Re: Enkelbreuk

#11
Hoi Mar,

Net je bericht gelezen.

Ik heb dezelfde situatie voor (hetzelfde letsel)
Eerst 10 dagen in open plaaster (zwelling) en dan ga ik terug naar het ziekenhuis voor... een gesloten plaaster dacht ik... maar krijg ik een brace om en de opdracht om die enkel als zacht te gaan belasten... Wat???

Enkel is stijf, blauw, gezwollen en pijnlijk.

Is 10 dagen net te snel???

Hoe is het verder bij jou verlopen?
Is dat gelukt?

Re: Enkelbreuk

#12
Ook een gebroken enkel hier zit er al 7 maanden mee.
De breuk was ook niet mooi en is gezet door de arts.
Na 6mnd kon ik weer lopen vraag niet hoe maar het ging.
Nu 7 mnd verder en lopen gaat weer redelijk je moet weer leren lopen.Ik voel de breuk nog steeds zitten mijn bot wou niet goed herstellen (langzaam).Het voelt nog steeds vreeemd aan waarschijnlijk Spierafname.Rondje lopen van +/_ 400 mtr en ik voel dat mijn spieren nog niet top op orde zijn. *8 week gips en daarna nog 2 week gips gehad (geen loop gips).

Dus het kan ook tegenzitten hoop dit nooit weer mee te maken. Bed liggen word je crazy van 🤣

Mvg Roy

Re: Enkelbreuk

#13
Geopereerd in september 2022 aan een gecompliceerde kuitbeenbreuk. In totaal ( voor en na de operatie) 9 weken in het gips gezeten met het linker onderbeen en voet. Operatie is zonder complicaties succesvol uitgevoerd en ben daar de chirurg en het team erom heen dankbaar voor. Het kuitbeen is gerepositioneerd en gefixeerd met een plaatje met 5 schroeven. Pas nadat je uit het gips komt begint het mentale en fysiek inspannende deel om van de krukken af te komen en je enkel weer te belasten. Vaak heb je dan in het begin last van vocht in je onderbeen, enkel en voet. Daar heb je zeker een goede fysiotherapeut bij nodig om weer vertrouwen in je zelf en enkel te krijgen. Ook zijn massages van belang om de doorbloeding van het been en voet te ondersteunen. Het breken van een kuitbeen (of andere gewrichten/botten rondom je voet), operatie onder narcose en tijdelijk gebruik van pijnstillers en bloedverdunner erna is, los van je leeftijd, al een aanslag op je fysieke en mentale weerbaarheid. Belangrijk dat je weet wat je wel en niet mag gedurende je herstel die standaard minimaal 3 maanden bedraagt. Daar is een verwijzing van de chirurg voor nodig met advies om fysiotherapie z.s.m. op te starten. Hier moet je niet mee wachten. Je beenspieren moeten weer gebruikt worden. Hou er rekening mee dat er weinig spiermassa over is. De fysiotherapeut is daarnaast geen arts. Deze moet ervoor zorgen dat je enkel door een variatie aan rek/strek en loopoefeningen weer soepel wordt en dat het lopen na verloop van tijd weer een normaal onderdeel van je leven wordt. Daar ben jezelf verantwoordelijk voor om dagelijks je oefeningen uit te voeren. Dit gaat niet binnen een paar weken. Vandaar ook de termijn van minimaal drie maanden al naar gelang complexiteit breuk, spieropbouw in je been en snelheid botgroei rondom de breuk. Na ruim 6 weken uit het gips was het aantrekken van een sneaker voor mij weer mogelijk. Dit hoeft dus geen 3 tot 5 maanden te duren. Zonder inbreng van een deskundige fysiotherapeut en tussentijdse massages weet ik zeker dat het herstel niet zo voortvarend was verlopen. Ben er nog niet maar het vertrouwen is goed. Vergeet ook niet dat aangebrachte platen of pennen in je been er vaak ook weer na een jaar eruit gehaald moeten worden. Dan wil je in de tussentijd geen half werk leveren. Hoop dat mijn verhaal ondersteunend is voor lotgenoten.

Re: Enkelbreuk

#14
Hallo,
Ik heb 6 weken gips gehad, waarvan de 2 laatste
weken een gipsschoen.
Nu heb ik een walker voor 6 weken, waarvan nu 1 week om is. Dus over 5 weken weer terug naar de gipskamer.
Ik heb nu vaak last van een keihard onderbeen bij de enkel.
Eerst dacht ik dat het van de strakke kous kwam die ik bij de walker meegekregen had, maar met een gewone sok is dat ook.
Ik heb fysio aan huis en oefen nu met een looprek en krukken.
Waardoor kan dat been zo keihard zijn en wat zou ik hier aan kunnen doen?

Re: Enkelbreuk

#15
Beste mensen,

Ik heb ongeveer 3 weken geleden een enkelfractuur opgelopen (trimaleolair) mijn kuitbeen is gebroken en mijn scheenbeen is op 2 plekken gebroken. Ook heb ik mijn enkelbanden gescheurd.

Ik ben geopereerd en er zijn schroeven in mijn scheen en kuitbeen gezet. Ik heb gips om mijn been gekregen hierna. Totaal 8 weken gips.

Ik ben 26 jaar oud heb altijd veel gesport. Heeft iemand ervaring met dit type enkelbreuk?
& ben je 100% genezen?

Dankjewel alvast!

