@ronny
Oef lastig….als het een mooie breuk is en operatie is niet echt nodig dan zou ik niet voor een plaatje kiezen. Ik ben op 3 plekken geopereerd en heb het meeste last van de plek waar het plaatje zit. Zit dicht onder de huid en de spieren lopen er langs/overheen, ook nog het meeste zwelling daar (na 7mnd). Ik heb ook op een plek alleen schroeven en daar heb ik geen last van. Operatie viel niet tegen maar de pijn daarna was erg heftig. Laat je goed adviseren door de artsen, alleen zij weten of het echt noodzakelijk is.
Re: Enkelbreuk
#112Vandaag, 21 juli 2024. Ik hoop en blijf optimistisch. Wil geen frozen enkel en blijf elke dag mijn oefeningen doen. Soms gaat het goed, soms zeer weinig beweging in mijn enkel. Wel zie ik VANDAAG!!! - na mijn drie weken NA gips - eindelijk wat minder zwelling en maak er meteen gebruik van: oefeningen doen!! Als je beide enkels naast elkaar zet schrik je je een hoedje… maar echt! Ik laat me niet kennen, doorgaan en hoop dat ik binnenkort op mijn kont eindelijk de trap op kan gaan.Gast schreef: ↑15 jul 2024, 15:2215 juli: Hoi allemaal, ben een paar dagen verder en bezig geweest mijn voet en enkel in beweging te houden. Dat mocht ik gisteren, zondag 14e, bezuren: wat een pijn en dikke voet en enkel als resultaat. Meteen in bed en mijn enkel hoog. Vandaag weer vooruitzien: denk vaak aan een citaat van iemand van jullie: soms tegenslag maar morgen gaat het beter.
Qua opmerkingen fysio: chirurg had fysio vermeld maar moest eerst zelf maar contact zoeken met Fysiotherapie … Daarna met de poli-chirurgie contact opnemen, zij verwijsbrief.. hahaha: hoe ging ik die afstand overbruggen.. in mijn eentje met mijn looprek 1 kilometer???
Lachen: mijn gips ging eraf op 2 juli en terug een taxi. Bleek een rolstoelvervoer busje te zijn. Vanuit het ziekenhuis met de ziekenhuisroller omhoog in het busje maar aangekomen bij huis mocht ik eruit via de zijdeur:
1 meter hoogte overbruggen. Op mijn billen, voeten naar voren en op je gezonde been (met stevige schoen!!) terechtkomen en daarna met je looprek nog voort naar huis. Ben zo blij dat ik niet opgeef hoe moeilijk het leven soms geeft.
Wil alle voorgaande reacties bedanken voor inzicht, oplossingen, emoties maar ook verbinding: ik heb er veel aan gehad en vooral als ik het niet zag zitten. Ik weet dat de voorgaande reacties nu kunnen lopen, misschien nog niet als vanouds maar richting mijn hoopvolle beginnen.
Als je alleen bent en iemand mag heeeeeeeel soms je komen helpen, wie heeft hier ervaring mee???
Dank je voor lezen!!!
#113Hoi Allemaal,
Ik heb 3 weken geleden bij een ongeluk mijn kuit en scheenbeen gebroken. Eerst week gips tot mijn lies, daarna geopereerd met platen en schroeven. Daarna gips gekregen tot onder mijn knie. 6 weken niet belasten. Dinsdag (2 weken na operatie) gaan mijn hechtingen eruit en krijg ik afneembaar gips? Dit omdat ik op vakantie ga van de week met mijn gezin. Ik mag dan onbelast gaan oefenen voor 4 weken. Ze zeiden dan kun je bijvoorbeeld gaan douchen en zwemmen en het afneembare gips afdoen? Weet iemand wat voor gips dit precies is en moet ik daar ook mee slapen? Verder heel graag op zoek naar tips met dit soort gips/klachten op zomervakantie. Ik denk dat het op een bedje liggen wordt 2 weken en iedereen voor mij laten lopen en af en toe het water in.
Bedankt voor het antwoorden vast.
Groetjes Linda
Ik heb 3 weken geleden bij een ongeluk mijn kuit en scheenbeen gebroken. Eerst week gips tot mijn lies, daarna geopereerd met platen en schroeven. Daarna gips gekregen tot onder mijn knie. 6 weken niet belasten. Dinsdag (2 weken na operatie) gaan mijn hechtingen eruit en krijg ik afneembaar gips? Dit omdat ik op vakantie ga van de week met mijn gezin. Ik mag dan onbelast gaan oefenen voor 4 weken. Ze zeiden dan kun je bijvoorbeeld gaan douchen en zwemmen en het afneembare gips afdoen? Weet iemand wat voor gips dit precies is en moet ik daar ook mee slapen? Verder heel graag op zoek naar tips met dit soort gips/klachten op zomervakantie. Ik denk dat het op een bedje liggen wordt 2 weken en iedereen voor mij laten lopen en af en toe het water in.
