Enkel goed verzwikt

#1
Beste,

Een geruime tijd geleden ( 1,5 maand) ben ik van de trap gevallen en dwars door mijn enkel gegaan. En flinke zwelling en veel pijn tot gevolg. Nu, 1,5 maand later is de zwelling vrijwel weg maar heb ik nog steeds veel last als ik probeer enigzins de zelfde beweging te maken. Er zijn foto's gemaakt in het ziekenhuis maar daar was niks op te zien. Hij voelt aan het einde van de dag nog wat warm aan en het lijkt iets beter te gaan. Toch baart het me zorgen, ik heb nog vrij veel last en vraag me af wat ik moet doen. Ik zit momenteel voor werk in Italië voor een langere tijd. Zijn er dingen die ik zelf kan doen of is het raadzaam om nogmaals medische hulp in te schakelen?

Met vriendelijke groet,

Rob van den braak

Re: Enkel goed verzwikt

#2
Hoi Rob,

Enkelverzwikking of inversietrauma kan lang duren. 6 weken is het normale genezingsproces om de kneuzing van het gewricht te herstellen. Maar pijn aan de enkel kan enkele maanden aanhouden. Wat je zelf kan doen is veel fietsen, om de doorbloeding te stimuleren en het gewricht te bewegen zonder dat het lichaamsgewicht erop staat. Als het lukt mag je op 1 been staan om de stabiliteit te gaan trainen.

Als je merkt dat er bewegingsbeperkingen zijn, is het raadzaam een fysiotherapeut te raadplegen in Italië. Vooral als de pijn hoog midden op de wreef/ enkel zit. Dan kan het zijn dat door de verzwikking de achtervoet een andere stand heeft gekregen.

Succes!