Enkelbreuk

#1
Hoi,
Ik heb twee weken geleden mijn enkel gebroken. Er is een stukje bot afgescheurd van de talus. De enkelbanden hebben hier een stukje bot losgetrokken. Ik heb nu twee weken onbelast in het gips gezet en ik heb sinds afgelopen week een brace en moet beginnen met belasten. Heeft iemand ervaring met dit herstel? Hoelang zal ik de krukken nog nodig hebben om te lopen en wanneer zal ik ongeveer geheel op eigen kracht (met brace) mijn enkel kunnen belasten? Mijn voelt erg stijf en slap en ik ervaar meer pijn dan dat ik had in het gips (waarschijnlijk omdat ik de enkel nu wat kan bewegen).

Re: Enkelbreuk

#2
Hoi Mar,

Wat vervelend van je breuk en ik begrijp je vragen. Wordt je hierin wel begeleid door een fysiotherapeut?

Herstel duurt 3-6 maanden. Het advies is meestal om 6 weken met krukken te lopen. Dit kan wel afgebouwd worden, en misschien met 1 kruk etc. Maar het helpt bij het ontwikkelen van een goed looppatroon. Zolang jij pijn hebt, ga je "verkeerd" lopen. En dit komt het herstel niet ten goede.

De pijn komt inderdaad dat je de enkel nu meer belast en beweegt. Maar laat je hierin adviseren door een fysiotherapeut die jou enkel elke keer ziet.

succes!

Re: Enkelbreuk

#3
Hoi,

Nee ik loop momenteel nog niet bij een fysiotherapeut. Ik heb sinds afgelopen woensdag de brace om mijn enkel gekregen en ik kan nu soms wat kleine stapjes zetten (wel met krukken). Ik heb helaas ook het probleem dat ik nog geen schoen over mijn brace heen krijg, hebben jullie hier misschien wat tips voor? Want als ik nu naar buiten ga ben ik genoodzaakt alles hinkelend op krukken te doen.
Zouden jullie ook al aanraden om nu al met fysio te beginnen, of pas als ik klaar ben het dragen van de brace?
Het breukje bij mijn talus zit bovenop mijn voet, dus ik merk als ik mijn voet bewegen (als ik bijvoorbeeld een stapje wil zetten) dat de brace dan erg druk op het breukje omdat deze bovenop op mijn voet zit, precies bij het punt waar mijn enkel op en neer beweegt. Kan het kwaad dat de brace hier tegenaan drukt soms?

Alvast bedankt.
Mar

Re: Enkelbreuk

#4
Hoi Mar,

Er zijn speciale schoenen (verbandschoenen) die je kan aanschaffen, maar dit is beetje omslachtig. Wat voor brace heb je gekregen? Met de meeste braces pas je wel in een schoen. Anders kun je een "super hippe" slof aan doen ;) niet modieus wel effectief.

Dat de brace op de breuk drukt is niet erg. Een brace krijgt nooit een breuk verplaatst. Het doet alleen zeer, wat wel vervelend is en zeker niet handig.

Mijn advies is wel om nu al een fysiotherapeut om advies te vragen. Hij/ zij kan jou enkel/ voet beoordelen en jou nog betere tips geven en eventueel al oefeningen. Maar je kan ook online een fysiotherapeut om raad vragen. Dan hoef je niet je huis uit en via de webcam kan een fysiotherapeut jou toch zien en je voet natuurlijk. Dan kan de fysiotherapeut zien waar het pijn doet, of het dikker is, hoe je loopt en tips t.a.v. je brace en hoe je het krukken lopen het beste kan doen en wanneer je dat mag afbouwen.

Succes!

