@Samantha,
Ik denk dat jij gewoon een terugval hebt hoor en niet perse overbelasting.
Ik heb zelf 2 weken geleden ook een terugval gehad en dat heeft ook echt 1 week geduurd.
Mijn val is Inmiddels al 4 maanden geleden...
Ik dacht eerst ook dat het overbelasting was, maar dat trekt normaal binnen 1 à 2 dagen weer bij ( is mijn ervaring).
Wat het mentale gedeelte betreft, vond ik het vooral moeilijk, toen ik nog in de rolstoel zat. We hebben een eigen bedrijf en ineens moest mijn man naast zijn eigen werk ook nog alles in en om huis doen, samen met onze dochter. Ik heb 7 weken in een rolstoel gezeten, omdat ik beide enkels niet mocht belasten en daar had ik wel moeite mee. Gelukkig sta ik zelf heel positief in het leven en kon ik dat wel een plaats geven.
Vanaf het moment dat ik weer mocht belasten, kon ik weer vooruit kijken en dat hielp enorm. De dagelijkse dingen kan ik weer (bijna) helemaal zelf doen en ik kan weer wandelen en naar de sportschool gaan. Natuurlijk ben ik nog niet de oude en heb ik nog een hele weg te gaan, maar er zit vooruitgang in.
Er werd mij verteld dat het zeker een jaar kon duren voordat ik weer de oude zou zijn.
Het gaat wel goed komen hoor, maar je hebt veel geduld nodig.
Wat betreft de mensen die geen interesse meer tonen... zij staan er niet bij stil, want hun leven gaat gewoon door. Ze doen dit denk ik niet extra hoor, want ze zien ons meestal op onze goede momenten, maar niet als we uit aan het puffen zijn op de bank, haha.
Probeer het je niet te zeer aan te trekken en focus je vooral op je iegen herstel.
Veel succes gewenst met je herstel.
Re: Enkelbreuk
#92@Berlinda @Shir
Dankjulliewel voor het reageren! Doet me erg goed! De terugval is nog steeds gaande. Ik ben inmiddels alweer een week verder en het is nog steeds pijnlijk. Mijn dokter zei dat ik 2 weken rust moet nemen voordat ik verder mag belasten. Het is zo frustrerend want nu kom ik in tijdnood. Denk dat ik mijn vakantie maar annuleer (begin augustus). Verder gewoon zo jammer dat ik weer niet verder kan sporten ook.
Mijn dokter dacht dat ik het kapsel van mijn enkel heb overbelast. Gelukkig niet de botten. Ik wist niet eens wat dat was haha. Nu maar hopen dat het zsm over is. Wel fijn om te lezen dat het erbij hoort. Geeft mentaal wat rust. Hoop dat ik in iedergeval in augustus de krukken kan lozen. Dan spring ik een gat in de lucht.
Groetjes!
Dankjulliewel voor het reageren! Doet me erg goed! De terugval is nog steeds gaande. Ik ben inmiddels alweer een week verder en het is nog steeds pijnlijk. Mijn dokter zei dat ik 2 weken rust moet nemen voordat ik verder mag belasten. Het is zo frustrerend want nu kom ik in tijdnood. Denk dat ik mijn vakantie maar annuleer (begin augustus). Verder gewoon zo jammer dat ik weer niet verder kan sporten ook.
Mijn dokter dacht dat ik het kapsel van mijn enkel heb overbelast. Gelukkig niet de botten. Ik wist niet eens wat dat was haha. Nu maar hopen dat het zsm over is. Wel fijn om te lezen dat het erbij hoort. Geeft mentaal wat rust. Hoop dat ik in iedergeval in augustus de krukken kan lozen. Dan spring ik een gat in de lucht.
Groetjes!
#93@Samantha
"Gelukkig niet de botten", misschien niet wat je graag wilt horen, maar het kapsel, dus banden, pezen enz is echt vervelender dan botten!
Een genezen breuk blijft genezen, overbelasting in weke delen duurt veel langer voor het herstelt en komt ook steeds weer terug als je er niet goed mee omgaat.
Ik loop daar nu al meer dan 3 jaar mee.
Ik zou daar dus echt de tijd voor nemen en met je fysio en orthopeed overleggen of het verstandig is om een (nieuwe) mri te maken van je enkel.
Als er door schade is aan de banden en of pezen waardoor er instabiliteit in je enkel is, dan blijf je ook met deze klachten zitten en blijf je in je revalidatie ook steeds vastlopen.
Omdat je enkel gewoon niet belastbaar is als hij instabiel is.
