
Afwachten wat er maandag nog kan gebeuren ondertussen loop ik nu al ruim 5 weken met pijn.
Ben alleen, heb een hondje die toch uitgelaten moet worden. De rondjes worden steeds kleiner dus laat ik hem maar in de tuin banjeren.

@Marjan
Het hoeft niet eens die breuk te zijn die je klachten veroorzaakt, dat hangt af van waar en hoe die breuk zit.
Als jij al 4,5 week met letsel aan banden rondloopt, wat haast niet anders kan als je ook een breukje hebt, dan is de kans heel erg groot dat daar je toenemende klachten vandaan komen.
Ik heb op twee plekken een breuken in mijn enkel gehad bleek achteraf op foto's en een mri, waar nooit wat aan gedaan is omdat het nooit ontdekt is nadat die blessures zijn ontstaan.
Wel foto's gemaakt. Maar door vocht en zwelling waren ze niet te zien. Beide zijn gewoon vanzelf genezen.
Zou jou breuk er niet goed uit zien, was je ter plekke naar een orthopeed of de gipskamer gestuurd.
Ik zou mij meer zorgen maken om banden en pezen, dat duurt veel langer om te herstellen en geeft ook veel meer kans op blijvende klachten.
Vraag je orthopeed of er een mri of op zn minst een echo gemaakt kan worden om dat te beoordelen.
Groetjes Elise

@marjan

Ben je niet gevallen of iets anders gedaan wat de breuk kan hebben veroorzaakt? Misschien zat het er al en is het een oude breuk en heb je nu bandenletsel? Als je een flinke enkelbreuk hebt kan je daar eigenlijk vrijwel meteen niet meer op lopen, bij mij hing mijn voet als een los bungelend spaghetti sliertje onder aan mijn been, de enkelvork was instabiel door de breuken aan beide zijden van mijn enkel. Bij alleen bandenletsel hangt de voet er niet zo bij zei de arts. Operatie was de enige manier om mijn enkel weer goed te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat je nu nog gips krijgt. Misschien nog een drukverband of steunkous? Hou het been lekker hoog en probeer het bewegen een beetje te beperken. Dat is het enige dat je momenteel kan doen om het been een beetje comfortabel te krijgen. En laat nog even weten hoe dit afloopt. Sterkte ermee!

Hallo,

Ik liep vorige week een weber b fractuur op.
Het is een beperkte enkelvoudige malleolusfractuur.
Ik heb nu een open gips en heb er eigenlijk geen pijn van.
Ik kan er zelfs opstaan en beweeg me vlot voort op krukken.

Nu raden de dokters me wel aan om volgende week er een plaatje op te zetten voor een betere genezing en stabiliteit.

Nu vroeg ik me af of ik daar dan veel meer last van ga hebben en hoe lang en of ik me nog zo vlot ga kunnen voort bewegen op krukken ?

Iemand ervaring mee ?

Alvast bedankt!