Vragen over herstel enkelbreuk

#1
Beste lezers,

Afgelopen dinsdag heb ik mijn linkerenkel op 2 plekken gebroken. De arts in het ziekenhuis vertelde me dat het een mooie breuk is, omdat de gebroken botten nog netjes synchroon op elkaar staan. Ik heb nu kunststof gips om mijn onderbeen. Hoewel ik aankomende dinsdag al op controle mag komen (en waarschijnlijk loopgips krijg) kan ik niet wachten om alvast een paar vragen te stellen. Ik hoop dat jullie mij via deze weg kunnen helpen.

1. In hoeverre kan je met loopgips lopen (lees : gewicht op zetten) en is een immobiliserende brace (walker) een veilig alternatief?

2. Zo ja, is het dan ook ''veilig'' om zo af en toe de walker uit te doen om je been even te laten luchten? Moet mijn enkel en voet dan (in die korte periode) in een hoek van 90° graden blijven?

3. Ik ben 25 jaar en sta midden in het (vrije drukke) leven. Ik ga naar school, ik werk en loop (niet ironisch bedoeld) een afstudeerstage. Ik wil zo min mogelijk hinder krijgen van spierverlies. Hoe kan ik met een gipsverband dan wel een walker de spieren in mijn been blijven activeren zodat zij niet extreem zwak worden?

4. Ik vind het vreemd dat er geen woord gerept wordt in het ziekenhuis over voeding tijdens het herstel. Ik kan mij voorstellen dat het genezingsproces veel energie voor het lichaam kost en dat bepaalde voedingsstoffen bevordelijk kunnen zijn. Wat is jullie mening daarover?

Stiekem heb ik nog meer vragen, maar ik denk dat ik hier al een eind mee op weg ben. Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Groeten Nico

Re: Vragen over herstel enkelbreuk

#2
Beste Nico,

Wat vervelend van de breuk. Hopelijk gaat het herstel voorspoedig. Met loopgips mag je steun nemen op jou voet. Hoeveel steun is afhankelijk van de locatie van de breuk. Maar de kans is er dat je behoorlijk mag steunen. Meestal met één kruk, maar hier zijn veel variaties mogelijk.
Het steun nemen op jou voet is van belang voor de botgroei. Een bot moet belast worden om goed en snel te genezen. Bij een stabiele breuk is het dus van belang zo snel mogelijk te belasten dit verkort het herstel proces. Teven door het lopen verminderd het ook de spierkracht afname.
Loopgips is steviger dan een walker. Maar een walker is zeker ook een goede optie bij bepaalde breuken.
Als je een walker hebt mag deze af en toe af. Als je toch op de bank zit ook met douchen (als je zit) of in bad mag deze af. Voor de huid is het beter. Vaak is het ook mogelijk om de enkel door een fysiotherapeut te laten bewegen. Dus dan hoeft deze niet in 90 graden te blijven zitten. Hierdoor wordt de enkel minder stijf. Maar dit is weer afhankelijk van de breuk. De breuk mag niet bewegen bij enkel bewegingen dan is dit toegestaan. Vaak wordt dit niet geadviseerd, omdat als het mis gaat het probleem groter is dan de winst die het oplevert als het goed gaat. Dit komt heel eerlijk gezegd door slechte communicatie tussen orthopeed en fysiotherapeut.
Ook de duur van het loopgips of walker speelt hierin een rol. Als ze verwachten dat je 3-4 weken gips moet hebben zullen ze minder risico nemen. Na 6 weken wordt een gewricht pas echt stijf (over het algemeen) dus 3-4 weken niet bewegen in de enkel is minder erg.

Meestal is fietsen op een hometrainer mogelijk. Daarnaast kun je bovenbeenspieren trainen door verschillende oefeningen. De kuit en onderbeen spieren is lastiger, met een walker weer eenvoudiger. Maar als je redelijk wat steun mag nemen valt het verlies van spierkracht mee. En eventueel dus een hometrainer.

Er wordt sowieso weinig over voeding en herstel gezegd. Gelukkig komt hier verandering in. Maar er is nog te weinig wetenschappelijk onderbouwt dus wordt er niks over gezegd in ziekenhuizen.
Wat mijn kennis hierover is, eiwitten, vitamine C en D, calcium en omega-3 zijn belangrijk voor herstel van botbreuken.

Hopelijk gaat het herstel voorspoedig.

succes!