Enkelbandletsel en hypermobiliteit

#1
Hallo allemaal,

Hopelijk is hier een fysiotherapeut of een lotgenoot die me verder kan helpen.

Op 1 april ben ik van de trap gevallen, daarbij is mijn voet naar binnen geklapt.
Vanwege de pijn en de zwelling die meteen behoorlijk was, heb ik een bezoek aan de huisarts gebracht. Hij raadde me aan niet te lopen en 2 dagen later terug te komen om getapet te worden. 2 dagen later wilde de huisarts toch een röntgenfoto laten maken ivm een kleine verdenking op een breuk. Na 4 foto's bleek dat er geen breuk of scheur was en dus werd ik toen ingetapet voor 3 dagen. Vanwege mijn hypermobiliteit adviseerde de huisarts me wel een brace te kopen en deze te dragen. Als ik na 3-4 weken niet pijnloos kon lopen zonder brace wilde hij me terug zien.

Inmiddels kan ik dus niet zonder pijn lopen, de enkel wordt weer dik en pijnlijk, de flinke blauwe bloeduitstorting is bijna verdwenen. (Die bloeduitstorting zat aan beide zijde van mijn voet.) Helaas haalt de pijn me s nachts weer uit mijn slaap. Ik ben terug geweest bij de huisarts maar hij geeft aan hier verder niet veel mee te kunnen.

De voet staat enigszins scheef onder het onderbeen, naar binnen gekanteld. Dit zou volgens de huisarts komen door ingescheurde of gescheurde enkelbanden.

Vanwege het onprettige bezoek durfde ik niet al mijn vragen te stellen.
Hopelijk kunnen jullie mij hier bij helpen met in gedachte houdend ook de hypermobiliteit.

- is een brace net zo nuttig als een gipsspalk of tapen? Ik lees online namelijk overal dat er een gipsspalk om moet, mijn huisarts ziet dat niet zitten omdat er geen fractuur is. Maar vanwege de toch al elastische banden en instabiliteit vind ik het wel heel belangrijk dat de banden goed aan elkaar kunnen groeien. Kan dit met een brace?
- Is het relevant om te weten of de banden ingescheurd of afgescheurd zijn? Is hier een andere behandeling voor?
- Wat is de herstel duur voor mensen die hypermobiel zijn? Geld hiervoor ook 6-12 weken?
- Als de brace net zo nuttig is, hoelang moet ik die omhouden en moet dat hele dagen?
- Wanneer kan ik starten met oefeningen?
- Heeft het hoog houden van de voet nut als het onderbeen dik geworden is?

Jullie reacties zijn voor mij erg waardevol, bedankt alvast.

Re: Enkelbandletsel en hypermobiliteit

#2
Hey,

Balen he, enkelblessures! Ik ben geen fysio, wel lotgenoot.
Vorig zomer mn enkelbanden gescheurd, zit nu weer met dezelfde voet omhoog......

Het valt mij wel op dat jij maar een paar dagen tape gehad hebt. Ik heb vorig jaar eerst een week een drukverband gehad en daarna eerst 3 weken tape,waarin ik de eerste 2 week alleen met krukken mocht lopen. Toen vond de fysio mijn enkel nog niet stabiel genoeg en heb ik nog 4 weken tape gehad.

Ben jij niet veel te snel weer gaan belasten? Als ik jou was zou ik proberen een verwijzing naar een fysio te krijgen of contact met een fysio opnemen. Die nemen je serieuzer dan de huisarts met dit soort blessures!

Groetjes M

Re: Enkelbandletsel en hypermobiliteit

#3
Beste Hermsen,

Wat vervelend van jou val. Ik ben het met M eens dat je maar kort bent ingetaped.

Helaas is hier geen vast staand protocol voor, maar ik tape snel toch 4 weken of een brace. Gips is het stevigste natuurlijk, maar met goede tape herstellen je enkelbanden prima. Vandaar dat ik bij forse blauwkleuring 4 weken wil tape. Als mensen allergisch zijn, of de tape niet kunnen verdragen op de huid kan een brace nuttig zijn in deze periode.

De blauwkleuring geeft wel een indicatie over het letsel, het maakt voor het herstel niets uit of het ingescheurd of afgescheurd is. Alleen om enkelbanden goed te laten herstellen heb je minimaal 4 weken rust nodig, liefst 6 weken. 6 weken tape is vaak niet nodig, maar soms wel. Hypermobiliteit heeft hier geen invloed op, behalve dat je echt een hulpmiddel nodig hebt om de banden goed te laten herstellen.
Gewrichtsbanden herstellen in de eerste weken na het letsel, als dit herstel niet goed gaat kun je hier helaas weinig meer aan doen. Behalve door het trainen van de spieren erom heen.

Op het moment wordt bij ernstig enkel letsel een brace geadviseerd na de tape periode. Dit tot zelfs een jaar toe bij zware werk en sportactiviteiten. Het is een fabeltje dat spieren lui worden van een brace. Dus ja het is zinvol.

Zolang er zwelling ontstaat in een gewricht is hoog leggen en koelen zinvol.

Je kan direct starten met oefenen, maar onbelast oefenen. Dus in zit, tenen naar je toe en van je af. Eventueel kun je dit verzwaren door een elastiek.

Wat ik zal adviseren is bel jou fysiotherapeut op om de enkel te laten beoordelen. Sommige praktijken zijn echt helemaal dicht, maar veel praktijken zijn bereikbaar voor dit soort gevallen.

Succes!

Re: Enkelbandletsel en hypermobiliteit

#4
Bedankt voor jullie reacties, heb er echt iets aan!

Misschien toch nog even een laatste vraag..
Omdat de huisarts zei dat ik binnen dit termijn moest lopen zonder brace heb ik dat natuurlijk geprobeerd, maar afgelopen zaterdag 18 april leek wel of er iets inschoot of verder scheurde want sindsdien heb ik weer meer pijn. Sindsdien draag ik de brace ook dagelijks en ik heb t gevoel dat dat wel slim is. Maar die 4-6 weken van tapen of een brace moet ik die nu aanhouden vanaf die zaterdag? Of vanaf de eerste keer dat de brace aanging (6 april)