Re: Enkelblessure

#12
Dank je wel, op zich is dat geen straf om nu stil te moeten zitten idd!
Kan het ook helpen om ontstekingsremmers als Ibuprofen ofzo te nemen? En komt die overbelasting dan omdat ik te snel weer ben gaan lopen nadat ik die voet verzwikt heb voor de tweede keer?Toen dacht ik na een week wel weer te kunnen lopen. Ik hoop niet dat ik daardoor last van die enkel blijf houden. Als ik jullie test doe, zegt hij bij zowel gescheurde binnen als buiten banden en enkelinstabiliteit meer dan 90% kans namelijk......

Re: Enkelblessure

#13
Enkelinstabiliteit zal je wel hebben, zeker na twee enkelverzwikkingen. Maar dit hoeft geen probleem te zijn.
Ibruprofen zal ik niet slikken, er is geen ontsteking. En het komt het herstel niet ten goede.
Nee, die overbelasting komt vermoedelijk door de verzwikking zelf. Maar alle peesletsel (op scheuring na) wordt een overbelasting genoemd. Bij jou kan die overbelasting goed gekomen zijn doordat die "knel"is komen te zitten door de verzwikking. En het is een pees die al ooit problemen heeft gegeven, dat maakt hem kwetsbaarder. Maar je hebt niets fout gedaan. Normaal als je op je enkel kan steunen, mag je er gewoon op lopen. Zolang je op dat moment geen 4-daagse gaat lopen tenminste. Maar met gewoon normale loopactiviteit overbelast jij, je pees niet na een enkel verzwikking. Maar dit hele verhaal is een grote ALS hoor. Ik vermoed eerder dat het probleem in het kapsel van je enkel zit.

En het klinkt altijd dat het losse structuren zijn, maar je enkelbanden, kapsel en pezen zijn met elkaar verweven. Als je op google zoekt naar afbeeldingen van medial ankle tendons and ligaments dan zie je hoe complex deze samenwerking is. En dat het lastig te zeggen is via deze weg wat het probleem is. Maar door jou verhaal kan het geen overbelasting van de pees zijn, (alleen een overbelasting doordat hij heel even en harde klap heeft gehad, maar dit zorgt zelden voor een overbelasting van een pees)

Hopelijk geeft het je meer duidelijkheid dan nog meer vragen ;)

Re: Enkelblessure

#14
Ok, als er geen ontsteking zit, is alleen maar gunstig!
In rust is de pijn al veel minder nu.
Als ik het verband eraf haal om te koelen en even de enkel te bewegen, lijkt het eerst of de zwelling minder is. Maar zodra ik de voet wat bewegen ga, komt dat ei aan de voorkant gelijk weer terug. De zwelling aan de buitenkant van de enkel is wel ietsje afgezakt.
Ik heb even op google gezocht,er kan idd vanalles in die enkel aan de hand zijn, maar zeg maar eens wat het is.

Re: Enkelblessure

#16
Ja er kan vanalles aan de hand zijn, dat is meteen het mooie van ons vak ;)

Nee, het kapsel hersteld gewoon door rust.
Ik maak me bij jou meer zorgen over eventueel botletsel. Het is niet normaal dat hij meteen weer dik wordt na bewegen of belasten. Zwelling buitenkant is vermoedelijk de zwelling van een geïrriteerd kapsel (dus dat wordt minder met rust)
Aan de voorkant is toch een ander verhaal... Kun je een foto van je enkel sturen. (hieronder staat afbeelding aan bericht toevoegen, daarmee kun je hem hem makkelijk uploaden)

Als je wilt kan ik het bericht daarna verwijderen, als je niet wilt dat je enkel op internet staat.

Re: Enkelblessure

#17
Hij is eerst nog veel dikker geweest, er heeft echt een ei vormige bult gezeten, die is sinds ik er verband omheen heb en steeds met de voet omhoog zit, afgezakt naar deze zwelling. Het is nu bijna 3 week geleden dat ik mijn voet verzwikte en 8 maand geleden dat ik vorig jaar mijn enkelbanden gescheurd heb.

Re: Enkelblessure

#19
Ik vind hem behoorlijk dik voor hoe hij er normaal uit ziet......ik kreeg het niet goed op de foto,in het echt valt het meer op.
Is dit normaal dan? Toen ik vorig jaar de banden gescheurd had, was hij eerder weer dunner!Heb je enig idee wat er eventueel aan mankeert? En wat ik daar verder nog aan kan doen?

Re: Enkelblessure

#20
Op de foto is het altijd lastig te zien. Ik zal toch een verwijzing proberen te regelen bij jou huisarts.
Waar ik het meest bang voor ben is toch botkneuzing, botscheurtje of zelfs een breukje. Maar dat zijn diagnoses die ik niet graag digitaal stel, dus probeer toch jou huisarts zover te krijgen voor een verwijzing dat een fysiotherapeut onderzoek kan doen. Geef aan dat hij dunner is geworden, maar bij belasten direct veel vocht komt.