Bedankt voor het antwoorden vast.
Groetjes Linda
#114@ronny2024,
Hoi Ronny, ik weet niet hoe oud je bent.
Ik had dezelfde breuk als jou en tegen mij werd gezegd, als je nu 70 was geweest, hadden we her met gips er om laten opereren, maar omdat ik (op dat moment nog) 45 was en een heel actief leven heb, hebben ze gekozen voor een plaatje voor een betere genezing. Ik denk dus dat het bij jou geen hele zuivere breuk betreft en ze daarom willen opereren.
Qua herstel ben ik lastig verglijkmateriaal ;) wat ik had mijn andere enkel uit de kom. Ik moet zeggen dat de genezing van de gebroken enkel een stuk beter gaat, dan de enkel die uit de kom geweest is. Inmiddels loop ik alweer 4,5 km aan een stuk.
Bij jou kan het herstel nog sneller gaan omdat je andere enkel gezond is, dus zonder letsel.
Mijn operatie was 14 maart.
Ik kan weer heel veel, maar wordt vooral af en toe geremd door de enkel die uit de kom geweest is.
Ik had dezelfde breuk als jou en tegen mij werd gezegd, als je nu 70 was geweest, hadden we her met gips er om laten opereren, maar omdat ik (op dat moment nog) 45 was en een heel actief leven heb, hebben ze gekozen voor een plaatje voor een betere genezing. Ik denk dus dat het bij jou geen hele zuivere breuk betreft en ze daarom willen opereren.
Qua herstel ben ik lastig verglijkmateriaal ;) wat ik had mijn andere enkel uit de kom. Ik moet zeggen dat de genezing van de gebroken enkel een stuk beter gaat, dan de enkel die uit de kom geweest is. Inmiddels loop ik alweer 4,5 km aan een stuk.
Bij jou kan het herstel nog sneller gaan omdat je andere enkel gezond is, dus zonder letsel.
Ik kan weer heel veel, maar wordt vooral af en toe geremd door de enkel die uit de kom geweest is.
#115Ik bedoelde dus, dat ze het met gips er om hadden laten genezen, als ik 70 geweest was...Shir schreef: ↑21 jul 2024, 22:06@ronny2024,
#116Vandaag de 31ste juli: nog steeds dikke enkel en deels volle voet. Vooruit denkend ga ik morgen verder met Fysiotherapie aan huis. Veel gebeld en gechat: de kringloop blijft: 1. Bellen oid met een door de zorgverzekeraar geaccrediteerde fysio, 2. vragen om thuisfysio (en of dat verzekerd is), 3. Contact met poly chirurgie 4. Verwijsbrief aan fysio en 5. Hopelijk komt het dan goed.. Had jl. maandag een 2e looprek besteld voor de 1e verdieping (was op mijn billen omhoog geklommen en dat lukt mij). As. vrijdag wordt mijn 2e looprek bezorgd. Ik hoop dat ik daarna eindelijk boven ook mijn eigen ding mag starten. Mijzelf beter te kunnen verzorgen (hoe in mijn bad-douche te komen en vooral er weer zonder kleerscheuren eruit), mijn dan 10 weken niet geziene bed verschonen en eindelijk mijn eigen waardigheid herstellen.Gast schreef: ↑21 jul 2024, 16:52Vandaag, 21 juli 2024. Ik hoop en blijf optimistisch. Wil geen frozen enkel en blijf elke dag mijn oefeningen doen. Soms gaat het goed, soms zeer weinig beweging in mijn enkel. Wel zie ik VANDAAG!!! - na mijn drie weken NA gips - eindelijk wat minder zwelling en maak er meteen gebruik van: oefeningen doen!! Als je beide enkels naast elkaar zet schrik je je een hoedje… maar echt! Ik laat me niet kennen, doorgaan en hoop dat ik binnenkort op mijn kont eindelijk de trap op kan gaan.
Als je alleen bent en iemand mag heeeeeeeel soms je komen helpen, wie heeft hier ervaring mee???
Dank je voor lezen!!!
#117Hier Kendal,Shir schreef: ↑21 jul 2024, 22:15Ik bedoelde dus, dat ze het met gips er om hadden laten genezen, als ik 70 geweest was...
