Door enkel gegaan, last met sporten

#1
Hallo,
Ik ben bijna 3 weken geleden door mijn enkel gegaan, ik kon er toen wel op steunen en lopen en gezien ik wel vaker door mijn enkel ging, dacht ik dat het snel weer beter zou worden (net zoals de andere keren). Nu, na bijna 3 weken, is mijn enkel nog steeds dik, maar lopen ed. doet niet echt veel pijn. Nu doe ik vrij fanatiek aan zwemmen en daarbij doet het wel pijn en heb ik het idee dat ik met mijn enkel minder kracht kan zetten, ik heb dit weekend wedstrijden gehad en die gingen niet zoals gehoopt en ook voor de komende weekenden staan er weer wedstrijden op de planning. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, want ik wil graag meedoen aan de wedstrijden, maar het niet erger maken.

Re: Door enkel gegaan, last met sporten

#2
Hoi Lisa,

Wat vervelend van je enkel.
Een dikke enkel is niet goed, ook al kun je er op lopen. Dan is het deze keer toch erger dan de andere keren. Dus neem rust!

Door een verzwikking kan er een blokkade in het gewricht ontstaan. Dit kan er bij een enkel voor zorgen dat je niet helemaal meer met je tenen naar beneden kan. Dit is voor zwemmen wel nodig om deze beweging helemaal te maken. Als er inderdaad een blokkade zit en jij blijft zwemmen, blijft het gewricht ook dik. Het kapsel rondom dit gewricht blijft dan geïrriteerd.

Door jou verhaal vermoed ik wel dat er een blokkade bij jou enkel aanwezig is. Een manueel therapeut of fysiotherapeut kan deze blokkade behandelen, zodat het gewricht weer normaal kan bewegen.

https://www.hierhebikpijn.nl/praktijken Hier kun je eventueel een fysiotherapeut in jou omgeving zoeken.

Succes, hopelijk kun je snel weer zwemmen.