Enkel verzwikt, na 2maand weer veel pijn

#1
Hoi, ik heb een vraagje: 2 maanden geleden ben ik door mijn enkel gegaan, ik ben bij de huisarts geweest en had eerst een week een drukverband en krukken gekregen. Daarna tape voor 3 weken en mocht ik weer rustig erop lopen. Dat ging eigenlijk heel goed, ook toen de tape eraf mocht. Af en toe werd mijn enkel nog weer best dik, maar als ik dan een dag of 2 een steunkous erom deed en wat minder liep, ging dat ook weer over. Echt sporten heb ik trouwens nog niet gedaan, daar zou ik 6 week nadat de tape eraf ging,mee mogen beginnen. Alleen heb ik ik sinds gister weer echt veel pijn,op precies dezelfde plek onder en naast de enkelknobbel,ik kan nu weer haast niet lopen of op mijn voet steunen. Ook is mijn enkel weer behoorlijk dik. Gister heb ik niks anders gedaan dan de afgelopen weken en heb me ook niet weer bewust verstapt ofzo. Is dit nog een normale reactie of zou ik hier weer mee naar de huisarts moeten gaan? Want zoveel last als nu heb ik er nog niet weer van gehad! Ik wil niet voor niks naar de huisarts gaan, maar ook niet mijn enkel teveel belasten en daardoor beschadigen.....

Re: Enkel verzwikt, na 2maand weer veel pijn

#2
Hoi Anne,

Wat vervelend dat je ineens weer klachten hebt gekregen. Dit komt niet heel vaak voor, maar het is ook niet heel onbekend. De echte reden is dan vaak onbekend, maar meestal is het niets ernstigs en gaat het na enkele dagen weer over.
De huisarts kan hier weinig aan doen, dus daar een afspraak maken is niet zinvol. Als je twijfelt kun je beter direct naar een fysiotherapeut. Het kan zijn dat jou enkelgewricht niet goed beweegt en hierdoor spontaan klachten ontstaan. Als de pijn en zwelling langer dan 3 dagen blijft zal ik dit na laten kijken. Een fysiotherapeut kan dit goed oplossen.

Hier kun je eventueel kijken voor een praktijk bij jou in de buurt https://www.hierhebikpijn.nl/praktijken

Succes

Re: Enkel verzwikt, na 2maand weer veel pijn

#4
Ik ben net bij de fysio geweest, ik kan nog steeds nauwelijks lopen helaas.Hij heeft mijn voet grondig onderzocht en zei dat er nog veel te veel speling in de enkel zit,de huisarts had me of veel langer moeten tapen, of door moeten sturen naar een fysio. Nu dus weer tape en krukken, 2 week niet op mn voet staan of lopen en dan veel rustiger weer opbouwen dan de vorige keer. En dan ook oefeningen om de enkelbanden sterker te maken.
Bedankt voor de tip om naar de fysio te gaan ipv de huisarts!!!!

Re: Enkel verzwikt, na 2maand weer veel pijn

#5
Hoi Anne,

Fijn om te horen dat je nu beter advies krijgt.
Dat is het probleem met verzwikte enkels, het komt zoveel voor. Bij een groot deel is dat genoeg, maar mijn advies is na een verzwikking een fysiotherapeut laten controleren. Die ziet dit probleem veel vaker dan een huisarts en kan je precies adviseren of je met 1x fysiotherapie en advies het gaat redden of dat er toch een groter probleem onder ligt. We zien ze helaas te vaak na 2-5 maanden binnen komen omdat de eerste weken niet juist is behandeld.

Succes met de revalidatie

Re: Enkel verzwikt, na 2maand weer veel pijn

#6
Dank je wel!
Dat is precies wat de fysio gister ook zei idd!
De huisarts heeft mijn enkel ook niet weer gecontroleerd na de laatste keer tape, ik kon het er gewoon afhalen na 10 dagen. Had hij me naar de fysio door verwezen, zou die gelijk gezien hebben dat de banden nog niet volledig genezen waren. Nu begin ik weer van voren af aan, maar ga wel uit van een beter resultaat. En als ik ooit weer door een enkel ga, ga ik gelijk naar de fysio!!!