Groeten,

Niek

Re: Enkelbreuk

#16
Hoi Niek,

Oei wat een vervelende breuk. Dit is via deze weg moeilijk te beoordelen. 100% garantie krijg je sowieso niet, helaas. Maar ik heb genoeg voetballers behandeld na een heftige enkel/ onderbeen breuk die weer volledig hersteld zijn en lekker aan het voetballen.
Vaak is dit niet mogelijk als er complicaties zijn, kraakbeenschade, of problemen in het enkelgewricht zelf. Soms is dit al bekend tijdens de operatie, maar soms zien we deze problemen pas boven komen gedurende de revalidatie.

Mijn advies: neem echt deze 8 weken rust (en dat is meer dan gemiddeld, dat zal zeker met een reden zijn) zodat eventueel letsel van kraakbeen of ander weefsel goed kan herstellen. De botten herstellen wel weer, dat is niet het grootste probleem.

Succes!

Re: Enkelbreuk

#17
Hoi,

Afgelopen 3 januari mijn enkel totaal verbrijzeld.
Na 4 operaties en bijna 3 weken ziekenhuis ben ik nu thuis aan herstellen. Opzich gaat alles goed ook met fysiotherapie. Na het ongeluk smiddags gips gekregen en mocht naar huis voor te wachten op de operatie echter snachts gigantische pijnen gekregen en smorgens meteen terug naar het ziekenhuis waar ze erachter kwamen dat het gips veel te strak had gezeten en daardoor flinke blaren gekregen om de gehele enkel. Er is toen besloten om een externe fixatie te gaan maken.
De operatie van 4 uur was goed verlopen echter savonds weer gigantische pijnen gekregen en weer terug naar de ok waar ze een compartiment syndroom in de voet hadden gevonden wat door zware operatie waarschijnlijk was ontstaan. Een week later hebben ze de wonden van het compartiment syndroom gesloten en mocht snel erna naar huis. Nu gaat het gelukkig weer de goede kant op. Wel natuurlijk nog pijn dagelijks, het zal een hele tijd gaan duren eer ik hersteld ben en met de tijd zal eventueel letselschade aan het licht komen. Lopen met krukken gaat redelijk goed en kleine stukjes met 1 kruk ook wel met schoenen aan zonder schoenen kan ik bijna niet lopen dan doet het echt pijn. Door de blaren wat er zijn geweest is de huid wel hersteld maar ongelooflijk snel geïrriteerd door bv sokken of een deken wat er tegenaan komt. Heeft er iemand wel eens ervaring gehad met herstellende huid na blaren en wat jullie er aan gedaan hebben.

Gr Dimi
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Re: Enkelbreuk

#18
20 juni 2022 mijn kuitbeen op 2 plaatsen gebroken en de top van mijn scheenbeen eraf gerukt. Zware luxatie die 2 keer is rechtgetrokken alvorens te opereren. Resultaat een plaat met een hoop schroeven en 2 grote schroeven in de top van mijn scheenbeen.
2 weken spalk. 6 weken bot met krukken, zo weinig mogelijk belasten. Spijtig genoeg een trombose op 5 weken.
We zijn nu 10 maanden verder. Ik ben 3 keer per week naar de fysio geweest en ga nog steeds. Ik heb nog steeds pijn aan de binnenkant, mijn middel-voetbeentjes en de plaat langs de buitenkant. Er is delayed union vastgesteld waardoor het ijzer, dat waarschijnlijk voor irritatie zorgt, er nog niet uit kan. Trappen naar beneden is de het en ik heb speciaal een auto met automatic gekocht.
Ze hebben al gezegd dat er blijvende schade zal zijn. Het enigste dat ik hoop is dat de pijn dragelijk wordt. Ik heb nog steeds niet de perfecte schoenen gevonden.

Re: Enkelbreuk

#19
Hallo allemaal,

Drie weken geleden ben ik tijdens een weekendje weg gevallen en heb ik mijn enkel/kuitbeen (Tibia) gebroken.
In het ziekenhuis daar zeiden ze dat het op 1 plek was gebroken maar eenmaal weer thuis in ons eigen Ziekenhuis zagen ze (heel klein) dat het op 2 plekken was gebroken. Twee weken geleden ben ik hieraan geopereerd en hebben ze er een plaatje en schroefje ingezet. De operatie duurde precies een uur en is goed verlopen.

Het is nu zo, dat ik 6 weken niet mag belasten. Aankomende maandag wordt er weer een foto gemaakt in het ziekenhuis en heb ik een gesprek met de chirurg.
De pijn is opzich te doen overdag met paracetamol. Tenen bewegen gaat al soepeler dan in het begin maar voor mijn gevoel nog een lange weg te gaan met fysio daarna....

Iemand iets soortgelijks meegemaakt? Het verschilt natuurlijk per persoon maar ongeveer een indicatie voordat ik weer een beetje kan lopen?
Wij gaan in augustus 2023 (over 3 maanden) al op vakantie...

Groetjes, Ilse Maaike

Re: Enkelbreuk

#20
Hoi Ilse,

Wat vervelend, maar wel fijn dat je uiteindelijk goed geholpen bent.

ik vermoed dat je met 3 maanden zeker wel een aardig stukje kan lopen. maar dit is zo afhankelijk van de breuk en eventueel ander letsel, wat nu nog niet zichtbaar/ merkbaar is.

Na 6 weken mag je proberen rustig erop te lopen, vermoedelijk is de mobiliteit in je enkel best oke en kan dit rustig opgebouwd worden. Door op de voet te steunen wordt je voet wel dik. Dit moet minder worden gedurende de weken.

Succes