Re: Enkelbreuk

#5
Ik heb het type brace even opgezocht: het is een Malleo Dynastab. Vooral bij de enkel is deze erg stevig en knelt met gympen erg (dit doen pijn aan mijn voet). Ik hoop dat ik ergens een wat lossere schoen zal vinden. Ik heb nu dus 2 weken gips gehad en dit is nu sinds een paar dagen vervangen door de brace (het ziekenhuis zei dat ik deze ongeveer 2 weken zal moeten dragen) en daarna mag ik zonder lopen. Ze zeiden in het ziekenhuis dat ik het zal gaan belasten op gevoel en op het gegeven moment mijn krukken ook zal "vergeten" en dus zonder zal kunnen lopen. Ik hoop dat het herstel voorspoedig zal gaan.

Re: Enkelbreuk

#6
Hebben jullie misschien ervaring met dit type brace? Ik heb hem nu bijna 2 weken om en ik kan nog niet goed zonder krukken lopen en merk dat mijn enkel nog erg zwak is en kan bepaalde beweging (naar binnen en buiten draaien) nog niet maken. In het ziekenhuis adviseerden ze mij om de brace 2 weken te dragen en dan weer gewoon te lopen. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik over 2 dagen de brace af kan doen en dan weer kan lopen en ook dan al enkel oefeningen kan doen die ik heb meegekregen.

De gipsmeester vertelde mij ook dat ik mijn krukken binnen no-time vergeten zou zijnen dus al snel zonder kon, maar ik merk dat ik echt nog sterk afhankelijk ben van de krukken en niet veel stappen zonder kan doen omdat mijn enkel dan weer begint te zeuren.

Re: Enkelbreuk

#7
Hoi Mar,

ik moet eerlijk zeggen dat ik niet bekend ben met dit type brace. Wel is het zo dat ze in essentie allemaal hetzelfde doel hebben en dat is ondersteuning van het enkelgewricht. Ik kan me voorstellen dat je je licht ongerust maakt over het lopen zonder brace, dit is ook echt een kwestie van gewenning en vertrouwen. Je moet het zo zien dat de breuk in ieder geval dermate geheeld is dat je het enkelgewricht weer goed kan belasten. Mijn advies is, bouw het dragen van de brace geleidelijk af, en doe hem eventueel om als je minder vertrouwen in de voet/enkel ervaart of als deze vermoeid (of zeurend gevoel) raakt. Het is zeker raadzaam dit proces onder behandeling en begeleiding van een fysiotherapeut(e) te doorlopen. Hierdoor leer je je grenzen te verleggen en win je zo steeds weer iets meer van je oude looppatroon terug.

Succes!

Re: Enkelbreuk

#8
Hallo

Ik heb in januari een operatie gehad 8 breuken in mijn enkel nu heb ik een plaatje en 8 schroeven in mijn enkel maar nu moet alles eruit van de chirurg omdat mijn lighaam alles naar buiten drukt. De schroeven zie je zitten en ik voel mijn plaaatje zelfs. S avonds word mijn onderbeen zo koud dat het verschrikkelijk veel pijn doet en ik er een dubbele deken op moet leggen maar ook elke stap die ik zet doet pijn. Ik moet wel in beweging blijven maar ook mijn voet omhoog leggen.
Dit doe ik netjes allemaal maar de pijn is nu niet uit te houden, met pijnstiller ook niet. Wie kan mij raad geven hier voor???
Dank je

Re: Enkelbreuk

#9
Hoi,

Wat ontzettend vervelend dat je lichaam zo reageert op de platen en schroeven. Hopelijk gaan de platen en schroeven er snel uit. Op dit moment kun je weinig anders doen dan de pijnstillers gebruiken. Helaas heb ik geen beter antwoord.
Eventueel met je arts bellen en aangeven dat de klachten zo heftig zijn.

Succes, hopelijk ben je snel van de pijn af.

Re: Enkelbreuk

#10
Hoi,

Ook ik ben vorig jaar geopereerd aan m'n enkel en heb er gelukkig zeer weinig last van. Er zitten 2 schroefjes in en heb er meer als 7 weken niet op linkerbeen gestaan. Erna heel langzaam weer gaan lopen. Hoefde geen thérapie of brace want het lichaam herstelt zelf zegt dokter.
Nu na 5 maanden pas kan ik met de juiste schoenen aan weer normaal lopen.

About
cron