Re: Enkelblessure

#22
Nee klopt, ik ben daar altijd voorzichtig mee. Met op deze manier diagnoses stellen.

Anders een andere fysiotherapiepraktijk zoeken die wel videobellen doet zonder verwijzing. (In de praktijk waar ik ook werkzaam ben, doen we dat wel) Maar het is even zoeken. Kijk op de website van verschillende praktijken bij jou in de buurt of ze wel open zijn voor videobellen.

Re: Enkelblessure

#23
Ik heb met de huisarts gebeld,deze keer kreeg ik een andere arts te spreken, niet mijn eigen huisarts. Deze luisterde echt uitgebreid en vroeg ook allerlei bewegingen met de voet te maken en op bepaalde plekken te drukken. Hij zei dat doordat ik vrij kort achter elkaar diezelfde enkel weer verzwikt heb, er veel minder kracht nodig was om juist meer schade aan te richten. Dat de buitenbanden in elk geval weer een klap hebben gehad waardoor de enkel zo instabiel voelt en over die zwelling aan de voorkant kwam hij eigenlijk met dezelfde dingen als jij: kneuzing van het bot, een scheurtje of klein breukje of toch die pees die geïrriteerd is.
Hij zei dat in alle gevallen rust, koelen, stevig inpakken en vooral niet belasten het belangrijkste is. En dat hij het daarom beter vindt voorlopig een drukverband te erom te houden ipv tape, zodat ik makkelijker kan blijven koelen. Bij de apotheek kan ik verband en watten halen en ik moet 3x per dag met Ibuprofen gel smeren na het koelen voor het geval er wel een ontstekings reactie is of komt. En verder volledig rust voor eerst 3 weken, ik mag de voet alleen wat bewegen met het verband erom. En daarna wil hij me doorsturen naar de fysio om de enkel weer te gaan bewegen zodat die kan kijken hoe dat dan gaat.
Dus jou diagnose was zo gek nog niet!
Ben jij als fysio het een beetje eens met deze behandeling? Ik ben in elk geval al blij dat deze dokter de tijd nam om naar me te luisteren!

Re: Enkelblessure

#24
Wat fijn om te horen!

Gelukkig dat we op dezelfde lijn zitten. En fijn dat er nu wel tijd voor je genomen was. Maar klinkt als een goed beleid, ik sta er (bijna) helemaal achter. 3 weken volledig rust zijn wij als fysio's nooit zo blij mee. Maar in deze tijd wel het beste wat je kan doen.
Normaal gesproken proberen we onder begeleiding de enkel toch wat te bewegen of te belasten wat lukt. Maar die begeleiding is er nu niet, dus ja 3 weken volledig rust is een goed beleid!
En verder ben ik meer voorstander voor tape, dit geeft meer steun aan je enkelbanden. Maar voor de zwelling is drukverband beter, en voor je huid ook. En omdat je toch niet mag belasten is de stevigheid van tape niet nodig.

Dus heel goed advies!

Re: Enkelblessure

#25
Fijn om te horen dat je als fysio erachter staat!
Ik hoop dat ik na die 3 weken bij dezelfde fysio terecht kan waar ik de vorige keer ook met mn enkel geweest ben, die kent hem al een beetje en heeft me toen ook goed geholpen.
Als ik even snel google op bv een botkneuzing, is dat toch wel iets waar je een behoorlijk tijdje mee kunt ziten of zie ik alleen de meest erge versies voorbij komen?

Heel erg bedankt voor je hulp in elk geval!!!!
Ik kom vast nog wel op veel meer vragen, ik hoop dat je dat niet erg vindt......

Re: Enkelblessure

#26
Ik vind het trouwens toch wel een eng idee dat de kans groot is dat ik met een breukje in mn enkel rondloop. Hij zit inmiddels flink ingepakt, dat zal wel goed zijn. Alleen belde de assistente net nog dat de dokter was vergeten te zeggen dat ik ook met douchen enzo erom moet denken om niet op die voet te steunen de komende 3 week. Het lijkt nu ineens toch wel een stuk serieuzer dan een week geleden toen toen mijn eigen huisarts adviseerde het een beetje rustiger aan te doen!

Re: Enkelblessure

#27
Nee hoor, veel vragen is helemaal niet erg. Ik help graag.

Heel begrijpelijk dat je daar angstig over bent. Je hebt echt de pech dat je deze blessure in deze tijd hebt. Het probleem is dat een breukje/ scheur meestal op deze manier behandeld wordt. Rust en een zwachtel.
Alleen vermoedelijk zou je als de corona er niet was een foto hebben gekregen om dit te bevestigen of uit te sluiten. Alleen wat er ook uit die foto komt, de behandeling zal er waarschijnlijk niet door veranderen. Dus beslist de huisarts om op deze manier te handelen. Wat verstandig is, nu voor niet echt spoed een foto in het ziekenhuis laten maken wil je ook niet.

Het is alleen heel vervelend dat jou eigen huisarts er in eerste instantie zo mee omging. De "normale" problemen moeten nog steeds serieus genomen worden in deze tijd, om problemen in de toekomst te voorkomen. Gelukkig heb je toch vrij snel een betere diagnose en behandelplan gekregen, en zal je bot wel herstellen.

Re: Enkelblessure

#28
Hoi,
Dat is wel een geruststelling, dat het anders ook zo behandeld zou zijn!
De vorige keer toen ik mijn enkelbanden gescheurd had, zijn er idd direkt foto's gemaakt. En na een week drukverband nog een keer omdat de eerste keer door de zwelling ze niet helemaal zeker waren of er wat gebroken was of niet.
Toen zeker was dat het alleen de banden waren, mocht ik door naar de fysio voor tape en de verdere revalidatie.
En omdat de assistentie gister echt meerdere keren zei dat ik echt niet op die voet mag gaan staan en er echt absoluut rust mee moet nemen de eerste 3 weken, kreeg ik daar toch een beetje een raar gevoel bij. Zo van, had het dan niet beter gegipst kunnen worden?
Maar ik ben blij dat je zegt dat dit normaal is!
Wat ik wel vreemd vind is dat ik nu eigenlijk nog heel weinig pijn heb, zeker als ik met mijn voet omhoog zit. Het klopt constant een beetje, meer niet eigenlijk. Ik had verwacht dat een breukje veel meer last zou geven, maar die gescheurde banden waren echt veel erger!

Re: Enkelblessure

#29
Hoi,

Ik begrijp je gevoel. En bot breuk doet meestal weinig pijn, behalve bij belasten. Iedereen kent ook wel de uitspraak je kunt beter je ribben breuken dan kneuzen. Banden, spieren, kapsel heeft veel meer pijnzenuwen wat de pijn verklaart. En er ontstaan veel meer fysiologische processen om dat weefsel te herstellen dan "simpel" botweefsel.

Alleen een bot breuk duurt een aantal weken voordat het goed aan elkaar gegroeid is. In die periode mag je niet belasten.

Re: Enkelblessure

#30
Hoi,
Ik snap het!
In elk geval ben ik blij dat ik op jou advies de afgelopen week al niet meer op die voet gelopen heb! Nu heb ik hem maar een paar dagen belast terwijl eigenlijk niet zo handig was.
Nogmaals heel erg bedankt voor al je hulp!!!!!