Re: Enkelbreuk

#22
Vraagje:

Ik heb in augustus 2022 mijn enkel gebroken. Kuit en scheenbeen. Er zitten schroeven en een plaat in. En een schroef door beide botten.

Ik ben benieuwd naar ervaringen qua herstel. Lopen diet nog steeds pijn. Ik heb veel fysio gehad.
Volgens chirurg hoeven de schroeven er niet perse uit .
Wat is jullie ervaring hiermee en met het herstel?

Re: Enkelbreuk

#23
Hoi Mirjam.

poeh wat vervelend. Het herstel gaat zo wisselend bij dit soort breuken. Zo afhankelijk van de breuk. En van alle factoren in de context, zoals werk, sport, fitheid, leeftijd, dagelijkse activiteiten (jong gezin, mantelzorg) etc etc.

Of schroeven eruit moeten wordt vaak na een jaar gekeken. En afhankelijk, met de 15 jaar ervaring kan ik dat vaak in het herstel proces nog niet zeggen of de pijn door schroeven komt of door de breuk en andere problemen. Onderbeen/ enkel breuken zijn gewoon heel complex, geef jezelf echt 12 maanden tot 18 maanden hersteltijd om te kijken waar je staat.

Succes

Re: Enkelbreuk

#24
Hallo allemaal,

Een paar weken geleden heb ik hier ook al eens een bericht geplaatst over het breken van mijn enkel/kuitbeen (tibia)
Ik ben hieraan geopereerd op 17 april. Dit is nu 10 weken geleden.

Ik heb ondertussen 2 keer fysio gehad en zelfs al een paar keer thuis zónder krukken gelopen. De fysio adviseerde om voorlopig nog wel met 1 kruk te lopen aangezien ik nog niet een ''natuurlijke'' stap zet. Het is meer strompelen/slepen wat ik doe zonder krukken.
Het is natuurlijk een hele vrijheid nu je weer wat stappen kan zetten, maar ik ben er nog niet.

Mijn enkel doet nog steeds pijn. Vooral na ''te'' lang zitten. Omhoog zitten (nog voor de zwelling) zodra ik hem naar beneden doe en erop ga staan, is er erg gevoelig. Op blote voeten kan ik nog helemaal niet lopen maar de fysio had dat ook afgeraden. Stevige schoenen aan. Die staan dus naast mijn bed want 's ochtends is mijn enkel ''helemaal'' stijf. Voor de rest oefenen oefenen oefenen. Ik heb zelfs alweer een stukje in de auto gereden :)

Vorige keer had ik aangegeven dat wij eind juli op vakantie gaan (hadden we natuurlijk al geboekt voordat ik mijn enkel brak)
Nu het steeds dichterbij komt ga ik toch twijfelen of het verstandig is om op vakantie te gaan.
Aan de ene kant denk ik: ik heb nog 6 weken en in die tijd kunnen er nog dingen veranderen (minder pijn, goede stap)
Aan de andere kant denk ik: in die warmte, vaak toch veel belasten, stevige schoenen..
Ik las op internet zolang je nog met een kruk loopt, je niet mag zwemmen... Maarja, ik denk auto rijden lukt me enig sinds ook weer zonder teveel pijn.

Iemand iets soortgelijks meegemaakt? Wat is verstandig???

Alvast bedankt!

Re: Enkelbreuk

#26
Hoi,

Je haalt 2 dingen door elkaar, zolang je met een kruk loopt, mag je niet auto rijden!
Dat mag pas als je beide benen zonder hulpmiddelen gebruiken kunt.
Zwemmen mag je al als je dat van je orthopeed en fysio mag weer doen,dat kan zelfs zijn als je nog met 2 krukken loopt. Ben je alleen hulp nodig met in en uit het zwembad komen.
Zwemmen is minder belastend dan lopen.
Ik zou de vragen die je hebt,aan je fysio stellen.
Die kent jou enkel en kan je ook helpen hem losser te maken, dat doet die van mij ook. Oefenen in water is daar o.a. fijn bij. Mijn fysio gebruikt ook medical tape op de gevoelige punten.
Ik zou zelf geen gipsschoen doen,dat geeft een nog stugger looppatroon waardoor je straks andere klachten krijgt, ik zou liever een goede brace gebruiken als extra steun.
En krukken meenemen om je voet af en toe te ontlasten.
Maar je kunt het met je fysio bespreken.
En in 6 weken kan je revalidatie best hard gaan hoor 😉

Groetjes Elise

Re: Enkelbreuk

#27
Hoi Elise,

Bedankt voor je snelle reactie.