Mijn orthopeed heeft meerdere keren gezegd dat breuken vele malen sneller genezen dan weken delen, maar dat dat letsel juist vaak ontzettend onderschat wordt!
Groetjes Elise
"Gelukkig niet de botten", misschien niet wat je graag wilt horen, maar het kapsel, dus banden, pezen enz is echt vervelender dan botten!
Een genezen breuk blijft genezen, overbelasting in weke delen duurt veel langer voor het herstelt en komt ook steeds weer terug als je er niet goed mee omgaat.
Ik loop daar nu al meer dan 3 jaar mee.
Ik zou daar dus echt de tijd voor nemen en met je fysio en orthopeed overleggen of het verstandig is om een (nieuwe) mri te maken van je enkel.
Als er door schade is aan de banden en of pezen waardoor er instabiliteit in je enkel is, dan blijf je ook met deze klachten zitten en blijf je in je revalidatie ook steeds vastlopen.
Omdat je enkel gewoon niet belastbaar is als hij instabiel is.
Mijn orthopeed heeft meerdere keren gezegd dat breuken vele malen sneller genezen dan weken delen, maar dat dat letsel juist vaak ontzettend onderschat wordt!
Groetjes Elise
#94@samantha
Jammer dat je nog in de dip zit. Soms kan het helpen om alles even af te schalen. Niet sporten, kleinere stukjes wandelen en alleen fysio. En veel rust nemen maar niet te lang achter elkaar stilzitten. Ik heb een crosstrainer en toen ik daar voor het eerst op gestaan had kort was mijn been ook dagen van slag. Daarna heb ik het niet meer gedaan, ik doe alleen “veilige” bewegingen.
Ik heb ook nog het meeste last van het enkelkapsel, van de ene breuk helemaal geen last en van de andere breuk heb ik alleen last als ik teveel doe. Kapsel is gewoon het lastigste onderdeel van de enkel qua herstel, schijnt ook slecht doorbloed te zijn. Ik ben net weer thuis van mijn 37e fysio bezoek en de fysio ziet echt vooruitgang alleen het gaat verrekte langzaam . Hou vol en hou moed!!
Jammer dat je nog in de dip zit. Soms kan het helpen om alles even af te schalen. Niet sporten, kleinere stukjes wandelen en alleen fysio. En veel rust nemen maar niet te lang achter elkaar stilzitten. Ik heb een crosstrainer en toen ik daar voor het eerst op gestaan had kort was mijn been ook dagen van slag. Daarna heb ik het niet meer gedaan, ik doe alleen “veilige” bewegingen.
Ik heb ook nog het meeste last van het enkelkapsel, van de ene breuk helemaal geen last en van de andere breuk heb ik alleen last als ik teveel doe. Kapsel is gewoon het lastigste onderdeel van de enkel qua herstel, schijnt ook slecht doorbloed te zijn. Ik ben net weer thuis van mijn 37e fysio bezoek en de fysio ziet echt vooruitgang alleen het gaat verrekte langzaam . Hou vol en hou moed!!
#95@Elise
De dokter zei dat het niet zo'n ramp was. Gewoon geïrriteerd. Hij heeft er naar gekeken en zei dat het niet zo ernstig was dus ik mag hopen dat hij gelijk heeft haha. Het is ook één specifieke plek waar ik er last heb. Vervelend voor je dat je er al zolang last van hebt. Ik neem in ieder geval nu veel rust en doe vooral onbelaste draai bewegingen.
De dokter zei dat het niet zo'n ramp was. Gewoon geïrriteerd. Hij heeft er naar gekeken en zei dat het niet zo ernstig was dus ik mag hopen dat hij gelijk heeft haha. Het is ook één specifieke plek waar ik er last heb. Vervelend voor je dat je er al zolang last van hebt. Ik neem in ieder geval nu veel rust en doe vooral onbelaste draai bewegingen.
#96@Berlinda
Dankjeweel! Jij ook! 37 fysio is wel veel, wat lang! Knap dat je het al zolang volhoudt!
Dankjeweel! Jij ook! 37 fysio is wel veel, wat lang! Knap dat je het al zolang volhoudt!