Hoi!!! Ik ben bijna 70 jaar en geen OP geeist, da’s wat anders dan niet verkrijgen om reden dat je een oudere bent… ik heb bewust gemikt op een langere hersteltijd maar ga wel aan de slag met het verzorgen voor /van fysiotherapeut(-e). En echt aan huis. Bij mij ook dislocatie en 3 breuken. De breuken geven geen last meer maar wel dat scheve gedoe. Let op jezelf en voel echt aan wat voor jou de beste optie is!! Soms kom je er wat later achter dat maar kan altijd met voortvarendheid in een nieuwe baan gezet worden😻liefs van poes Mimi et moi!!!
#118Kendal, hou vol he! Een voet/enkel kan wel minstens een jaar gezwollen zijn na een breuk. Mijn breuken zijn van 21 december en nog steeds wat zwelling in enkel en voet. Met warm weer kan zwelling wat erger zijn. Heel goed dat je achter fysio aan zit, ik heb inmiddels mijn 44e fysio sessie gehad en ik heb er echt baat bij. Kracht wordt opgebouwd, souplesse hersteld en ook oefeningen om het traplopen (met name omlaag) te vergemakkelijken werken echt. Heb geduld, het is een lang traject! Een 2e looprek maakt het voor jou een stuk makkelijker, ik ging ook op mijn kont de trap op en af maar had altijd iemand die dan de krukken naar boven of beneden bracht.
#119Hier weer even een update...
Afgelopen maandag terug gekomen van vakantie. Heb in Oostenrijk niet gewandeld, want ik had de dag voor vertrek thuis veel te veel gedaan en erg veel pijn gehad aan de buitenste band van de enkel die uit de kom geweest is. 1e dag op vakantie dus niets gedaan en eigenlijk kwam ik hierdoor zo tot rust, dat ik dat de rest van die week ook lekker rustig aan gedaan heb. Aansluitend waren we nog 3 dagen op stedentrip geweest en dat was wel echt een uitdaging voor mijn enkels, omdat daar de straten vooral uit grote keien bestonden. Heb wel veel gezien, maar 's middags telkens een rustmoment genomen in het hotel, zodat ik de avond ook nog goed door zou komen. Nu dus weer lekker thuis en nog 1,5 week vakantie. Ik ga wel iedere dag even een flink stuk met ons hondje wandelen en voor de rest lekker rustig aan. Het trap af lopen gaat gelukkig steeds beter en na de vakantie ga ik met de fysio kijken of we de beweeglijkheid van de enkel die uit de kom is geweest op een of andere manier kunnen verbeteren, want deze blijft toch flink achter op de enkel die gebroken is geweest...
Afgelopen maandag terug gekomen van vakantie. Heb in Oostenrijk niet gewandeld, want ik had de dag voor vertrek thuis veel te veel gedaan en erg veel pijn gehad aan de buitenste band van de enkel die uit de kom geweest is. 1e dag op vakantie dus niets gedaan en eigenlijk kwam ik hierdoor zo tot rust, dat ik dat de rest van die week ook lekker rustig aan gedaan heb. Aansluitend waren we nog 3 dagen op stedentrip geweest en dat was wel echt een uitdaging voor mijn enkels, omdat daar de straten vooral uit grote keien bestonden. Heb wel veel gezien, maar 's middags telkens een rustmoment genomen in het hotel, zodat ik de avond ook nog goed door zou komen. Nu dus weer lekker thuis en nog 1,5 week vakantie. Ik ga wel iedere dag even een flink stuk met ons hondje wandelen en voor de rest lekker rustig aan. Het trap af lopen gaat gelukkig steeds beter en na de vakantie ga ik met de fysio kijken of we de beweeglijkheid van de enkel die uit de kom is geweest op een of andere manier kunnen verbeteren, want deze blijft toch flink achter op de enkel die gebroken is geweest...
#120Hoi Danielle, luisteren naar maar alsjeblieft ook je gevoel inschakelen. Je kent je lichaam het beste en voelt zelf wat het beste is. Ben benieuwd op welke wijze je je in huis voortbeweegt. En heb je hulp?DvanGeffen schreef: ↑15 jul 2024, 19:32Hoi. 25 mei heb ik mijn enkel lelijk gebroken, er werd gesproken over een driedubbele breuk welke zeer ernstig was. Ik ben hier 6 juni aan geopereerd, momenteel is het 15 juli en Maggie hem nog helemaal niet belasten..
Wat is jullie ervaring hierin wanneer ik weer iets kan/mag?
Groetjes Danielle
Ps. Is het mogelijk om die stupide puzzeltjes te eindigen? Ik scoor hier echt nooit goed in!! En ja, ik ben een levend mens…