Wat moet ik doen?

#1
Hallo,
Ik heb ongeveer 9 jaar geleden een scheur gehad in mijn enkel. Hiervoor gewoon in gips gezeten en later in tape, daarna gewoon doorgegaan met mijn dagelijkse dingen. Ik was toen ongeveer 10 jaar. Na ongeveer 2 a 3 jaar begon ik er behoorlijk last van te krijgen, ik zat op korfbal en had regelmatig last van mijn enkel. Ik ben bij de huisarts geweest. Wat er toen precies is gebeurd weet ik niet meer, maar ik ben uiteindelijk in het ziekenhuis geweest en er waren 3 opties; 1= mri-scan, 2= steunzolen en 3= fysiotherapie. Samen met de arts besloten om het alle 3 te doen in de hoop dat het goed zou gaan komen.
Uit de mri is niks gekomen helaas. Fysio heeft mij op dat moment heel erg geholpen en was zo goed als van mijn klachten af. Steunzolen draag ik nog steeds, heb alleen niet meer echt het gevoel dat het mijn klachten op dit moment nog steeds verminderd.

Na een tijdje ben ik gestopt met de fysio en alles weer gedaan. Ik heb mijn enkel toen nog wel een paar keer verzwikt en wanneer ik er moeilijk op kon lopen ben ik voor de zekerheid naar de huisarts toe geweest niet meer gescheurd of iets alleen gekneusd. Nou heb ik sinds 1,5 jaar weer behoorlijk last van mijn enkel. Heb een tijdje zowel gedanst als gekorfbald. Dansen ging makkelijk en had er geen extra pijn door, maar korfbal was pijnlijk. Toen maar een brace aangeschaft en dat werkte redelijk. Niet meer zonder brace gekorfbald.

Een half jaar geleden ben ik gestopt met korfbal omdat het niet meer lukte met school. Maar de pijn van mijn enkel werd steeds erger en erger. Het begon ermee dat ik ook niet meer 'pijnvrij' kon dansen, wat al snel over ging in na stukken lopen hevige pijn. Vervolgens had ik zelfs last van mijn enkel als ik zat of als ik in bed lag. Omdat ik er zoveel last van had ben ik weer naar de fysio toe gegaan, ze heeft de bewegingsbeperking die erin zat voor een groot deel eruit kunnen krijgen. Inmiddels zit ik in een soort oefenzaal met een groep. Hier doe ik oefeningen om de enkel sterker te maken om nieuwe verzwikkingen te voorkomen.

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar de pijn dan? Ik heb niet echt het gevoel dat de pijn minder wordt. Na de behandelingen voor de bewegingsbeperking had ik dat wel, maar de pijn komt weer terug (en mijn bewegingsbeperking niet).

Ik ben ten einde raad en weet niet meer wat ik nu moet doen, maar de pijn blijft erger worden.

Re: Wat moet ik doen?

#2
Hoi,

Wat een vervelend verhaal. Bedoel je met scheur, een scheur in de enkelbanden? Of een scheur in een botje?

Wordt je enkel ook dik?

Het kunnen verschillende dingen nog zijn. Het kan elke keer een irritatie van je kapsel zijn of een pees overbelasting, dat is het meest voor de hand liggend. Maar er kan ook kraakbeen schade zijn (dit is wel afhankelijk hoe je het scheurtje jaren geleden hebt opgelopen) dit krijg je namelijk niet zomaar. Zeker niet op jou leeftijd. Maar als je veelvuldig of heel hard door je enkel bent gegaan kan het wel ontstaan. Dit kan ook verklaren dat je minder pijn hebt na het opheffen van de bewegingsbeperking. Doordat een gewricht beter kan bewegen is er minder druk op één plek.

Een bewegingsbeperking krijg je als je niet goed beweegt of je onbewust een pijnlijke plek ontziet. Hierdoor beweegt je enkel minder goed, dan moeten sommige pezen harder werken en andere minder hard. Dit kan voor overbelasting zorgen, en kan ook de pijn in rust verklaren.

Wat ik je zal adviseren is om een verklaring van jou fysiotherapeut te vragen, hij/ zij kent jou enkel het beste. Als jou fysiotherapeut ook geen duidelijke verklaring heeft kan je eventueel weer een foto overwegen. Op een foto kan eventuele kraakbeenschade ook vast gesteld worden. Of overleg met je fysiotherapeut of eventueel een echo van jou enkelbanden/ pezen eromheen een meerwaarde is. Dan kan gezien worden of pezen dikker zijn of vocht erom heen zit. Wat een teken van overbelasting is.

Succes!

Re: Wat moet ik doen?

#3
Hallo,

Ik heb een scheurtje in een botje gehad doordat ik van een schommel ben afgesprongen. Mijn enkel is altijd al wat dikker, maar na sport of langdurige beweging wordt hij nog dikker.

Komende week zal ik even met mijn fysiotherapeut overleggen wat die er van vindt. Bedankt voor de reactie!
cron