#97@samantha
Soms ben ik het wel helemaal spuugzat hoor die ritjes naar de fysio maar het is keihard nodig helaas. Ik krijg allemaal oefeningen om mijn spieren en pezen weer op normale lengte en kracht te krijgen. Achillespees is er nog lang niet en kuitspieren ook niet. Kapsel is stijf. Ik word er ook echt wel eens moedeloos van en soms dacht ik “was het maar even 1 dagje normaal “ dan gaan we morgen weer verder revalideren. Mijn val en breuken zijn al van voor de kerst 😩 De enige optie is de dips te accepteren, flink balen mag gewoon af en toe en proberen toch zo optimistisch mogelijk aan het herstel te blijven werken (maar dat lukt echt niet altijd)
Soms ben ik het wel helemaal spuugzat hoor die ritjes naar de fysio maar het is keihard nodig helaas. Ik krijg allemaal oefeningen om mijn spieren en pezen weer op normale lengte en kracht te krijgen. Achillespees is er nog lang niet en kuitspieren ook niet. Kapsel is stijf. Ik word er ook echt wel eens moedeloos van en soms dacht ik “was het maar even 1 dagje normaal “ dan gaan we morgen weer verder revalideren. Mijn val en breuken zijn al van voor de kerst 😩 De enige optie is de dips te accepteren, flink balen mag gewoon af en toe en proberen toch zo optimistisch mogelijk aan het herstel te blijven werken (maar dat lukt echt niet altijd)
#98@Samantha
De banden hebben wat meer tijd nodig.
Ik had 1 enkel gebroken, ben er aan geopereerd en deze is al weer redelijk flexibel en de andere enkel was volledig uit de kom, dus flink bandenletsel. Doordat ik trauma had aan beide enkels, heb ik de enkel die uit de kom was 6 weken in het gips gehad... ze waren bang dat ik anders te vroeg ging belasten ;)
De zogenaamde dorsaflexie (beweeglijkheid van de voet naar je been toe) blijft bij de enkel die uit de kom was ver achter op de enkel die gebroken was, dus daar heb ik wat meer geduld bij nodig en dat vind ik soms wel lastig.
Sinds de afgelopen 2 dagen gaat trap af lopen wel weer een stuk beter, dus weer wat vooruitgang.
Alles beter, dan die rolstoel, waar ik 7 weken in gezeten heb, haha.
En wat de fysio betreft, we hebben tot het einde van het jaar 2 x per week gepland, maar zal blij zijn als het klaar is uiteindelijk...
De banden hebben wat meer tijd nodig.
Ik had 1 enkel gebroken, ben er aan geopereerd en deze is al weer redelijk flexibel en de andere enkel was volledig uit de kom, dus flink bandenletsel. Doordat ik trauma had aan beide enkels, heb ik de enkel die uit de kom was 6 weken in het gips gehad... ze waren bang dat ik anders te vroeg ging belasten ;)
De zogenaamde dorsaflexie (beweeglijkheid van de voet naar je been toe) blijft bij de enkel die uit de kom was ver achter op de enkel die gebroken was, dus daar heb ik wat meer geduld bij nodig en dat vind ik soms wel lastig.
Sinds de afgelopen 2 dagen gaat trap af lopen wel weer een stuk beter, dus weer wat vooruitgang.
Alles beter, dan die rolstoel, waar ik 7 weken in gezeten heb, haha.
En wat de fysio betreft, we hebben tot het einde van het jaar 2 x per week gepland, maar zal blij zijn als het klaar is uiteindelijk...
#99Hoi allemaal, 26 mei jl. mijn enkel op 3 plekken gebroken. 2 zijn kleine stukjes van mijn hielbot en een schuine breuk in het kuitbeen. Daarnaast is de bovenkant scheef gaan staan op het hielbot maar dat is opgelost door een aantal keren nieuw gips met druk naar de “juiste” kant en dat staat weer goed. Kraakbeen en banden/pezen etc zijn ok. Na5.1/2 week gips (2juli) eraf en nu verder met thuis oefenen. Heb veel last gehad van stuwing maar deze week al wat minder. Masseer mij voet en probeer met het looprek de gebroken enkel wat meer te belasten door op mijn tenen de volgende stap te doen. Enfin, zo ver ben ik.
Vervelendste vind ik mijn bijna 7 weken bivakkeren op de benedenverdieping, slapen in het Medipoint bed -fantastisch drukverlagend matras- jezelf wassen in de keuken, en vooral in je eentje hier maar zitten en oefenen. Gelukkig is er AH welke mijn eten thuisbezorgd en fantastische chauffeurs die mijn magnetron eten!!! in de keuken zetten. Helaas zie ik 15 minuten per 2 weken iemand om bv. De PMD , papier etc zakken buiten te legen bv. Beddengoed van de 1e te halen maar opmaken moet ik zelf.