Ja, daar kwamen we ook pas achter toen ik al een stukje gereden had (met m'n vriend ernaast uiteraard) om even te proberen.
Het ging ook prima maar de fysio zei daarna al direct zolang ik nog met 1 kruk loop raad hij het voor nu nog af.

Hoe bedoel je dat precies met ''losser'' maken? Bedoel je daar mee oefeningen? Of een massage ofzo? Ik heb maar 1x in de week fysio en nu zelfs over 2 weken pas weer terwijl ik nog maar 2 keer ben geweest. De oefeningen die ik mee krijg kan ik eventueel ook zelf thuis doen.

Dat kan inderdaad ook een brace! Vorig jaar ging ik ook nog (een week voordat we weggingen op vakantie) door m'n enkel. Kreeg toen tape van de huisarts en idd een brace voor extra steun op vakantie. Vreselijk :')

Krukken gaan inderdaad ook mee op vakantie. Al vind ik het wel een dingetje. Wil natuurlijk wel heel graag weg maar wil er ook niet teveel last van hebben en dat weet je nu natuurlijk nog niet eerder dan 6 weken vandaar ook de vraag of iemand iets soortgelijks heeft meegemaakt. Ook bijv. in vliegtuig en eventuele zwelling. Dan weet ik wat mij een beetje te wachten staat, al verschilt dat natuurlijk ook per persoon :) Hopelijk heb ik dan minder pijn en kan ik in ieder geval een goede stap zetten :)

Bedankt voor je berichtje en hoor graag van je.

Groetjes, Ilse

Re: Enkelbreuk

#28
Hoi,

Mijn fysio maakt mijn enkel los door hem te bewegen,(ik ben aan mijn enkelbanden geopereerd, enkelband reconstrucie ivm chronische instabiliteit) en mijn enkel is na 6 weken gips ook nog heel stijf. En door mn brace blijft hij dat ook best wel.
Ik heb ook oefeningen om zelf te doen,maar omdat hij zo stijf is, krijg ik er weinig beweging in.
Nadat mn fysio er mee aan de slag is geweest, lukt dat beter.
Mobiliseren of doorbewegen, zijn de termen die de orthopeed gebruikte in de opdracht aan de fysio.

Tape geeft idd ook steun,maar het nadeel is dat je geen oefeningen kunt doen,wat nu juist belangrijk is om de beweging niet wéér kwijt te raken. En je kunt er niet mee zwemmen.
En mocht je zwelling krijgen door de reis of de warmte, kun je het niet even losser doen,zoals een brace.
Ik zou wel even goed advies vragen aan je fysio of bij een leverancier (Podobrace bijvoorbeeld) voor een brace, dat je niet zo'n elastieken kousje krijgt, maar echt een brace die stevigheid geeft.
Voor de reis zou je een icepack mee kunnen nemen, dat doe ik als ik in de auto wat langer met mn voet naar beneden moet zitten. En je voet en enkel bewegen, voor de doorbloeding.
Sport compressie kousen dragen kan ook helpen tegen de zwelling, dit was een tip van mijn oedeemtherapeute. Dat kan savonds ook fijn zijn als je been moe is.

Wat bij mij ook helpt tegen de zwelling, is kinesiotape. Mijn fysio plakt dit nadat hij mn enkel los heeft gemaakt. Dan heb ik daar ook minder na pijn en zwelling van. Met deze tape kun je gewoon douchen en mag je ook zwemmen, het blijft bij mij gewoon een week zitten. En je fysio kan je ook leren het zelf te doen of door je vriend.
Vraag maar eens aan je fysio.

Groetjes Elise

Re: Enkelbreuk

#29
Hoi hoi! Ik heb na een enkelblessure ervoor gekozen een paar weken later niet op vakantie te gaan. Tuurlijk een andere situatie, maar het ging er voor mij om dat ik het niet zag zitten om een lange reis te maken, met pijn, in het vliegtuig, met krukken in een warm land rond te lopen (Was hier toen zomer en zweette als een otter steeds), heuvels op en neer, toch bang kwa uitglijden oid kwa zwemmen, zand.. etc etc. Ik heb toen geannuleerd.. maar dat is toch echt iets wat je zelf aan moet voelen!! Succes met je herstel en evt toch veel plezier op vakantie!

Re: Enkelbreuk

#30
Heyy,

Zelf zit ik nu 2 weken in het gips vanwege een enkelbreuk. Gebroken kuitbeen..zonder operatie

Afhankelijk van de foto mag de gips er over 2 weken af.. alleen kan ik me niet voorstellen hoe het zal zijn de enkel weer te belasten na 4 weken gips.

Veel succes met het herstel allemaal!