Zie het niet als een klaagzang, ben het soms net zo zat als jullie, maar hoop op spoedig herstel zodat ik in ieder geval weer in mijn eigen bed kan slapen op de 1e, dat ik de wasmachine aan kan zetten (zit op mijn laatste handdoek) en dat ik eindelijk na 2 weken weer eens iets anders aan kan. Gelukkig is er de Tour de France….
Groetjes en veel liefde allemaal!!! Hou vol!!
Vervelendste vind ik mijn bijna 7 weken bivakkeren op de benedenverdieping, slapen in het Medipoint bed -fantastisch drukverlagend matras- jezelf wassen in de keuken, en vooral in je eentje hier maar zitten en oefenen. Gelukkig is er AH welke mijn eten thuisbezorgd en fantastische chauffeurs die mijn magnetron eten!!! in de keuken zetten. Helaas zie ik 15 minuten per 2 weken iemand om bv. De PMD , papier etc zakken buiten te legen bv. Beddengoed van de 1e te halen maar opmaken moet ik zelf.
Zie het niet als een klaagzang, ben het soms net zo zat als jullie, maar hoop op spoedig herstel zodat ik in ieder geval weer in mijn eigen bed kan slapen op de 1e, dat ik de wasmachine aan kan zetten (zit op mijn laatste handdoek) en dat ik eindelijk na 2 weken weer eens iets anders aan kan. Gelukkig is er de Tour de France….
#100Kendal schreef: Hoi allemaal, 26 mei jl. mijn enkel op 3 plekken gebroken. 2 zijn kleine stukjes van mijn hielbot en een schuine breuk in het kuitbeen. Daarnaast is de bovenkant scheef gaan staan op het hielbot maar dat is opgelost door een aantal keren nieuw gips met druk naar de “juiste” kant en dat staat weer goed. Kraakbeen en banden/pezen etc zijn ok. Na5.1/2 week gips (2juli) eraf en nu verder met thuis oefenen. Heb veel last gehad van stuwing maar deze week al wat minder. Masseer mij voet en probeer met het looprek de gebroken enkel wat meer te belasten door op mijn tenen de volgende stap te doen. Enfin, zo ver ben ik.
15 juli: Hoi allemaal, ben een paar dagen verder en bezig geweest mijn voet en enkel in beweging te houden. Dat mocht ik gisteren, zondag 14e, bezuren: wat een pijn en dikke voet en enkel als resultaat. Meteen in bed en mijn enkel hoog. Vandaag weer vooruitzien: denk vaak aan een citaat van iemand van jullie: soms tegenslag maar morgen gaat het beter.Kendal schreef: ↑11 jul 2024, 19:34Hoi allemaal, 26 mei jl. mijn enkel op 3 plekken gebroken. 2 zijn kleine stukjes van mijn hielbot en een schuine breuk in het kuitbeen. Daarnaast is de bovenkant scheef gaan staan op het hielbot maar dat is opgelost door een aantal keren nieuw gips met druk naar de “juiste” kant en dat staat weer goed. Kraakbeen en banden/pezen etc zijn ok. Na5.1/2 week gips (2juli) eraf en nu verder met thuis oefenen. Heb veel last gehad van stuwing maar deze week al wat minder. Masseer mij voet en probeer met het looprek de gebroken enkel wat meer te belasten door op mijn tenen de volgende stap te doen. Enfin, zo ver ben ik.
Qua opmerkingen fysio: chirurg had fysio vermeld maar moest eerst zelf maar contact zoeken met Fysiotherapie … Daarna met de poli-chirurgie contact opnemen, zij verwijsbrief.. hahaha: hoe ging ik die afstand overbruggen.. in mijn eentje met mijn looprek 1 kilometer???
Lachen: mijn gips ging eraf op 2 juli en terug een taxi. Bleek een rolstoelvervoer busje te zijn. Vanuit het ziekenhuis met de ziekenhuisroller omhoog in het busje maar aangekomen bij huis mocht ik eruit via de zijdeur:
1 meter hoogte overbruggen. Op mijn billen, voeten naar voren en op je gezonde been (met stevige schoen!!) terechtkomen en daarna met je looprek nog voort naar huis. Ben zo blij dat ik niet opgeef hoe moeilijk het leven soms geeft.
Wil alle voorgaande reacties bedanken voor inzicht, oplossingen, emoties maar ook verbinding: ik heb er veel aan gehad en vooral als ik het niet zag zitten. Ik weet dat de voorgaande reacties nu kunnen lopen, misschien nog niet als vanouds maar richting mijn hoopvolle beginnen.